تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۵۹
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۶۲۶۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهادری جهرمی: امروز باید همگانی شدن بیمه را جشن بگیریم

‌می‌متالز - سخنگوی دولت در برنامه صف اول، درباره همگانی شدن پوشش بیمه، افزایش حقوق بازنشستگان، تکذیب شایعات درباره افزایش قیمت دارو، نان و بنزین، منافع اقتصادی توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه در حوزه سیاست خارجی و همچنین سامانه ارز نیمایی، سخن گفت.

به گزارش می‌متالز، علی بهادری جهرمی، چهارشنبه شب در برنامه صف اول حضور یافت. پاسخ‌های سخنگوی دولت به پرسش‌های این برنامه را بخوانید.

ـ آیا زمان مشخصی وجود دارد تا همه افرادی که بیمه نیستند، تحت پوشش بیمه همگانی قرار گیرند؟ دولت از ۱۷ اردیبهشت سال جاری تاکنون چه مسیری در این راه طی کرده است و روند اجرایی در چه مراحلی قرار دارد؟

بهادری جهرمی: بیمه همگانی از دو جهت برای دولت اهمیت داشته و یکی از آن‌ها حوزه تأمین سلامت است. این حوزه، یکی از اولویت‌های اساسی دولت، هم در شعار‌های انتخاباتی و هم در برنامه‌های اقدامی و هم در برنامه‌های بعدی همچون برنامه‌هایی که در سند تحول پیش‌بینی شده، بوده است. تقویت حوزه سلامت، ضروری بوده است تا بیمه ما توسعه بیشتری داشته باشد و به سمت بیمه همگانی حرکت کند.

بحث دیگر، عدالت محوری دولت است. دولت، شعار اصلی خود را عدالت محوری و مردمی بودن قرار دارد. یعنی توسعه و تقویت عدالت را یکی از محور‌های اساسی همه کار‌های خود می‌داند. در حوزه سلامت، مشکل وجود نداشتن عدالت، یکی از مشکلات بود. یعنی کسی که نیاز مالی بیشتری دارد و از دهک‌های پایین‌تر جامعه است. ما افرادی را داشتیم که بیمه نشده بودند.

کسی که متمول است، توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را دارد، عموم طبقه متوسط نیز بیمه بودند، اما در طبقات پایین، نزدیک به ۶ میلیون تن، دارای بیمه نبودند و دولت بر خود واجب می‌دانست به سمت توسعه این پوشش بیمه‌ای حرکت کند که تکلیف قانونی بر روی زمین مانده هم بود.

با حمایت خوبی که سازمان برنامه و بودجه داشت، منابع این حوزه تأمین شد و در یک اقدام جهادی به صورت همزمان، همه افرادی که شناسایی شده و دهک‌های پایین جامعه بودند، با توجه به آمار‌هایی که در نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود، نزدیک به ۵ و نیم میلیون تن با تأمین منابع از سوی دولت، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

ما بر اساس آمار، افرادی نداریم که جزو دهک‌های پایین باشند و پوشش پایه بیمه نداشته باشند، مگر اینکه شناسایی نشده باشند یا کسانی که بیمه‌های تکمیلی یا توانایی مالی گسترده دارند و علاقه به بیمه شدن ندارند. امروز باید همه گیر شدن بیمه را جشن بگیریم.

درباره کسانی که شناسایی نشده یا در این سبد قرار نگرفته اند، دولت این تدبیر را اندیشیده که به محض مراجعه به بیمارستان، همان ابتدای مراجعه، با ثبت کد ملی، تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند و سپس برای اینکه وسع سنجی شود آیا جزو دهک‌های پایین جامعه است که دولت پرداخت هزینه بیمه پایه را تأمین کند یا خود توانایی دارد، موضوع فرستاده می‌شود. ما دیگر کسی را نخواهیم داشت که تحت پوشش بیمه‌ای نباشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده