تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۵۸۶۴۸
سرویس خبر : انرژی

آیا نفت در ۱۰۰ دلار کف قیمت پیدا کرده است؟

‌می‌متالز - وجود نوسان اخیر که ناشی از قرنطینه‌های کرونا در چین بوده است، نفت ممکن است کف قیمت پیدا کرده باشد.

به گزارش می‌متالز، با وجود نوسان‌های اخیر که تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا در چین بوده و ابهاماتی را نسبت به چشم انداز تقاضا برای سوخت ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد قیمت‌های نفت بالای ۱۰۰ دلار تحکیم شده‌اند. این ریسک نزولی با دورنمای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه تا حدودی جبران شده است. این تحریم باعث خواهد شد بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه امسال از بازار حذف شوند در حالی که منابع معدودی برای جبران این حجم از عرضه وجود دارند.

عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است، امتناع اوپک پلاس از جبران بشکه‌های نفت حذف شده روسیه از بازار است. البته اگر منصفانه نگاه کنیم، این تصمیم همه اعضای این گروه نیست و اکثر تولیدکنندگان این گروه با مشکلات دیگری نظیر ناآرامی سیاسی (در لیبی) و مسائل فنی (در نیجریه) درگیر هستند که مانع می‌شود تولیدشان را افزایش دهند.

در نتیجه، بازار در وضعیت جدید جا افتاده است. صندوق‌های پوشش ریسک، فعالیت خرید و فروش نفت و سوخت‌ها را آهسته کرده‌اند و در نخستین هفته مه، تنها هفت میلیون بشکه در شش قرارداد پرمبادله خریداری کردند.

در این بین، مقامات شانگهای تدابیر قرنطینه را که یک ماه پیش در راستای سیاست کرونا صفر در این شهر پیاده کرده بودند، تشدید کردند و قیمت‌ها تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونایی در چین، سیر کاهشی یافتند. محدودیت‌های مربوط به کرونا در بیش از ده‌ها شهر بزرگ چین شامل پکن اجرا شده‌اند. علاوه بر این که نگرانی نسبت به تقاضا برای نفت ایجاد کردند، قرنطینه‌ها در وخامت زنجیره تامین جهانی که از نخستین سال پاندمی شروع شد، نقش داشتند.

اندرو لیپو از لیپو اویل آسوشیتس به رویترز گفت: قرنطینه‌های کرونا در چین، تاثیر منفی روی بازار نفت گذاشته اند که همسو با بازر‌های سهام ریزش کرده است.

بیورنار تونهاگن، مدیر تحقیقات بازار نفت شرکت ریستاد انرژی در این باره گفت: از سوی دیگر تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، باعث تغییر لرزه‌ای در بازار‌های نفت اروپا و جهان خواهد شد که شرکت ریستاد انرژی پیش بینی می‌کند اجرای کامل این سیاست، ممکن است باعث حذف سه میلیون بشکه در روز واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا تا دسامبر سال ۲۰۲۲ شود.

در این حال، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و نماینده این کشور در اوپک پلاس اعلام کرد: تولید نفت روسیه رو به رشد است. وی به خبرگزاری تاس اعلام کرد آمار اوایل مه بهتر از آوریل هستند. وضعیت ثابت است و تولید در مقایسه با آوریل افزایش پیدا کرده است. ما روی احیای نسبی آمار در مه حساب می‌کنیم و آمار بهتر خواهند بود.

تولید نفت روسیه در مارس نیم میلیون بشکه در روز و در آوریل یک میلیون بشکه در روز از تحریم‌های غربی متاثر شد. تحلیلگران ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است بخش یا کل تولید از دست رفته هرگز احیا نشود.

بر اساس رفتار صندوق‌های سرمایه گذاری و حرکت قیمت نفت در برابر عوامل دیگری مانند وضعیت کرونا در چین، به نظر می‌رسد شوک اولیه که بازار‌های نفت را پس از حمله روسیه به اوکراین و واکنش غرب بهم ریخت، فروکش کرده است.

این امر نشان می‌دهد قیمت‌های پایه بدون در نظر گرفتن نوسانات موقتی مانند افت موقتی وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۱۰۰ دلار پس از اعلام بزرگترین برداشت نفت از ذخایر استراتژی آمریکا، احتمالا برای یک آینده قابل پیش بینی، بالای ۱۰۰ دلار می‌مانند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اتحادیه اروپا برای تصویب تحریم نفتی علیه روسیه هنوز به توافق نرسیده است، زیرا مجارستان و اسلواکی خواستار امتیاز‌های بیشتر و تمدید مدت معافیت از تحریم‌ها برای توقف خرید نفت روسیه هستند. بلغارستان هم به فشار بر بروکسل افزوده و اعلام کرده است اگر به لیست کشور‌های معاف از تحریم‌ها اضافه نشود، هرگونه تحریم را وتو خواهد کرد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده