تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۵۵۰۰۱
معین‌الدین سعیدی، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان:

با انتقال موارد به شورای عالی فضای مجازی برخی نگرانی‌های جدی رفع شد

‌می‌متالز - مجموعه شورای عالی فضای مجازی به‌نوعی متولی ساماندهی این فضاست که اعضایش نیز با حکم رهبر انقلاب منصوب شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، با هدف بررسی ابعاد و مزایای انتقال طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی از مجلس به شورای‌ عالی فضای مجازی، با معین‌الدین سعیدی، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان و از شاخص‌ترین مخالفان فرآیند سابق بررسی این طرح در کمیسیون مشترک گفتگو کرده‌ایم.

بررسی صیانت در «کمیسیون مشترک» دور از چشم مردم انجام می‌شد

سعیدی در پاسخ به اینکه چه مسائلی باعث شد بررسی طرح، به‌طور کلی به شورای عالی فضای مجازی سپرده شود و این واگذاری، چه مزایایی خواهد داشت، گفت: «مجموعه شورای عالی فضای مجازی به‌نوعی متولی ساماندهی این فضاست که اعضایش نیز با حکم رهبر انقلاب منصوب شده‌اند. به‌نوعی از آنجایی‌که معتقدیم نحوه بررسی این طرح در کمیسیون مشترک موجب نگرانی مردم شده بود و چنان‌که مجلس، برآیند خواست و اراده عمومی مردم است، پیگیر رفع نگرانی‌ها در این رابطه شدیم. نگرانی عمده مردم مربوط به چگونگی بررسی طرح در کمیسیون مشترک بود و نگرانی‌هایی نیز راجع‌به اصل هشتادوپنجی شدن موضوع وجود داشت. راه‌حل این بود که یا موضوع کلا به خود صحن بیاید و با نظارت مردم و رسانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد یا جهت بررسی در شورای عالی فضای مجازی، به این شورا منتقل شود که روند بررسی در آن شورا و همچنین ساختار شورای عالی، کارکرد خودش را دارد. اگر قرار باشد تماما در آنجا مطرح و بررسی شود، به‌تبع آن افرادی که در این شورا مسئولیت دارند پاسخگوی قضیه خواهند بود. درمجموع می‌توان گفت به‌نوعی اصل موضوعی که در جامعه ایجاد نگرانی می‌کرد و آن، بررسی طرح در یک کمیسیون مشترکی دور از چشم مردم بود، با همت نمایندگان محترم منتفی شد.»

کندی سرعت و افزایش قیمت اینترنت مردم را حساس‌تر کرده است

نماینده مردم چابهار در مجلس، همچنین درباره اینکه آیا انتقال سازوکار‌های ساماندهی فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی می‌تواند به هرچه تخصصی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر شکل‌گرفتن طرحی نهایی منجر شود یا خیر، گفت: «به‌هرحال این یک موضوع بسیار تخصصی بود و آنچه برای مردم نگرانی ایجاد می‌کرد، محدودیت‌های درنظر گرفته شده برای کاربران فضای مجازی بود. متاسفانه در طرح هم موارد متعددی وجود داشت که درنتیجه آن، فضا برای پلتفرم‌های فضای مجازی خصوصا پلتفرم‌های خارجی محدود می‌شد. امیدواریم در شورای عالی فضای مجازی با توجه به نگاه تخصصی‌ای که وجود دارد، ملاحظات جامعه و مردم بیشتر لحاظ شده و این نگرانی‌های عمده در این خصوص مرتفع شود. البته باید به این نکته اشاره داشت که با توجه به گرانی بسته‌های اینترنتی که اخیرا اتفاق افتاده است مردم طبیعتا بیشتر از قبل روی این موضوع حساس شده‌اند. در ماه‌های اخیر، هم کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرده است و هم قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. این‌ها درحالی رخ می‌دهد که ما شاهد پیشرفت چندانی در طرح‌های توسعه روستایی در این زمینه نبوده‌ایم و در روستا‌ها هیچ اتفاق خاصی در این رابطه نیفتاده است. وقتی همه این‌ها را درکنار بحث طرح صیانت از فضای مجازی می‌گذاریم، نتیجه می‌گیریم که مردم حق دارند نگران باشند. درمجموع امیدوارم با ارجاع موضوع به شورای عالی فضای مجازی ملاحظات و نگرانی‌های مردم بیش از قبل مورد‌توجه قرار گیرد.»

دیگر نمی‌توان گفت صرفا یک جریان سیاسی مخالف طرح صیانت است

سعیدی در پایان با تاکیدی دوباره بر عمده‌ترین دلیل نگرانی مردم درباره سرنوشت طرح صیانت و اینکه درنهایت چه اتفاقی برای دسترسی‌ها به برخی پلتفرم‌های خارجی خواهد افتاد، روند بررسی سازوکار‌های ساماندهی فضای مجازی توسط شورای عالی شکل گرفته با همین نام را توضیح داد و گفت: «مرجع قانونگذاری، مجلس شورای اسلامی است که در راس امور است. برآورد من هم آن است که این طرح به‌لحاظ کارشناسی در شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته، پخته می‌شود و بعد از آن، جهت تصمیم‌گیری نهایی به مجلس باز خواهد گشت. در مجلس نیز، تلاش ما این خواهد بود که حتما تمام ملاحظات و نگرانی‌هایی که جامعه درطول این مدت آن را به‌صورت‌های مختلف به نمایندگان منتقل کرده است، در نظر داشته باشیم. نکته دیگر آن است که الان دیگر نمی‌توان گفت صرفا یک جریان سیاسی مخالف طرح صیانت است، بلکه لایه‌های مختلف جامعه در حوزه‌های مختلف، مخالفت خودشان را با مفاد آن عنوان کرده‌اند؛ لذا امیدواریم چه این طرح در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بازگردد و چه حتی بعد از بررسی، به صحن علنی مجلس بازنگردد، اعضای شورای عالی فضای مجازی، این نکات و نگرانی‌های مردم را رعایت کنند. اگر به صحن بیاید که قطعا در پیشگاه نظر مردم و رسانه‌ها روی آن بحث خواهد شد و طبیعتا تلاش خواهد شد که ملاحظات مردم در آن لحاظ شود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

عناوین برگزیده