به گزارش میمتالز، خیرالله خادمی در نشست خبری با اعلام اینکه حدود ۴۷۲ کیلومتر از خطوط راهآهن کشور با استفاده از ریل ملی ریلگذاری شده است، اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر بخشی از خطآهنهای میانه-اردبیل (۹۰ کیلومتر)، چابهار-زاهدان (۱۵۵ کیلومتر)، همدان-سنندج (۱۵۴ کیلومتر) و در مجموع بیش از ۴۷۰ کیلومتر از خطوط ریلی با ریل ملی، ریلگذاری شده اند.
وی ادامه داد: با حمایت از شرکتهای داخلی توانستهایم بسیاری از شرکتهای تعطیلشده را به مدار تولید برگرداندهایم.
وی با تاکید بر اینکه ایران در زیرساخت ریل هیچ نیازی به واردات ندارد، اضافه کرد: سوزن آخرین قطعه مورد نیاز در زیرساخت ریلی است که توسط شرکتهای داخلی در حال تولید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ریلی ازادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است گفت: از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراهها در حال اجراست.
خادمی با بیان اینکه طبق قانون وبدجه برای اتمام این پروژهها ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین ۸ تا ۱۰ است و پروژههای قراردادی هم در حال اتمام است. در زمان حاضر ۱۵۰۰ قرارداد پیمانکاری منعقد شده که ۹۵۰ قرارداد از این پروژهها به مرحله انعقاد رسیده است.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژهها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آنها هم در حال اجرا است. برای تکمیل این ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راههای اصلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به آنکه اجرای این پروژهها در دست ساخت است حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم است.
وی یادآور شد: با توجه به پیشرفت فیزیکی این پروژهها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژههای راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد. ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است امیدواریم امکان بهرهبرداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ عوارض آزادراهها هم گفت: نرخ آزادراهها بر اساس درآمد هزینه شرکتهای آزادراهی هست که پایان هر سال این شرکتها پیشنهاد میدهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام میکنیم. در حال حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده، اما پیشبینی میشود تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند. هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالتها و رویهها با مشکل مواجه خواهند شد.
خادمی درباره راهآهن سریعالسیر تهران-قم- اصفهان افزود: این پروژه حدود ۱۳.۶ میلیارد تومان السی مطرح بوده که از این میزان تنها ۲.۷ میلیارد تومان جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامهریزی هستیم در حال حاضر این مسیر ریلی قم تا اصفهان ۶۰ درصد زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود ۲۰ درصد بوده است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت راهآهن چابهار زاهدان هم گفت: این مسیر ریلی حدود ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب ایستگاهها به ۷۰۰ کیلومتر میرسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۷۰ درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۶ درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود ۵۵۴ کیلومتر است تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد در ۶ ماه دوم قیر به پروژهها تزریق شود بنابراین در ۶ ماهه ابتدای امسال ما هیچ حوالهای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر از پروژههای آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمدهای از این پروژهها آسفالت نشده. در حال حاضر که در ۶ ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال حاضر نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک سوم از پروژهها میشود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.
خادمی درباره آخرین وضعیت منطقه ۲ آزادراه تهران شمال هم گفت: این پروژه ۲۲ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و ۶.۵ کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد و انشالله با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ یک باند از آن را به بهرهبرداری برسانیم.
به گفته وی، کل باند این آزادراه ۱۶ کیلومتر است که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تا کنون ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر و همچنین ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویسدهی بهتری در مسیر تهران کرج باشیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم