به گزارش میمتالز، مهدی دادفر درباره سرانجام مصوبه واردات خودرو، اظهار داشت: ما چه صنعت خودروسازی و قطعه سازی داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اصل این است که نیازهای روزمره مردم توسط دولت و حاکمیت رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: متوسط تولید و واردات طی ده سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده که این تعداد را مردم خریدند و استفاده میکنند بنابراین متوسط جذب تقاضای خودرو در کشور ما یک میلیون دستگاه است، اما در شرایطی که هنوز قادر به تولید این حجم از خودرو نیستیم عدهای موضوع واردات را به مسائل دیگر گره میزنند.
دادفر افزود: دو گروه هستند که به محض ممنوعیت واردات خیلی خوشحال میشوند؛ قشر اول دلالان هستند و قشر دوم هم کسانی اند که از صنعت خودروسازی دفاع و فکر میکنند که گره زدن واردات به تولید منجر به ارتقای تولید داخل میشود.
در ادامه الله وردی دهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: این مصوبه متاسفانه به خاطر ایراداتی که به آن گرفته شد از طرف شورای نگهبان رد شده است.
وی با بیان اینکه واردات ۵۰ هزار خودرو نمیتواند تقاضای درون کشور را که نزدیک به ۲ میلیون خودرو در سال است، تأمین کند، افزود: واردات خودرو در عین حال فضایی را باز میکند تا خودروسازان هم بدانند که نظام منتظر اینها نمیماند و مردم هم مجبور به استفاده از خودرو با هر کیفیتی نخواهند بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ادامه رایزنیهای متعدد در این زمینه سخن گفت و ابراز امیدواری کرد صنعت خودرو نیز مانند سایر کالاها که هم در داخل تولید و حمایت و هم وارد میشوند، سامان پیدا کند.
الله وردی گفت: متاسفانه ما دهه هاست که بازار داخلی را به روی گروههای خارجی بستیم و خودروسازان هم از نظر کمی و کیفی نتواستند بازار و تقاضای مردم را تأمین کنند، ضمن اینکه ما پنج میلیون خودروی فرسوده نیز در کشور داریم.
وی ادامه داد: با این وضعیت و شرایط بدی که بر خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ کشورمان حاکم است خودروسازان هم نمیتوانند این مشکلات را مرتفع و خودشان را به روزرسانی کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگرچه واردات ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو تعداد قابل ملاحظهای نیست، اما باعث میشود که خودروسازان به خود بیایند و با استانداردهای روز و با خودروهای تولید روز حرکت کنند.