تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۵۸۶۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار با معاون نخست‌وزیر کوبا اعلام شد؛

تدوین ۳۴ زمینه برای ارتقای مراودات تجاری ایران با کوبا/ فرصت‌های متنوعی برای افزایش مراودات تجاری مشترک وجود دارد

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با معاون نخست‌وزیر کوبا از تدوین ۳۴ فرصت و زمینه برای همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی میان ایران و کوبا خبر داد.

فرصت‌های ارتقای مراودات تجاری مشترک در حوزه لوازم‌خانگی

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی‌امین افزود: در حوزه‌هایی ازجمله صنایع دارویی، معدن و لوازم‌خانگی پیشرفت‌های خوبی داشتیم که می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های مشترک میان دو کشور شود.

وی همچنین با اشاره به همکاری کوبا با موسسه پاستور کشور در حوزه واکسن نیز گفت: علاوه بر این حوزه درزمینه لوازم‌خانگی نیز کار‌های خوبی برای تعمیق ساخت داخل شروع کرده‌ایم که می‌توان از این دستاورد‌ها برای ارتقای مراودات تجاری دو کشور استفاده کرد.

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی غیرنفتی با استفاده از تهاتر در سال گذشته

وزیر صمت همچنین دستاورد‌های تجاری کشور به‌وسیله تهاتر در دوران تحریم را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: سال گذشته تجارت کشور بدون نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که بخش قابل‌توجهی از آن از طریق تهاتر (بدون سوئیفت) انجام‌شده است.

فاطمی‌امین در ادامه، بیان کرد: در حوزه معدن (فولاد، مس، آلومینیوم و..) نیز می‌توانیم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

ارتباط کسب‌وکار‌های ایران و کوبا

وی، همچنین بر ارتباط کسب‌وکار‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد و این نوع ارتباط را از موفق‌ترین ارتباطات برای ارتقای مراودات تجاری دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که این سفر نقطه عطف گسترش مراودات دو کشور شود.

معاون نخست‌وزیر کوبا: لزوم فعال‌سازی همکاری‌های دوجانبه در زنجیره‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا

ریکاردو کابرسیاس، معاون نخست‌وزیر کوبا نیز بر لزوم فعال‌سازی همکاری‌های دوجانبه در زنجیره‌های اقتصادی ایران و کوبا تأکید کرد و گفت: این همکاری‌ها باید در قالب هجدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور، فعال شود.

استفاده از همکاری‌های ایران درزمینه تولید و استخراج معدنی

وی همچنین تهاتر، موارد پولی و بانکی و موضوعات مرتبط با معدن و صنایع معدنی و زمین‌شناسی را از دیگر جنبه‌های همکاری دانست و بیان کرد: ایران درزمینه تولید و استخراج مواد معدنی (مانند نیکل، آهن، سرب و طلا)، بسیار می‌تواند به کشور ما کمک کند.

گفتنی است «ریکاردو کابرسیاس» معاون نخست‌وزیر کوبا نیز در رأس هیئتی از مقامات اقتصادی و شرکت‌های بزرگ کوبایی برای شرکت در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا به تهران سفرکرده است. این نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تهران برگزار خواهد شد.

در حاشیه برگزاری این نشست، دیدار‌های دوجانبه‌ای بین شرکت‌های بزرگ کوبایی با شرکت‌ها و همتایان ایرانی انجام خواهد شد. در این کمیسیون مقرر است ۲۱ کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف ازجمله تجارت، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و حمل‌ونقل، برق و انرژی، نفت و گاز، گمرک، بانکی و مالی، استاندارد، بهداشت و موارد مهم دیگر، برگزار شود.

همچنین قرار است در حاشیه برگزاری این اجلاس، اسنادی درزمینه دارویی، کشاورزی، گمرکی، مواد غذایی و واکسن به امضای طرف‌ها برسد.

گفتنی است که هفدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در دی‌ماه ۱۳۹۷در هاوانا برگزارشده بود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده