تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۶۰۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (15 دی‌)

توجه سهامداران حقوقی‌ به سهام کالایی‌ها / سه ضلعی محبوب حقوقی‌های بازار کدامند؟

می متالز - سهامداران عمده با خریدهای پرحجم خود توانستند تغییر مالکیت را در اختیار گیرند. بر این اساس در روز شنبه 15 دی 1397، خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد و حدود 62 میلیون سهم به ارزش 436 میلیون تومان در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.
توجه سهامداران حقوقی‌ به سهام کالایی‌ها / سه ضلعی محبوب حقوقی‌های بازار کدامند؟

به گزارش می متالز، بررسی جزییات خرید و فروش‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که بیشترین توجه سهامداران عمده در خرید نمادهای کامودیتی‌محور بازار بود؛ به‌طوری‌که خریدهای حقوقی‌ها در سه گروه معدنی، فلزی و پالایشی به انتقال 32 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتهی شد.

در این میان بخش‌عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام معدنی و فلزی تعلق داشت که هر کدام به ترتیب خالص خرید بیش از 16میلیارد تومانی و 13میلیارد تومانی را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کردند. اما در مقابل سهامداران خرد به خرید سهام نمادهای پتروشیمی تمایل نشان داده و در نهایت بیش از 11میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه جابه‌جا شد.

در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از جانب سهامداران عمده در نماد شرکت داده گستر عصر نوین بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید این معامله‌گران در «های‌وب» به حدود 4 میلیارد تومان رسید. در این راستا 6میلیون سهم مزبور توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان خریداری شد.

 نماد معاملاتی بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده از دیگر نمادهای مورد توجه در بازار روز شنبه شناخته شد. در این نماد نیز 2میلیون سهم از سوی  صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان از دیگر نمادهایی بود که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب روز شنبه 15 دی 1397،  2 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «فولاد» افزوده شد. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر در نقش خریدار ظاهر شد و یک میلیون سهم «فولاد» را خریداری کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از خریدهای متعدد از سوی سهامداران حقیقی در برخی نمادها دارد. البته در نهایت خالص خرید مثبتی در کارنامه سهامداران خرد بانکی ثبت شد. به این ترتیب حدود 13میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان بانک پاسارگاد در صدر خرید معامله‌گران حقیقی بازار قرار داشت؛ به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وپاسار» بالغ بر 69 میلیون سهم و به ارزشی بالغ بر 10میلیارد تومان بود.

در این گروه بانک صادرات نیز با خرید 100هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری سمند نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه اقدام به خرید 300هزار سهم کرد. این در حالی است که پست بانک ایران با عرضه بیش از 3میلیون سهمی توسط شرکت پرشیان فولاد مواجه شد.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای گروه خودرویی نیز ایران خودرو از جمله نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در معاملات روز شنبه بود. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به حدود 5 میلیارد تومان رسید. سهامدار عمده «خودرو» یعنی سرمایه‌گذاری سمند به عرضه خود در این نماد ادامه داد و در روز شنبه 15 دی 1397، نیز 10میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در این روز محورسازان ‌ایران‌ خودرو نیز خرید 20هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی شرکت خریداری شد.

ج) گروه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادها فلزی نیز نشان از آن دارد که فولاد خوزستان خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد؛ در حالی گروه توسعه اقتصادی پایندگان به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه 15 دی 1397 نیز بیش از 13میلیون سهم دیگر را واگذار کرد که در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد اقدام به خرید 400هزار سهم مزبور کرد.

د) شرکت‌های معدنی: در نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی نیز گل‌گهر با خرید 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر همراه شد. این صندوق به عنوان سهامدار عمده در چادرملو نیز 3میلیون سهم را خریداری کرد. صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و روز شنبه نیز حدود 3میلیون سهم را جمع‌آوری کرد.

ه) گروه محصول‌های شیمیایی‌: بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی‌ نیز نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و در روز شنبه 15 دی 1397، نیز 400 هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

پتروشیمی شیراز نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 50هزار سهمی توسط سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد را تجربه کرد. در نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران نیز دو سهامدار عمده یعنی شرکت بازرگانی وخدمات بندری ایران به‌همراه گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به جمع‌آوری سهم پرداخته و در مجموع حدود 1.5میلیون سهم را خریداری کردند.

عناوین برگزیده