تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۱۳
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۵۸۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش بینی وضعیت صنعت مس در سال 2019

می متالز - تحلیلگران انتظار دارند مس که در طول سال 2018 به خاطر نگرانیهای ناشی از جنگ تجاری ایالات متحده-چین دچار پسرفتهایی شد در سال 2019 از ناحیه کسری عرضه منتفع شود.
پیش بینی وضعیت صنعت مس در سال 2019

به گزارش می متالز، جان گرؤس، ناشر ژورنال مس و مشاور صنعت فلزات، گفت،"ما در وضعیت کسری تولید قرار داشته ایم. موجودیهای انباری مس رو به تنزل داشته اند، و هنوز قیمت این فلز واکنش قابل توجهی نسبت به آن از خود بروز نداده است." این پیشکسوت قدیمی بازار این وضعیت را با وضعیت دهه 1980، زمانی که اقتصاد جهانی در ضعف بود مقایسه کرد.

در آن دهه موجودیهای انباری نیز پایین بودند اما بازار تا حدود 1987 تکانی به خود نداد. گرؤس گفت،"ما هم اکنون دچار وضعیتی مشابه با آن دوره در بازار مس هستیم. ما با کسری روبرو بوده ایم و پیش بینی ها به ما می گویند که این کسری در 2019 بیشتر هم خواهد شد. در جایی، قیمت مس به این وضعیت واکنش نشان خواهد داد." و تحلیلگران می گویند شروع این اتفاق باید در سال آینده باشد، بویژه اگر ایالات متحده و چین اختلافات تجاری شان را حل کنند، و در نتیجه از یک جنگ تجاری طولانی مدت، که می تواند باعث کندی رشد اقتصاد جهانی و فلزات صنعتی بشود، اجتناب نمایند.

رابین بهار، تحلیلگر فلزات در سوسیته جنرال، پیش بینی کرد که مس به 6800 دلار برای هر تن، یا 3.08 دلار برای هر پوند در شش ماهه نخست 2019 افزایش خواهد یافت. او چشم انداز 12 ماهه آینده را 7100 دلار برای هر تن ، یا 3.22 دلار برای هر پوند، می بیند.

بهار، با اظهار اینکه شیبهای قیمت فرصتهایی را در بازاری ایجاد خواهد کرد که دچار کسری عرضه خواهد بود، گفت،"ما انتظار داریم که قیمت متدرجاً افزایش یابد. این بسیار به مذاکرات جاری بین ایالات متحده و چین بستگی دارد." تحلیلگران گفتند نگرانیها در مورد تأثیر جنگ تجاری به فلزات صنعتی در 2018 آسیب رساند؛ بنابراین، هر راه حلی که این نبرد تجاری پیدا کند باعث افزایش قیمتها خواهد شد. بهار گفت،"ما معتقدیم که تقاضا برای مس بیش از عرضه خواهد بود." گرؤس پیش بینی می کند متوسط قیمت مس سه ماهه در بورس فلزات لندن به حدود 2.95 تا 3 دلار برای هر پوند، یا 6500 تا 6600 دلار برای هر تن در 2019 خواهد رسید.

بارکلیز متوسط قیمت هر تن از این فلز را در 2019 حدود 6263 دلار گمانه زنی می کند، و معتقد است که این متوسط در سه ماهه دوم به 6550 دلار صعود خواهد کرد. با وجود این، این بانک بر این گمان است که بعداً در ادامه سال آینده این قیمت به خاطر کندتر شدن رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت.

متوسط قیمت هر تن مس از دید کامرز بانک 6800 دلار برای هر تن در فصل دوم و 6500 دلار برای اواخر 2019 است. ادوارد مایر، مشاور کالاهای معدنی در آی ان اف ال اف سی استون، متوسط قیمت کل سال آینده را 6190 دلار برای هر تن پیش بینی کرد، هر چند که او معتقد است در زمانهایی در سال 2019 این قیمت ممکن است به اوجی 7220 دلاری هم دست یابد.

او اظهار داشت که ذخائر انباری مس چندان بالا نیست آنچنان که مثلاً در 2015 یا 2016 بود، اما تقاضای ضعیف تر ناشی از رشد کندتر اقتصادی می تواند باعث پر شدن دوباره انبارها در اواخر سال آینده و نتیجتاً متوقف شدن روند صعودی قیمت مس شود. بهار پیش بینی می کند مصرف جهانی مس از 23.75 میلیون تن در سال جاری به 24.47 میلیون تن در 2019 افزایش یابد.

ضمناً، بنا به پیش بینی او رشد عرضه در سال آینده، که متوسط آن طی 10 سال گذشته 3.4 درصد بوده، حدود 1.6 درصد خواهد بود. او بر این گمان است که کسری عرضه از 50 هزار تن در سال جاری به 270 هزارتن در سال آینده صعود خواهد کرد.

بهار گفت،"با پشتوانه اینکه تولید ناخالص داخلی جهانی همچنان مثبت است تقاضا برای مس رشد بیشتری خواهد داشت." او افزود که بنابه پیش بینی شرکت او رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال آینده به 3.7 درصد خواهد رسید. گرؤس گمانه زنی می کند مصرف و تولید جهانی مس ، هر دو، چیزی حدود 2 تا 2.5 درصد  رشد داشته باشند. او کسری عرضه پایان 2018 را حدود 275 هزارتن برآورد می کند.

او بر این گمان است این رقم در سال آینده به حدود 50 هزار تن کاهش یابد که نزدیک به چیزی خواهد بود که او آن را " یک بازار متعادل" می نامد. گرؤس شرح داد که یکی از کلیدها برای این بازار موجودیهای انباشتی بورسهای شانگهای، نیویورک و لندن است. مجموع این موجودیهای انباشتی کمتر از مصرف یک هفته مس جهانی اند.

گرؤس گفت،"این موجودیها با هر معیاری بسیار پایین است." گرؤس گفت عدم اطمینان تجاری باعث عقب نگهداشتن بازار  مس شده، هر چند که اقتصاد چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مس جهانی نیز کند شده است.

گزارشهایی رسیده اند که نشان می دهند شمار فراوانی از آپارتمانها در این کشور خالی مانده اند، و فروش اتومبیل هم کند شده است.

گرؤس خاطر نشان کرد شاخص پراکندگی تولید این کشور حول و حوش رقمی حدود 50 باقی مانده، که تقریباً جایی ست که معلوم نیست اقتصاد در حال انبساط یا انقباض است.

گرؤس گفت،"اقتصاد چین به قوت گذشته خود نیست. اما مطمئناً این کشور همچنان مهم ترین متقاضی برای مس و همه فلزات صنعتی دیگر است. بنابراین اگر روابط تجاری بتواند بهبود یابد، هم برای اقتصاد چین و هم برای ایالات متحده مثبت خواهد  بود و ما می توانیم پیش بینی کنیم که بازار مس به آن پاسخ خواهد داد." بهار اظهار داشت که تقاضا از سوی مصارف سنتی مس مانند حمل و نقل و بخش برق خوب خواهد بود.

گرؤس و بهار گفتند بخش دیگری از بازار که اهمیت روزافزونی برای تقاضای مس دارد صنعت تولید اتومبیلهای برقی ست. گرؤس با اشاره به کارخانه ها و همچنین ایستگاههای شارژ مجدد، گفت،"نه تنها این نوع اتومبیلها نیاز به مس بیشتری دارند بلکه زیر ساختهای لازم برای پشتیبانی از اتومبیلهای برقی هم مس بیشتری را به مصرف خواهند رساند."

عناوین برگزیده