تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۶۱۷۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نشست‌های مستمر نمایندگان اصناف و مسوولان سازمان مالیاتی برای حل و فصل مسایل مالیاتی

‌می‌متالز - در نشست امروز نمایندگان اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مسایل و مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی در ارتباط با استفاده از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و بهره مندی حداکثری صاحبان مشاغل از مالیات مقطوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در نشست نمایندگان اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مسایل و مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی در ارتباط با استفاده از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و بهره مندی حداکثری صاحبان مشاغل از مالیات مقطوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه تعاملی، نمایندگان اصناف و اتحادیه ها، پیشنهاد‌ها و راهکار‌های خود برای رفع مسایل و مشکلات مالیاتی اصناف در ارتباط با بهره مندی از مالیات مقطوع را مطرح کرده و خواسته‌ها و مطالبات خود برای دستیایی به یک تفاهم مالیاتی که خواسته اصناف و نیز رویه جدید سازمان امور مالیاتی در آن مدنظر قرار گرفته باشد را بیان کردند.

از جمله محور‌های مورد مطالبه اصناف، افزایش مهلت تسلیم ارایه اظهارنامه مالیاتی، کاهش ضرایب فعالیت، افزایش آستانه شمولیت تبصره موضوع ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین، در نظر گرفتن مشکلات برخی فعالان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در سال گذشته بود که مقرر گردید اقدامات لازم برای اخذ مجوز‌های لازم از سوی مراجع ذیربط صورت گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این جلسه با ذکر این مطلب که نظام مالیاتی در حال اجرای رویکرد جدید خود مبنی بر مالیات ستانی با تکیه بر داده‌ها و اطلاعات اقتصادی واقعی افراد است، گفت: بدیهی است در رویکرد جدید، اطلاعاتی که از مسیر‌های مختلف به سامانه‌های اطلاعاتی سازمان می‌رسد، از جمله اطلاعات تراکنش‌های بانکی، اطلاعات دستگاه‌های کارتخوان، اطلاعات صورت معاملات فصلی، اطلاعات سال‌های گذشته و سایر اطلاعات واصله، مبنای تشخیص مالیات قرار خواهد گرفت.

دکتر داود منظور خاطرنشان کرد: مطالبات و خواسته‌های اصناف مورد تایید سازمان امور مالیاتی نیز هست و سازمان به دنبال اخذ مجوز‌های لازم برای اجرای آن می‌باشد.

وی در ادامه به سه اقدام کلیدی سازمان امور مالیاتی برای ایجاد زمینه مناسب شکل گیری تفاهم مالیاتی امسال با اصناف اشاره کرد و گفت: امسال در جهت حمایت حداکثری از اصناف، ضرایب فعالیت را ۵۰ درصد کاهش دادیم. همچنین حدنصاب شمولیت تبصره موضوع ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم را جهت بهره مندی حداکثری مودیان، از ۳۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم به ۱۰۰ برابر افزایش دهیم و همچنین سقف افزایش مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ را حداکثر سه برابر مالیات سال گذشته تعیین کردیم و هم اکنون سامانه‌های مالیاتی بر مبنای این سه اقدام کلیدی، مالیات را محاسبه می‌کنند.

ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران نیز در این نشست، ضمن تشکر از سازمان امور مالیاتی کشور بابت برگزاری این جلسات مستمر، گفت: تفاهم خوبی بین اتاق اصناف تهران و سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه اجرای تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم برای مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به تلاش‌های بسیار ارزنده سازمان امور مالیاتی کشور انتظار می‌رود با توجه به اینکه کسب و کار‌ها مدتی دچار وقفه بوده، همکاری و تعامل بیشتری با اصناف که همواره یار و یاور دولت و نظام در همه مقاطع بوده اند، صورت گیرد.


منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده