تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۵۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

امید معامله‌گران به صعود ادامه‌دار بورس

می متالز - شاخص کل سهام طی هفته گذشته بازدهی 1/5 درصدی را ثبت کرد. بازگشت سهامداران خرد در جبهه خرید و رونق نسبی سهام در شرایطی رخ داد که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
امید معامله‌گران به صعود ادامه‌دار بورس

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 1/5 درصدی شاخص کل به پایان رسید. بازگشت رونق نسبی به معاملات سهام در شرایطی رخ داد که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را  صعودی ارزیابی کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی: 63 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته سایت «دنیای بورس» روند صعودی شاخص کل را ادامه‌دار عنوان کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند قیمت سهام پس از اصلاح اخیر جایی برای ریزش بیشتر ندارد و نشانه‌های آن در معاملات دو هفته گذشته نمایان بوده است. ارزش معاملات نیز روند صعودی  را با ورود معامله‌گران حقیقی تجربه کرده است. این موضوع زمینه تداوم رونق معاملات سهام را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، رشد نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش نگرانی‌ها اطمینان بیشتری را به سهامداران داده است. در این شرایط گفت‌وگوهای آمریکا و چین و احتمال توافق بین این دو کشور می‌تواند وضعیت بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد که از این محل نیز سهام مرتبط در بورس تهران قابلیت رشد دارد. از نگاه این گروه از کارشناسان، خبر تسعیر دارایی‌های ارزی نیز در روزهای آتی واکنش مثبت معامله‌گران را در بسیاری از صنایع بورسی به دنبال خواهد داشت.

کم‌نوسان: 30 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته دنیای بورس معتقدند روند عمومی قیمت سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. به گفته این افراد اقبال به معاملات سهام در گروه‌های مهم و بزرگ بازار نخواهد بود و رونقی نیز اگر در روزهای اخیر مشاهده شده، در گروه‌های بانکی و خودرویی بوده است. موضوعی که حتی در صورت ادامه‌داشتن در تقابل با شرایط سهام بزرگتر مانع از رشد شاخص کل خواهد شد. ابهامات در مورد جنگ تجاری بین آمریکا و چین و اثر آن بر بازار جهانی، بودجه سال آینده کشور و همچنین شرایط بازار نفت(علی‌رغم رشد اخیر) همچنان احتیاط را بر سر معاملات نگه می‌دارد و این موضوع عامل نوسانات محدود قیمت سهام را رقم خواهد زد.

نزولی: 7 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده‌اند. از نگاه این گروه از کارشناسان، کاهش محسوس صادرات نفت ایران و فشار بر درآمد دلاری کشور اثر منفی بر وضعیت اقتصاد کشور و به تبع آن، شرکت‌های بورسی دارد و این موضوع در نهایت به افت قیمت سهام خواهد انجامید. وضعیت بازارهای پایه چندان مناسب نیست و این عامل در ریزش سهام جهانی نیز مشاهده می‌شود. کندشدن میزان رشد و تولید در اقتصادهای بزرگ بر بازارهای سهام جهانی اثر منفی داشته و این موضوع نیز احتمال تقویت بازارهای فلزات جهانی و نفت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت سهام در روزهای آتی در مسیر نزولی حرکت کند.

سهامداران

صعودی: 55 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. افت اخیر قیمت سهام و رسیدن آن‌ها به سطوح جذاب در کنار رشد قیمت نفت می‌تواند موجب افزایش تقاضا در معاملات شود. از سوی دیگر، بحث حذف نرخ سود سپرده روزشمار از سوی بانک‌ها نیز عامل دیگر جلب نظر معامله‌گران در سرمایه‌گذاری است و با توجه به ثبات در بازار ارز و سکه‌، توجهات می‌تواند به سوی بورس جلب شود.

کم‌نوسان: 29 درصد سهامداران شرکت در نظرسنجی روند کم‌نوسانی را برای شاخص کل پیش‌بینی کرده‌اند. از نگاه این گروه، اخبار و ابهام متعدد پیرامون بازار ارز فضای احتیاطی را پیش پای سهامداران قرار داده و از سوی دیگر، همچنان دلیل خاصی برای حضور سهامداران در سمت خرید وجود ندارد. از نگاه این گروه از فعالان سهام، محتوای گزارش‌های ماهانه و 9 ماهه نیز محرک خاصی را برای حضور در سمت تقاضا فراهم نکرده است. سهامداران همچنان در جستجوی محرکی برای رشد قیمت سهام هستند و تا زمانی که این محرک ایجاد نشود، روند شاخص کل کم‌نوسان خواهد بود.

نزولی: 16 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری نزولی است. به اعتقاد این سهامداران ثبات نرخ دلار و همچنین فضای منفی موجود در فضای بازار در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به عقب‌نشینی سهامداران و افت قیمت‌ها منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده