تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۶۰۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی:

هشت درصد از واحد‌های صنعتی خراسان شمالی تعطیل است

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: اکنون ۲۶ واحد صنعتی معادل هشت درصد از واحد‌های تولیدی استان تعطیل و غیرفعال است.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر رضازاده روز جمعه اظهار داشت: برخی از واحد‌های صنعتی استان به علت مشکلات مدیریتی، کمبود نقدینگی، نوسانات قیمت مواد اولیه و مشکلات بازاریابی و فروش تعطیل شدند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۳ واحد تولیدی بخش صنعت معادل ۶ درصد از این واحد‌ها در تملک بانک‌ها است که ۹ واحد از این تعداد غیرفعال و چهار واحد فعال است.

رضازاده با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی استان برای ادمه فعالیت نیازمند تامین نقدینگی هستند افزود: سخت گیری بانک‌ها برای دریافت وثیقه در پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحد‌های صنعتی و معدنی باعث شده تا مشکلات صنعتگران افزایش یابد.

وی افزود: برخی از بانک حتی برای پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحد‌های تولیدی و صنعتی، وثیقه‌هایی خارج از طرح‌های در حال اجرا درخواست می‌کنند که امکان ارائه وثایق خارج از طرح توسط مجریان طرح‌ها و تولید کنندگان میسر نیست حال آنکه بر اساس دستور مراجع قضایی بانک‌ها ابتدا باید محل طرح را به عنوان وثیقه در ضمانت بانک قرار دهند و در صورت عدم کفاف محل طرح، باید وثیقه‌های خارج از طرح طلب کنند.

رضا زاده اظهارداشت: این در حالی است که در شرایط فعلی بانک‌ها در همان ابتدای تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات بانکی در قالب سرمایه در گردش و حتی ثابت وثیقه‌های خارج از طرح از صنعتگران درخواست می‌کنند که بسیاری از این کارآفرینان توانایی تامین چنین وثیقه‌هایی را نداشته و از دریافت تسهیلات منصرف می‌شوند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به علت مشکلات حاکم بر واحد‌های صنعتی و کارگری بسیاری از واحد‌های صنعتی و معدنی این استان با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده