تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۴۰۵۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه "سکرد" برای افزایش ظرفیت

برنامه
‌می‌متالز - مرحله دوم اورهال شرکت در سال مالی جاری انجام خواهد شد و ظرفیت تولید روزانه شرکت به حدود ۳ هزار تن و ظرفیت سالانه شرکت به حدود ۱ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، گویا شرکت سیمان کردستان برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید در سال مالی جاری دارد.

رضا نیک پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در خصوص وضعیت این شرکت بیان کرد: شرکت سیمان کردستان در ۵ سال گذشته، شرکتی زیان‌ده بوده که بیش از ۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. خوشبختانه در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ که مجمع آن هم چندی قبل برگزار شد، سود تقریبا ۷۶ میلیارد تومانی محقق کردیم که علاوه بر پوشش زیان انباشته، تقسیم سود هم داشتیم.

وی افزود: از جمله اتفاقات خوب دیگری که در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۱۴۰۰ رخ داد این بود که آسیاب سیمان خط ۲ که به مدت ۳۰ ماه متوقف بود، به همت مهندسان داخلی راه اندازی شد. همچنین حدود ۲۳ میلیارد تومان برگشت مالیات صورت گرفت که خبر خوبی برای سهامداران "سکرد" بوده و تاثیر خوبی بر EPS شرکت خواهد داشت. همچنین یک معدن گچ به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان برای کارخانه خریداری شده که توان تامین گچ مورد نیاز کارخانه به مدت نیم قرن را خواهد داشت. حال آنکه هزینه خرید گچ برای ۵ ماه این شرکت ۳۰۰ میلیون تومان خواهدبود! خرید این معدن گچ منجر به کاهش بهای تمام شده در سال‌های آینده داشته و تاثیر مثبتی هم روی سودآوری شرکت خواهد داشت. شرکت سیمان کردستان در سال مالی که گذشت، با اجرای مرحله اول اورهال، افزایش ظرفیت تولید داد و ظرفیت تولید روزانه شرکت از ۲۴۵۰ تن به ۲ هزار و ۸۵۰ تن رسید (ظرفیت تولید سالانه شرکت سیمان کردستان از ۷۱۰ هزار تن به ۸۵۵ هزار تن رسید). مرحله دوم اورهال شرکت در سال مالی جاری انجام خواهد شد و ظرفیت تولید روزانه شرکت به حدود ۳ هزار تن و ظرفیت سالانه شرکت به حدود ۱ میلیون تن خواهد رسید. بعد از ۲۶ سال از راه اندازی شرکت و ۱۵ سال از افزایش ظرفیت کارخانه، اولین اورهال در این کارخانه صورت گرفته است. برای انجام مرحله دوم این اورهال آمادگی کامل داریم، اما تلاش می‌شود خطوط تولید متوقف نشود و از فرصت قطعی برق که احتمالا موجب توقف خطوط تولید خواهد شد، برای اجرای اورهال دوم استفاده خواهیم کرد. اورهال اول ۶۰ روز به طول انجامید و تلاش می‌شود اورهال دوم طی ۳۰ روز انجام گیرد. البته هزینه انجام این اورهال‌ها چندان زیاد نیست. اورهال اول با هزینه تقریباً ۵ میلیارد تومانی صورت گرفت و احتمالا اورهال دوم هم همین میزان هزینه به شرکت تحمیل خواهد کرد.

تعداد بازدید : 6

وی در مورد برنامه‌های این شرکت برای سال ۱۴۰۱ گفت: از برنامه‌های در دست اقدام برای سال مالی جاری، راه‌اندازی خط ۲ آهک است. با توجه به نمایشگاهی که در عراق برگزار شد و نیز بازار‌های صادراتی جدیدی که به آن ورود کرده ایم، با راه اندازی خط ۲ آهک، می‌توان سود خوبی محقق کرد. شرکت سیمان کردستان بالاترین نرخ فروش اهک در کشور را دارد و هر تن آهک صادراتی تا ۳۷ دلار و هر تن آهک داخلی حدود ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این خط با هزینه ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومانی راه اندازی خواهد شد و پیش بینی می‌شود که بازگشت سرمایه در عرض ۳ الی ۴ سال صورت می‌گیرد.

این فعال صنعت سیمان در ادامه گفتگو با اشاره به چالش هزینه‌های حمل در صنعت سیمان، گفت: با توجه به آنکه قیمت سیمان نسبت به حجم آن پایین است، کرایه‌های حمل چالشی جدی برای این صنعت محسوب می‌شود. هزینه‌های حمل داخلی گاه به اندازه ارزش محموله سیمان و هزینه‌های حمل صادراتی، بعضا بیش از ارزش محموله صادراتی، هزینه در بر دارد. در سال‌های اخیر هم با مشکلاتی در ناوگان حمل و نقل در کشورمان مواجه بوده ایم و کرایه‌های حمل، بار‌ها جهش قابل توجهی داشته است. از این رو شرکت‌های سیمانی باید به ناوگان حمل و نقل مجهز باشند.

نیک پور ادامه داد: شرکت سیمان کردستان هم مجهز به ناوگان حمل و نقل بوده و امسال هم ۵۰ درصد به ظرفیت ناوگان حمل و نقل این شرکت اضافه شد و ناوگان حمل و نقل شرکت به ۷۵ دستگاه خودرو تجهیز شد. اما برای حمل کل محصولات شرکت قطعاً به بیش از این تعداد خودروی سنگین نیاز خواهیم داشت.

تعداد بازدید : 5

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در مورد هزینه‌های حمل ریلی عنوان کرد: تا ۲ سال قبل، هزینه‌های حمل ریلی از هزینه‌های حمل زمینی ارزانتر بود؛ اما از سال گذشته هزینه‌های حمل ریلی رشد قابل توجهی داشته و بعضاً گران‌تر از هزینه‌های حمل زمینی شده و حمل و نقل ریلی توجیه اقتصادی خود را از دست داده است. البته ۳ شرکت سیمانی، امکان حمل ریلی محصولات خود را از داخل کارخانه دارند، اما سایر شرکت‌های سیمانی از چنین امکانی برخوردار نیستند و باید ابتدا محموله را تا راه آهن به صورت زمینی حمل کرده و بعد از آن، هزینه‌های حمل و نقل ریلی را متحمل شوند؛ بنابراین حمل محموله‌های سیمانی از طریق خطوط ریلی (حتی برای شرکت‌هایی که امکان حمل مستقیم با ریل از کارخانه را دارند) توجیه اقتصادی ندارد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت