تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۵۹۵۶۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بلاتکلیفی مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دوگانه سوز کردن خودرو‌ها

بلاتکلیفی مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دوگانه سوز کردن خودرو‌ها
‌می‌متالز - فعالان صنعت سی ان جی با اعلام اینکه شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی و شخصی را ابلاغ کرد گفت: هنوز اجرایی شدن این مصوبه با ابهاماتی همراه است.

به گزارش می‌متالز، نوید خاصه باف عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور در نشستی خبری با اعلام اینکه شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی و شخصی را ابلاغ کرد، گفت: براساس این ابلاغیه مقرر بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل وانت‌بار و تاکسی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شود.

وی در خصوص چالش‌های این مصوبه افزود: بعد از اتفاقات آبان ۹۸ و افزایش قیمت بنزین جلساتی را برگزار کردیم و قرارداد‌هایی نیز در این خصوص مبنی بر تبدیل خودرو‌های عمومی (تاکسی و وانت بار) به دوگانه سوز به صورت رایگان به امضا رسید.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ شروع این کار با کندی مواجه شد، اما سپس به خوبی در حال ادامه بود که دولت تغییر کرد بعد از تغییر دولت مشکلاتی در خصوص ادامه این طرح به وجود آمد و در حال حاضر آینده دقیق و روشنی از ادامه این طرح وجود ندارد لذا، اما با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رییسی امیدواریم اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شود.

وی ادامه داد:اگر در حال حاضر از مسوولین در وزارت نفت و پالایش و پخش در خصوص چشم انداز صنعت سی ان جی سوال پرسیده شود می‌بینید که هیچ برنامه و چشم اندازی برای این صنعت وجود ندارد ما بار‌ها و بار‌ها جلساتی با مسوولین ذی ربط گذاشته ایم، اما نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی بیان کرد: این مصوبه شامل ۱ میلیون ۴۰۰ هزار خودرو عمومی شامل وانت بار‌ها و سواری است این مصوبه در میانه راه اجرا، با اصلاحیه‌ای مواجه شد که اجازه می‌داد خودرو‌های مسافربر‌های شخصی و تاکسی‌های اینترنتی نیز دوگانه‌سوز شود از دوسال پیش تا امروز ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز شده است که حاصل آن صرفه جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: از ابتدای این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. ان. جی سوز شوند، اما اجرایی نشد.

خاصه باف گفت: مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت درحال توسعه است و اگر میزان توسعه آن با روند رشد کنونی یعنی سالیانه ۲ تا ۵/۲ درصد، ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و به‌تبع آن مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) هم رو به رشد است و برخی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا سهمی از تولیدات خود را به تولید خودرو دوگانه‌سوز اختصاص داده‌اند (مانند شرکت فیات در کشور ایتالیا).

وی افزود: ایران به‌دلیل داشتن ذخایر بزرگ گاز و شبکه توزیع گسترده، قابلیت زیادی برای استفاده از این سوخت دارد که با برنامه‌ریزی و مدیریت می‌تواند آن را توسعه داده و جایگزین سوخت‌های دیگر کند.

این مقام مسوول گفت:درحال حاضر روزانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود که جایگزین ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز شده است. مجموع یارانه پنهان برای بنزین، گازوئیل و CNG مصرفی در بخش حمل و نقل تا سال ۱۳۹۷ بیانگر آن است که مصرف سوخت در ایران به‌دلایلی که به اختصار ذکر شد به‌درستی مدیریت نمی‌شود. گرچه در مقاطعی گام‌های خوبی در جهت اصلاح این وضعیت برداشته شده، اما تداوم نداشتن اقدامات و اجرا نکردن برنامه‌ها و گام‌های پیش‌بینی شده، وضعیت را به مرحله بحرانی رسانده است.

در ادامه این نشست محسن خانقلی گفت: ما به عنوان دارنده ۱۶ درصد ذخایر گازی در جهان به درستی نتوانسته ایم از این منابع استفاده لازم را ببریم چین یک کشور واردکننده گاز است، با ۷ میلیون خودرو جمعا ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف دارد، اما ما فقط ۲۲ میلیون متر مکعب از گاز را به مصرف خودرو‌ها می‌رسانیم.

وی گفت: در سال ۱۳۹۸ با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمند سازی یارانه حامل‌های انرژی مجددا پروژه تبدیل رایگان خودرو‌های عمومی آغاز گردید.
وی افزود: در این پروژه تمامی خودرو‌های عمومی و همچنین خودرو‌های شخصی‌ای که کاربری آن‌ها به تایید نهاد‌های ذی‌ربط عمومی باشد (همانند اسنپ، تپسی، تاکسی خطی و ...) مشمول تسهیلات حمایتی ۷۰% (در مسافربر‌های شخصی) و ۱۰۰% (در خودرو‌های عمومی) برای دوگانه‌سوز کردن خودرو خواهند شد، مشروط به آنکه مالکین موافقت داشته باشند که فرآیند تبدیل در یکی از مراکز مجاز مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شود و کارت سوخت خودرو به CNG سوز تغییر یافته و سهمیة مازاد یارانه‌ای آن‌ها حذف شود.

وی گفت: نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولید کنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولید کنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده است. در نتیجة این امر سطح کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده