تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۵۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جستجوی محرک سهام

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (2 دی)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در نخستین روز زمستان با افت یک درصدی مواجه شد. در ادامه مسیر نزولی پیشین و به دنبال تکرار افت‌های شدید قیمت نفت در پایان هفته بازار جهانی، دماسنج بازار سهام کشورمان نیز مسیر نزولی خود را ادامه داد. ابهام در عوامل بنیادی به خصوص در بازار جهانی موج می‌زند و همین موضوع بر سهام کالایی‌ فشار وارد کرده است، حال این‌که در برخی از صنایع اثرات موج نقدینگی مشخص است.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (2 دی)

به گزارش می متالز، خلا محرک قیمت سهام در بورس تهران چشم‌گیر است. البته برخی از گروه‌ها همچنان به واسطه اخبار پیشین خود بعضا روزهای پرحجمی (از نظر معاملات) پشت سر می‌گذارند. برای مثال بانکی‌ها بار دیگر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌اند و فعالان بازار در انتظار بازگشایی «وتجارت» هستند، گرچه ازسهام‌داران این بانک در شرایط کنونی عوامل حمایتی عیان شده است اما به نظر می‌رسد تحرک گروه بانکی نیز دوام چندانی نداشته باشد و به دنبال ریسک‌های موجود بر این گروه و فضای مبهم حاکم بر وضعیت سیستم بانکی کشور احتمالا نگاه غالب فعالان بورسی کسب بازدهی در مدت زمان کوتاه از سهام بانکی است.

محرک قیمتی سهام کدام است؟

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که در شرایط کنونی مشاهده می‌شود نبود عامل محرک یا تلنگری برای رشد قیمتی سهام باشد. بر این اساس حتی شاید عملکرد ماهانه شرکت‌ها نیز نتواند محرک قدرتمندی برای تغییر در روند قیمتی سهام باشد. با این حال عملکرد ماهانه شرکت‌ها به تدریج روی «کدال» می‌نشیند و با وجود فضای رخوت نسبی معاملات بورس اما نمی‌توان از اثرات احتمالی این گزارش‌ها غافل ماند. در در این خصوص «دنیای بورس» به بررسی انتظارات از عملکرد آذر برخی از شرکت‌ها و گروه‌های بورسی پرداخته است که می‌تواند اثرات خود را بر رویه معاملات سهام منعکس کند.

پایان  ماه جاری انتظار برای انتشار صورت‌های مالی پاییز وجود دارد. عملکرد فصل پاییز نیز گرچه تا حدودی قابل حدس است اما برای برخی از شرکت‌ها که بعضا در «دنیای بورس» نیز به آن‌ها اشاره شده می‌تواند تحریک انگیزه خریداران سهام را به دنبا ل داشته باشد. با این حال به صورت مشخص بازار علاوه بر نداشتن بهانه بنیادی برای خرید سهام تا حدودی با ضعف روحیه سهام‌داری نیز مواجه است. رویه پرنوسان ماه‌های گذشته معامله‌گران سهام و به خصوص تازه‌واردها را تا حدودی ترسانده است. در نتیجه علاوه بر عوامل بنیادی مانند بهبود نسبی بازار جهانی و قیمت کالاها به خصوص نفت، برخی از موارد روانی مانند اتفاقات مثبت سیاسی نیز می‌تواند در شکل‌گیری موج صعودی قیمت سهام موثر باشد. شاید نبود چشم‌انداز مشخص از این موارد باعث شده که حتی برخی از نمادها با انگیزه بنیادی نیز در سطوح پایین قیمتی درجا بزنند و انتظار تلنگری برای آغاز روندی صعودی را بکشند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: یک روزنامه کویتی، از دیدار پنهانی دیپلمات‌های ایران و امریکا در لندن خبر داده است. براساس گزارش روزنامه «الجریده»، موفقیت مذاکرات یمن در سوئد نیز نتیجه این دیدارها بوده است. در داخل اما نیز علی بختیار؛ عضو کمیسیون انرژی در مجلس از صدور مجوز برای عرضه مرحله سوم نفت در بورس تا هفته آینده خبر داد.

در این میان آمار رسمی از تحولات تابستانی بازار مسکن در کل کشور، وضعیت کاملا متفاوت معاملات ملک در تهران و سایر شهرها را تایید کرد. پیش‌تر براساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن، مشخص شده بود در نیمه اول امسال به تناسب جدایی بازار معاملات مسکن تهران از رونق، خرید و فروش آپارتمان در شهرهای مختلف از رکود بیرون آمد.

ب) صنایع: صادرات فراورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا افزایش داشته است. به گفته احسان باقریان؛ نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی براساس آمار‌های موجود در نیمه نخست امسال سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار انواع فرآورده‌های نفتی صادرشده که این رقم در مدت مشابه سال قبل دو نیم میلیارد دلار بود.

به گفته رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام می‌شود. در همین حال بهرام پارسایی؛ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام نحوه محاسبه پیش‌پرداخت خریداران خودرو از تشکیل کمیته‌ای برای تعیین قیمت‌ها خبر داد.

ج) شرکت‌ها: 67.56 درصد از سهام پتروشیمی غدیر قرار است به صورت عمده و سهام کنترلی 25 دیماه امسال از طریق بازار اول فرابورس عرضه شود. قیمت پایه هر سهم 1947.8 تومان اعلام شد. همچنین بلوک ۱۱.۶۱۷ درصدی سهام ایران ترانسفو و بلوک ۹۵ درصدی سهام سرمایه‎گذاری گسترش و توسعه صنعت توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود.

همچنین در بخش تولید کامیون، کمپرسی، باری و کشنده شاهد هستیم که چهار شرکت ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، گروه بهمن و ماموت دیزل در مجموع در ۸ ماه ابتدایی امسال ۱۴ هزار و ۸۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در شرایطی است که این شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۱۵ هزار و ۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

عناوین برگزیده