تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۵۵۸۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش اقتصاد ایران و بازار سرمایه به تحریم‌ها و تورم

‌می‌متالز - انتظار رشد سهام دلاری و صنایع صادراتی کشور که با جهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها مواجه هستند دور از ذهن نیست.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود بازار سرمایه همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد، این در حالی است که تحریم‌ها و تورم در کشور همچنان ادامه دارد. در این شرایط واکنش اقتصاد ایران و بازار سرمایه به تحریم‌ها و تورم چه می‌تواند باشد؟

بازار سرمایه همچنان در سایه سنگین برجام بعد از حدود یک سال سیاست فرسایشی قرار دارد بطوری که چاشنی احتیاط در نحوه و نوع فعالین بازار محسوس بوده و با انتشار کوچکترین اخبار سیاسی منفی، شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن بازار هستیم، اما افزایش حجم دادوستد‌ها هفته‌های کاری اخیر، نوید بخش ادامه روند صعودی امسال حتی بدون توافق برجام پلاس است و به نوعی از همزیستی اقتصاد ایران و بازار سرمایه با تحریم‌ها و تورم سنگین تحمیلی ناشی از آن حکایت دارد.

پیش بینی می‌شود طی ماه‌های آینده کلیت بازار همچنان به روند صعودی خود ادامه دهند و تا شروع فصل مجامع، رشد قیمت‌ها با آهنگی آرام‌تر و منطقی‌تر از گذشته دنبال شوند، در این بین نماد‌های کمتر رشد کرده و به‌خصوص صنایع کوچک و کم شناوری نظیر صنایع قطعه‌سازی، حمل و نقلی، بیمه‌ای، سیمانی و ساختمانی، غذایی، زراعت، یوتیلیتی در کنار صنعت پالایشگاهی احتمالا از اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع برخوردار باشند، اقبالی که در دو روز انتهایی هفته گذشته، نمایان بود.

صنایع غذایی، زراعت و دارویی به دلیل حذف زیر پوستی ارز ۴۲۰۰ و صنعت پالایشگاهی به دلیل رشد چشمگیر قیمت نفت و فرآورد‌های نفتی و در نتیجه افزایش قابل توجه کرک اسپرد از شرایط ایده آل بنیادی بسیار مطلوبی برخوردار هستند و احتمالا جز صنایع پیشرو نیمه اول امسال خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود سهام به اصطلاح دلاری و صنایع صادراتی کشور که با جهش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، آن‌ها نیز شرایط ایده‌آل بنیادی دارند، پس استراحت و اصلاحی کوتاه و با کم رنگ شدن شوک روانی مصوبه جدید وزارت صمت، دوباره روند منطقی و معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت را تجربه کنند و همسو با کلیت بازار، امسال روند صعودی داشته باشند، اما در اوایل هفته پیشرو و ادامه عرضه‌ها، تعادل با گرایش منفی آن‌ها را انتظار داریم در این میان انتظار می‌رود گروه پتروشیمی به دلیل سهامداران عمده فعال و قوی و سود‌های تقسیمی مناسب، همچنان از اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع دلار محور برخوردار باشند.

منبع: شهر بورس

عناوین برگزیده