تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۳۷۸۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سوخت و چالشی سه گانه برای سیمانی‌ها

سوخت و چالشی سه گانه برای سیمانی‌ها
‌می‌متالز - سال گذشته قیمت مازوت ۳۰۰ تومان بود که با احتساب هزینه ۲۵۰ تومانی حمل، به ۵۵۰ تومان می‌رسید. حال آنکه در همان مقطع قیمت گاز طبیعی کمتر از ۲۰۰ تومان بود، ولی قیمت گاز طبیعی در مهرماه امسال به ۴۵۰ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، با کاهش تدریجی دمای هوا، گاز سیمانی‌ها یکی پس از دیگری قطع می‌شود و ظاهراً کارخانه‌های سیمانی مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند؛ این در حالی است که شائبه‌هایی در رابطه با تاثیر استفاده از مازوت در بهای تمام شده سیمان و همچنین مشکلات زیست محیطی که استفاده از مازوت به دنبال دارد، مطرح شده است.

رضا نیک‌پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در این خصوص بیان کرد: بحث تامین سوخت (برق و گاز) یکی از چالش‌های صنعت سیمان بوده و از سال‌های دور با مشکل کمبود گاز در فصل زمستان مواجه بوده‌ایم و از سال گذشته، قطعی برق در فصل تابستان هم به مشکلات سیمانی‌ها اضافه شده است.

وی افزود: با قطعی گاز در شروع فصل سرما، مازوت جایگزین گاز در کارخانه‌های سیمانی می‌شود اما؛ مقاومت‌های زیست محیطی در برابر استفاده از مازوت در این کارخانه‌ها، بیشتر در کلان شهر‌های با معضل آلودگی هوا مطرح بوده و مختص به کل صنعت نیست؛ چراکه بیشتر کارخانه‌های سیمانی در خارج از محدوده شهری قرار دارند و اصولاً با چنین معضلی روبرو نیستند.

تعداد بازدید : 6

نیک‌پور تصریح کرد: از سوی دیگر، کارخانه‌هایی که در شهر‌های بزرگ از جمله تهران، اصفهان و ... قرار دارند، قطعاً دچار مشکل خواهند شد و علاوه بر آن که در فصل زمستان احتمالا گاز ندارند، از مصرف مازوت هم محروم هستند. خوشبختانه در شرکت سیمان کردستان، محدودیتی برای استفاده از مازوت به جای گاز وجود ندارد و امکان تولید با استفاده از مازوت را داریم. نکته اینجاست که در چند سال گذشته کیفیت مازوت افت کرده است.

این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به افت کیفی مازوت اظهار کرد: در نظر داشته باشید که در دهه‌های گذشته، کارخانجات سیمانی اصلا گازسوز نبودند و کلاً با استفاده از مازوت تولید میکردند و مشکل خاصی هم وجود نداشت. اما در چند سال اخیر علاوه بر آن که قیمت تمام شده مازوت برای سیمانی‌ها به سبب هزینه‌های حمل، افزایش یافته؛ کیفیت مازوت هم افت داشته و این افت کیفی به خطوط تولید آسیب رسانده است.

نیک پور در رابطه با تاثیر استفادهاز مازوت به جای گاز طبیعی بر هزینه‌های سیمانی‌ها گفت: تا سال گذشته که در فصل زمستان با قطعی گاز، ناچار به استفاده از مازوت در شرکت‌های سیمانی بودیم با وجود استفاده از مازوت با قیمت دولتی و با احتساب هزینه‌های حمل، هزینه‌های انرژی در شرکت‌های سیمانی رشد قابل توجهی پیدا می‌کرد.

وی گفت: مثلاً سال گذشته قیمت مازوت ۳۰۰ تومان بود که با احتساب هزینه ۲۵۰ تومانی حمل، به ۵۵۰ تومان می‌رسید. حال آنکه در همان مقطع قیمت گاز طبیعی کمتر از ۲۰۰ تومان بود. قیمت گاز طبیعی در مهرماه امسال به ۴۵۰ تومان رسید و شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است دولت امسال مازوت را با نرخ گاز حساب کند که در آن صورت، قیمت تمام شده مازوت با احتساب هزینه حمل به ۷۵۰ تومان خواهد رسید.

نیک‌پور اضافه کرد: سهم مازوت در قیمت تمام شده سیمان سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده که امسال به حدود ۲۰ درصد رسیده است. حال آنکه قیمت سیمان پاکتی امسال نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است. در مجموع می‌توان گفت پارامتر‌های اثرگذار بر بهای تمام شده سیمان در یک سال گذشته، رشد ۲ تا ۳ برابری داشته و در صورت تداوم وضعیت فعلی، در چند ماه آینده سیمانی‌ها زیان‌ده خواهند شد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت