تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۵۳۱۱۴
سرویس خبر : انرژی
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی:

۲۹ اسفند؛ روز پیروزی و استقلال ایران بود/ ملی شدن صنعت نفت؛ سبب تقویت روحیه مقاومت ملت‌های دنیا در برابر تسلط خارجیان شد

‌می‌متالز - احمد علی مقدم گفت: نفت ایران متعلق به ملت ایران‏ است نه بیگانگان و استعمارگران لذا ۲۹اسفند، روز پیروزی ملت ایران بر استبداد داخلی و استعمار خارجی بود چراکه طی این رویداد مهم، کلیه عملیات‌های اکتشاف، استخراج و بهره ‏برداری نفت در دست دولت ایران قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، احمد علی مقدم در رابطه با ملی شدن صنعت نفت، گفت: ۲۹اسفند سال ۱۳۲۹؛ یاد آور یکی از رویداد‌های مهم در تقویم مبارزات ملت ایران با قدرت‌های استعماری و یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است لذا روز‌هایی که برای ملت ایران، غرور آفرین بوده اند را باید تکریم کرده و برای نسل جوان تبیین کنیم تا ضرورت و برکات این ایام مهم روشنگری شوند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد: روز ۲۹اسفند از اهمیت به سزایی برخوردار است چراکه امام خامنه‌ای در این رابطه می‌فرمایند: «نهضت ملّی شدن صنعت نفت؛ تاریخ است. اینکه من مدام می‌گویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای این‌ها است. اگر علما نبودند و انگیزه‌ی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان با بیان اینکه بیگانگان به دنبال استثمار منابع زیرزمینی ایران در هر فرصتی به گرفتن امتیاز‌های گوناگون نفتی اقدام می‏کردند، افزود: رژیم سرسپرده و خائن پهلوی دائم به استعمارگران امتیاز می‌دادند تا منافع شخصی خودشان در این کشور‌ها تامین شوند، یکی از امتیاز‌های مهم واگذاری شده در این دوران، واگذاری نفت ایران به انگلستان آن هم به بهایی اندک و ناچیز بود که با تدبیر آیت الله کاشانی و بصیرت مردم و نارضایتی از قرارداد دارسی، صنعت نفت ایران ملی اعلام شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه وحدت ملی، عوامل استعمار را به زانو در آورد وسبب شد نفت ملی شود، ادامه داد: انگلیس نمی‌توانست از سود سرشار استخراج نفت صرف نظر کند لذا در قرارداد منعقد شده، راهی برای فسخ گذاشته نشده بود لذا این روبای پیر سعی داشت، همان مبلغ جزئی را که باید می‌پرداخت با بهانه‌هایی نپردازد بنابراین آیت الله کاشانی در اجتماع عظیم مردم در مسجدشاه سابق، آن‌ها را از دسیسه‌های انگلیس آگاه و دولت رزم‌آرا را تهدید کرد تا قطعنامه‌ای تصویب و نفت را ملی اعلام کند تا دست عمال خارجی از نفت و سرمایه ملی ایران کوتاه شود.

وی بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب در رابطه با نقش آفرینی آیت الله کاشانی فرمودند: «اگر آیت‌الله کاشانی نبود، نهضت ملی شدن صنعت نفت یقینا در این کشور به وقوع نمی‌پیوست» لذا این دوران، دوره اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، برای ملی کردن صنعت نفت ایران بود که با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و حضور مردم همیشه در صحنه پایان گرفت و دست استعمارگر انگلیس برای همیشه از منابع ملی کشورمان کوتاه شد.

مقدم با اشاره به برکات و دستاورد‌های ملی شدن صنعت نفت، گفت: ملی شدن صنعت نفت، سبب بیرون راندن شرکت انگلیسی، قطع دست بیگانگان از منافع ملی ایران و تخلیۀ خلیج فارس از قوای بریتانیا شد درواقع این روز، نشانه پیروزی و استقلال ایران بود، اما برای دولت انگلیس این روباه پیر، که امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فروش نفت ایران را برعهده داشت، نشانه از دست دادن منافع گسترده این استعمارگر جهانی بر منافع نفتی خاورمیانه بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نفت ایران در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی یکی از کانون‌های اصلی طمع ورزی قدرت‌های استعمارگر بود، تاکید کرد: نفت ایران متعلق به ملت ایران‏ است نه بیگانگان و استعمارگران لذا ۲۹اسفند، روز پیروزی ملت ایران بر استبداد داخلی و استعمار خارجی بود چراکه طی این رویداد مهم، کلیه عملیات‌های اکتشاف، استخراج و بهره ‏برداری نفت در دست دولت ایران قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تصویب و اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت گذشته از تغییر بسیار مهم در روحیه و نگرش کارکنان نفت دو هدف مهم را در پی داشت: یکی خلاص شدن از بند امتیاز و قرارداد ننگین با روبای پیر و دیگر در اختیار گرفتن تولید و استحصال نفت و برخورداری از فروش آن همچنین ملی شدن نفت ایران، سبب فروپاشیِ امپراتوری استعماری بریتانیا، بالا رفتن مطالبات مردم دنیا و تقویت روحیه مقاومت ملت‌های دیگر در برابر تسلط خارجیان شد که این حرکت و جریان بسیار ارزشمند بود لذا ملی شدن صنعت نفت، پیروزی ملت ایران را علیه توطئه بیگانگان تکمیل کرد.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان خاطر نشان کرد: هر چند نفت محصولی گرانمایه و موتور محرکه اقتصاد ایران برای افزایش صادرات، مبادلات تجاری، تقویت اقتصاد درونزا، ایجاد ارزش افزوده در اقصاد مولد و رشد تولید در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود، اما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نفت با وجود ملی شدن، به دلیل وابستگی‌های شدید ناشی از اقتصاد تک محصولی، آثار سوء اقتصادی آن تا سال‌ها پس از پیروزی انقلاب در اقتصاد ایران قابل مشاهده بود لذا کاهش وابستگی به صنعت نفت از الزاماتی است که رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخص‌های راهبردی اقتصاد مقاومتى، بار‌ها بدان تاکید داشته اندو باید مسئولان به این امر مهم توجه داشته باشند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

عناوین برگزیده