تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۵۹۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی احمدی عضو هیات‌مدیره شرکت پویا زرکان؛

پویا زرکان رکورد‌های سودآوری را شکست

‌می‌متالز - شرکت چند طرح توسعه دارد که پس از اخذ مجوز‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به بهره‌بر‌داری می‌رساند، کارخانه هیپ‌لیچ طلا و کارخانه کنسانتره روی و کارخانه فرآوری سنگ تراونتن در طرح توسعه شرکت قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، علی احمدی عضو هیات‌مدیره شرکت پویا زرکان، در خصوص عملیات شرکت در سال مالی گذشته بیان کرد:

گروه شرکت پویا زرکان و ۲ شرکت تابع موفق به تولید بیش از ۷۰۰ کیلوگرم شمش طلا شده‌اند و در بخش فروش نیز ۱۹۰۰ کیلوگرم طلا در سال مال ۱۴۰۰ به ارزش ۲۴۰۰ میلیارد تومان فروخته شد، رکورد شرکت در سود و سودآوری و فروش در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و شرکت بالاترین سود را برای هر سهم ۶۹۰ تومان در ازای هر سهم توانست محقق بسازد.

احمدی در خصوص طرح‌های توسعه پویا زرکان چنین گفت: شرکت چند طرح توسعه دارد که پس از اخذ مجوز‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به بهره‌بر‌داری می‌رساند، کارخانه هیپ‌لیچ طلا و کارخانه کنسانتره روی و کارخانه فرآوری سنگ تراونتن در طرح توسعه شرکت قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود شرکت برای سال ۱۴۰۱ نیز همانند سال گذشته چنین سودی را محقق کند و برای سال ۱۴۰۲ نیز طرح‌های توسعه وارد مدار می‌شود و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار به سودآوری شرکت اضافه خواهد کرد.

وی در خصوص تغییرات سرمایه شرکت چنین اظهار کرد: شرکت در ۲ مرحله سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ افزایش سرمایه داشته و آخرین سرمایه ثبت‌شده شرکت ۳ هزار میلیارد ریال هست و تماماً از مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به‌دست‌آمده و در خصوص افزایش سرمایه برای سال آینده اگر هیات‌مدیره برنامه‌ای داشته باشد در سامانه کدال افشا می‌شود.

علی احمدی درباره‌ی ریسک‌های موجود شرکت بیان کرد: اساساً شرکت‌های تولیدی با ریسک‌های موجود در صنعت، اقتصاد و سیاست دست‌وپنجه نرم می‌کند، مجموعه پویا زرکان به دلایل متعددی این ریسک‌ها را به حداقل رسانده و کلیه ماشین آلات را خود در اختیار دارد و وابستگی به پیمانکار ندارد و مهم‌ترین ماده اولیه و استراتژیک برای تولید طلا سیانید سدیم است که تقریباً می‌توان گفت تمام معادن طلا به‌غیراز پویا زرکان از خارج کشور وارد می‌کنند و در بحران‌ها دچار ریسک‌های شدید می‌شوند.

مجموعه پویا زرکان سیانید سدیم موردنیاز خود را تولید می‌کند و بنابراین در تولید هیچ ریسکی مترتب شرکت نیست، در خود محصول نیز نقد شوندگی بسیار بالایی دارد و ریسکی ازاین‌دست متوجه شرکت نیست، از ریسک‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد نوسانات نرخ جهانی طلا و نرخ ارز اشاره کرد.

همچنین دستگاه‌های دیزل ژنراتور برای تأمین برق موردنیاز برای جلوگیری از قطعی برق در تابستان خریداری‌شده و اتفاقی برای تولید نخواهد افتاد.

سخنی با سهامداران پویا زرکان

شرکت برنامه‌های بسیار خوبی در اکتشاف دارد و معادن پر پتانسیل و غنی را دارد و یک معدن در اختیار شرکت نیست و معادنی که شرکت در اختیار دارد ۵ عدد هست، اکتشافات به‌صورت موازی در حال انجام هست و حدود ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دارد که تماماً تبدیل به ذخایر جدید می‌شود و با این کشف این ذخایر می‌توان این امید را به سهامداران داد که متناسب به آن ظرفیت تولید افزایش یابد و این افزایش قطعاً سودآوری بالایی به همراه دارد.

قدرت نقدی شرکت بالا است و بنابراین برای تأمین سرمایه موردنیاز برای ساخت و راه‌اندازی این طرح‌ها نیازی برای اخذ وام و تسهیلات ندارد و می‌تواند با نقد حاصل از فروش محصول به‌راحتی مخارج سرمایه‌ای را تأمین کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده