تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۲۶۰۸۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«تجلی» سهامی با نگاهی به آینده

‌می‌متالز - احمدرضا معروفی گفت: امیدوار هستم کار بزرگی که در تجلی شروع شد، آغازی برای کار‌های مشابه در اقتصاد کشور باشد.

به گزارش می‌متالز، احمدرضا معروفی مدیر شرکت مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین در نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه‌ محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» اظهار کرد: امیدوار هستم کار بزرگی که در تجلی شروع شد، آغازی برای کار‌های مشابه در اقتصاد کشور باشد. باید به این نکته اشاره کرد که این کار یک ساختار ضدتورمی است. زمانی که پول به شکلی مصرف می‌شود که به جریان عادی برمی گردد، منجر به کنترل تورم می‌شود.

وی گفت: ما در هر سرمایه گذاری در وضعیت فعلی کشور باید به این نکته توجه کنیم.

معروفی با اشاره به نکاتی که سهامداران باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: اولین موضوع برای همه شرکت‌ها محرک‌های ارزش اقتصادی است. باید دید برای شرکتی مانند تجلی که بخش عمده سرمایه گذاری در زنجیره فولاد و مس است، محرک‌های اقتصادی برای این سرمایه گذاری چه چیزی خواهد بود. بدیهی است که پیش بینی‌هایی که برای نرخ شمش و هزینه گاز انجام می‌شود و حتی هزینه‌های زغال سنگ، در این مجموعه اثر گذار است. در مس هم باید قیمت کاتد و صنایع پایین دستی هم به طور مداوم بررسی شود.

مدیر شرکت مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین، تصریح کرد: نکته مهم دیگر آن است که در مجموعه تجلی زنجیره ارزش از کنسانتره تا محصول نورد را شاهد هستید که باعث می‌شود حساسیت ارزش نسبت به واسطه‌های زنجیره تاثیر زیادی بر تجلی نخواهد داشت. در نتیجه وقتی ریسک عملیات در مجموعه کاهش پیدا می‌کند و اثرات آن را روی نسبت‌های بازار شاهد خواهیم بود.

معروفی اضافه کرد: یکی از پروژه‌ها که در سطح ملی به طور کامل شناخته شده است پروژه معدن مس جانجا است که بدون شک فعالان بازار سرمایه نیز آن را رصد می‌کنند. انتظار داریم این پروژه ارزش بالایی در سطح ملی برای کل کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: ارزش بر خلاف قیمت درباره آینده صحبت می‌کند و درباره کنش‌های فردای مجموعه خواهد بود و محیطی که تجلی روی آن کار می‌کند یک محیط بین المللی است که سهامداران آن با کامودیتی و جنگ‌های اقتصادی و... سروکار دارند. اگر این موارد به طور دائم رصد نشود، سهامداران با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

معروفی افزود: زماین که درباره یک شرکت پروژه محور صحبت می‌کنیم، اهمیت مجرا‌ها دو برابر خواهد شد. ۴ مجرا مهم طراحی اقتصادی، انضباط اقتصادی، بازار سرمایه و فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به طراحی اقتصادی، اضافه کرد: تجلی در موضوع اول موازنه سبد کسب و کار را در نظر می‌گیرد، یعنی تا چه اندازه کسب و کار به آینده فکر می‌کند و در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و تا چه اندازه به موضوعات امروز فکر می‌کند. بدون شک باید یک موازنه بین این موارد باشد و در شرکت‌های پروژه محور باید دید بلند مدت بیشتر از کوتاه مدت باشد. در نتیجه اگر بخواهم سهام شرکت تجلی را بخرم باید به آینده صنعت فولاد فکر کنم. این موازنه در چند بعد انجام می‌شود، اول در بعد‌های بلند مدت، کوتاه مدت و دیگری در تنوع سبد کسب و کار بررسی می‌شود.

معروفی گفت: همانطور که گفتم با توجه به اینکه تجلی کل زنجیره را در اختیار دارد میزان ریسک کمتر می‌شود.

به گفته وی، موضوع دیگه راهبرد سرپرستی شرکت‌ها است. وقتی شرکتی ماهیت گروهی دارد باید در مورد تدوین استرتژیک‌ها و راهبرد‌های سرپرستی نیز فکر شود. برای شرکتی همچون تجلی، در زمینه طراحی اقتصادی باید چند بعد در نظر گرفته شود. اینکه چرا تجلی در صنعت مس و فولاد سرمایه گذاری می‌کند؟ چرا در کنار فولادسازی مبتنی بر برق به زغال سنگ نیز فکر می‌کند؟ راهبرد رشد پرتفوی تجلی چیست؟ و...، از موضوعاتی است که باید کارشناسان بازار سرمایه به آن توجه کنند.

مدیرشرکت مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین، اظهار کرد: امروز با توجه به اینکه تجلی مهمترین کسب و کار خود را بر روی فولاد گذاشته باید دید موتور محرک رشد دوم (آینده) کدام خواهد بود؟ و باید دید چطور به دنبال هم افزایی است. این موارد باید برای شرکت‌های پروژه محور بررسی شود.

معروفی تصریح کرد: استراتژی تجلی مشخص است و سطح مداخله گری آن در شرکت‌های زیر مجموعه نیز قابل بررسی است.

وی ادامه داد: موضوع انضباط اقتصادی از موضوعات مهمی است که متاسفانه در بورس هم ضعف‌هایی داشتیم، اما این مورد در تجلی حل شده و میزان پروژه‌ها به طور روزانه بررسی می‌شود. تیم تجلی با توجه به تجربه‌ای که شرکت ومعادن داشته باید ببیند می‌تواند برنامه ریزی و کنترل منظم داشته باشد. ساختار کنترلی که تجلی انتخاب کرده براساس گراف‌های مالی است. این موضوع با استراتژی سطح شرکت‌های سرپرستی نیز گره خورده است.

معروفی اضافه کرد: کنترل درست برای شرکتی که بیشتر آینده در آن موثر است، موضوعی بسیار مهم خواهد بود. در نهایت آیین نامه و منشور‌ها در ساختار درونی به کمک تجلی آمده است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه انتظار ثبات بلند مدت دارد. در نتیجه اولین موضوع آن است که انعکاس ارزش را از نظر ساختار علمی داشته باشیم که این در تجلی تعبیه شده است. در ادامه نیز این موضوع با بازارگردانی‌های هوشمند منطبق شود. هدف سهم تجلی آن است که منطبق با ارزش ذاتی خود باشد. سهم مطمئن بر اساس ساختار ارگانیک و جلوگیری از دستکاری‌های قیمت پیش می‌رود.

به گفته معروفی، ابزار‌های فناوری اطلاعات نیز برای بررسی‌های دقیق در نظر گرفته شده است و برای پایش دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده