تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۵۹۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهروز رحمتی، مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد:

مس، می‌تواند مانند طلا در کاتالیست‌ها رفتار کند

می متالز - استفاده از مواد با پایه مس به‌عنوان کاتالیست در انجام واکنش‌های شیمیایی به‌منظور تولید مایعات از ذغال‌سنگ، اتفاقی است که در صورت تحقق می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود شرایط زیست محیطی ایفا کند.
مس، می‌تواند مانند طلا در کاتالیست‌ها رفتار کند

به گزارش می متالز، بهروز رحمتی، مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد: یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی آقای سان جیان، دانشمند چینی در انستیتوی شیمی فیزیک دالیان متعلق به آکادمی علوم چین کشف کرد که مس می‌تواند نقش طلا و نقره را در کانالیست‌ها ایفا کند. مطابق نتایج تحقیقات مذکور، مواد جدید با پایه مس می‌توانند به‌عنوان کانالیست در انجام واکنش‌های شیمیایی به‌منظور تولید مایعات از ذغال سنگ مورد استفاده قرار بگیرند که پیش از این فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و ‌لاتین این نقش را داشتند. انتظار می‌رود این روش جدید بتواند به‌صورت گسترده‌ای در صنایع شیمیایی وابسته به ذغال‌سنگ مورد استفاده قرار گیرد که با توجه به ذخایر عظیم ذغال‌سنگ چین، این کشف مهم می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود شرایط زیست محیطی و منابع انرژی پاک بازی کند.
وی افزود: اگرچه فلزات گرانبها خواص کاتالیستی بسیار خوبی دارند ولی به‌دلیل قیمت بالا، در فرایندهای مرتبط با ذغال‌سنگ، مورد توجه شایسته قرار نگرفتند ولی با کشف جدید و با توجه به اینکه فلز مس از فراوانی بالایی در عین قیمت مناسب برخوردار است، این کشف مهم می‌تواند به تولید منابع انرژی پاک کمک شایانی کند. البته این کشف مهم به این معنی نیست که آرزوی دیرین کیمیاگران مبنی بر «تبدیل مس به طلا »برآورده شده و در حال حاضر تولید کاتالیست‌های مس پایه در مقیاس آزمایشگاهی انجام می‌شود. فقط چندین گرم از این کاتالیست ارزشمند تولید شده و اگر در تولید واقعی مورد مصرف قرار گیرد، مقادیر قابل توجهی از این کاتالیست‌ها موردنیاز خواهد بود.
مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: آقای سان جیان در گفت‌وگو با گلوبال تایمز اضافه کرد که سناریوی کاربرد کاتالیست‌های مس پایه، به حوزه ذغال‌سنگ محدود نشده و برای سایر حوزه‌ها نیز توسعه پیدا خواهد کرد که به‌عنوان مثال می‌توان به حوزه تولید تجهیزات و وسایل الکترونیکی اشاره کرد. پس از کشف خواص انتی باکتریال مس و کاربردهای جدید سومین فلز استراتژیک و پرمصرف دنیا، کشف جدید مذکور و امکان جایگزینی کاتالیست‌های با پایه مس می‌تواند خبر خوبی برای مصارف جدید فلز مس باشد.

عناوین برگزیده