به گزارش می متالز، پیش از خروج آمریکا از برجام و در زمانی که گشایشهایی در زمینه تجارت خارجی صورت گرفته بود، سایپا با همکاری سیتروئن، اقدام به ثبت شرکتی به نام سایپا سیتروئن بهصورت مشارکتی کرد و بهعنوان نخستین محصول مشترک، خودروی سیتروئن C۳ را معرفی کردند و تصمیم گرفته شد دو هزار دستگاه از این خودرو پیشفروش شود.
فرآیند تولید به این صورت در نظر گرفته شد که در مرحله اول، قطعات از فرانسه وارد شوند و مونتاژ در ایران انجام شود و سری اول محصولها به این ترتیب فروخته شود و در مراحل بعدی با انتقال فناوری، صفر تا صد تولید در داخل کشور انجام شود.
مبلغ پیشپرداختی که در هنگام ثبتنام اولیه در اردیبهشت از مشتریان گرفته شد، ۵۰ درصد قیمت نهایی و معادل ۶۰ میلیون تومان بهصورت علیالحساب بود. پس از خروج آمریکا از برجام، سیتروئن به همکاری با سایپا خاتمه داد.
شرکت اما با اعلام اینکه قطعات این خودرو به کشور وارد شدهاند، از تحویل دو هزار خودروی پیشفروش شده در موعد مقرر خبر داد. اما مساله اینجاست که با وجود آمادهسازی خودروها، قیمت جدید، ۲ برابر قیمت زمان ثبتنام اعلام شده و حالا مشتریان نسبت به دو موضوع اعتراض دارند.
موضوع اول، نرخ ارزی است که قطعات خودرو با آن خریداری و وارد شده است. آنها با استناد به قانون میگویند مجوز پیشفروش زمانی صادر میشود که ثبتسفارش انجام شود و ثبتسفارش هم با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده و حتی پس از افزایش نرخ ارز نیز، قطعات منفصله خودرو خارج از دایره شمول پرداخت مابهالتفاوت بودند، پس دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.
موضوع دومی که از طرف معترضان مطرح شده، این است که حتی اگر قرار است در زمان تحویل قیمت نهایی با ارز نیمایی محاسبه شود، ارزش آورده مشتریان به نسبت اردیبهشت (معادل ۵۰ درصد قیمت خودرو) محاسبه شود و صرفا مبلغ باقیمانده با ارز نیمایی محاسبه شود و در این صورت میپذیرند برای قیمت نهایی ۲۴۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان دیگر بپردازند.
ادعایی که از طرف این مشتریان معترض مطرح میشود این است که شرکت، تعداد معترضان را همان تعداد حاضر در تجمع میداند و در تماس با آنها، قصد دارد با ارائه تخفیف به اعتراضها پایان دهد و این جمعیت را از شکایت منصرف کند؛ درحالیکه به ادعای این افراد، تعداد کمی از مشتریان تکمیل وجه را انجام دادهاند و شرکت قصد دارد با ارسال دعوتنامه به تاریخهای بعدی تحویل، آمار تکمیل وجه را بالا ببرد و جمعیت معترضان را کمتر نشان دهد.
پیگیری موضوع اعتراض این مشتریان، از سهشنبه هفته گذشته آغاز شد و رسانهها به دنبال راستیآزمایی ادعاهای مطرح شده و پاسخ شرکت سایپا و سایپا سیتروئن در این ارتباط هستند که تاکنون بهرغم تماسهای مکرر با روابط عمومی این دو شرکت، پاسخی دریافت نشده است.
نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری
قیمتها باز هم تعیین تکلیف نشد/ مروری بر رویدادهای هفته
روی زرد تولید/ گزارش آذرماه خودرو