تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۵۴۸۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

فرصت سوزی وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد/ حاشیه سود صنعت فولاد؛ ۱۷تومان در هر کیلوگرم!

‌می‌متالز - رحیمی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آذربایجان شرقی گفت: وزارت صمت با تعیین عوارض برای صادرات فولاد باتوجه به تنش روسیه و اوکراین و نیاز به فولاد ایران در بازار‌های جهانی، به نوعی فرصت سوزی کرد.

به گزارش می‌متالز، کریم رحیمی گفت: اخیراً برای صادرات محصولات فولادی، معدنی و پتروشیمی عوارض از سوی وزارت صمت تعیین شده است، اما اجرای آن را از ابتدای سال تعیین کرده اند و در حقیقت عطف به ماسبق انجام شده است.

رحیمی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی و پشت در‌های بسته تصمیمات خود را اتخاذ می‌کند که تبعات این تصمیمات برای جامعه سنگین خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از جنگ روسیه و اوکراین فرصتی بزرگ ایجاد شده که محصولات فولادی ایران جایگزین محصولات فولادی این دو کشور در بازار‌های هدف شوند و دنیا با خلاء ۵۰ تا ۶۰ میلیون تنی کامودیتی مواجه است، اما اعمال این عوارض، فرصت سوزی برای کشور را به همراه دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد و صنایع وابسته استان اظهار کرد: بر خلاف اینکه فولاد پس از محصولات صنایع غذایی و شیرینی و شکلات، از لحاظ حجم و ارزش صادرات، دومین منبع صادراتی و ارزآوری برای استان است و باید از آن حمایت شود، اما وزارت صمت بخشنامه‌ای را صادر کرده که واحد‌های تولیدکننده فولاد، محصولات نهایی فولاد (نبشی، ناودانی و تیرآهن و..) را صرفاَ از طریق بورس عرضه کنند.

وی گفت: نکته تاسف بار این است که قیمت دستوری فروش محصول نهایی هم طوری تعیین شده که حاشیه سود این صنعت را بسیار پایین آورده (۱۷۰ ریال در هر کیلو) و با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه، انرژی، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و … تعیین این حاشیه سود هیچ توجیه منطقی ندارد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده