تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۶۳۰۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدفمندی یارانه‌ها با آنچه پیش‌بینی شده بود، اختلاف دارد/ این موضوع باعث ایجاد شوک تورمی در جامعه شد

‌می‌متالز - نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند در مجلس گفت: هدفمندی یارانه‌ها و حذف کامل ارز ترجیحی باعث ایجاد شوک تورمی در جامعه شد و برخی کالا‌ها تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و در نهایت یک یارانه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومانی به مردم داده شد.

به گزارش می‌متالز، معین‌الدین سعیدی درباره ایرادات دهک بندی‌ها برای واریز یارانه‌ها اظهار داشت: یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد جامعه یارانه معیشتی را دریافت نکرده‌اند.

سعیدی عنوان کرد: موارد زیادی از مردم شرایط اقتصادی حادی دارند، اما یارانه معیشتی به حسابشان واریز نشده است. مجلس ۹ میلیارد دلار پیش بینی بودجه داشته که باید دولت از این بودجه استفاده کند، اما دولت ترجیح داد که ارز ترجیحی را به صورت کامل حذف کند. مجلس دولت را مکلف کرده بود که اگر می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند و اگر قرار است قیمت کالا افزایش پیدا کند کالا برگ با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده شود نه اینکه ارز ترجیحی به صورت کامل حذف شود.

وی در ادامه گفت: این موضوع باعث ایجاد شوک تورمی در جامعه شد و برخی کالا‌ها تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد و در نهایت یک یارانه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومانی به مردم داده شد.

نماینده مردم چابهار گفت: مصوبه مجلس این چیزی است که من گفتم نه آن که اتفاق افتاده، چیزی که در کشور اتفاق افتاده باعث ایجاد فشار بر قشر مستضعف جامعه شده است.

وی افزود: من معتقدم هدف بندی یارانه‌ها با آنچه که پیش‌بینی شده بود بسیار تفاوت دارد در بستر فضای ارتباطات بین‌المللی کشور ما اعلام کرده بود برای مذاکرات آمادگی دارد و طرف آمریکایی زیاده خواهی کرد البته که جنگ روسیه و اوکراین هم دامنه موضوع را پیچیده‌تر کرد. اینگونه نیست که جمهوری اسلامی قائل به مذاکره و و رفع تحریم‌ها نباشد. اما می‌طلبد که فعالیت دستگاه‌های دیپلماسی ما بیشتر باشد در هر صورت کشور ما میز مذاکره را ترک نکرده و کسی که زیر میز مذاکره زده طرف آمریکایی است.

وی در خصوص تعیین تکلیف بی شناسنامه‌های ایرانی نیز گفت: جلسات متعددی در خصوص بی شناسنامه‌ها و استفاده آن‌ها از خدمات دولت با مسئولان وزارت کشور برگزار شده است. هیچ کشوری به راحتی شناسنامه به اتباع بیگانه نمی‌دهد و ماهم چنین انتظاری نداریم، اما بسیاری از افرادی که ایرانی الاصل هستند و به دلیل مشکلات آموزشی و عدم اطلاع رسانی درست در زمان مناسب مراجعه نکردند و پرونده‌های آنان از سال ۸۳ و ۸۴ تعیین تکلیف نشده، باید تعیین وضعیت شوند.

وی گفت: قرار بر این شده که بخشی از افراد تست دی ان‌ای بدهند که در همه شهرستان‌ها امکان انجام این تست وجود ندارد. از طرفی شورا‌های تامین شهرستان‌ها هم باید افراد را تعیین تکلیف کنند و افراد را مطلع کنند تا پرونده‌ها در ثبت احوال خاک نخورد در هرصورت دامنه این مشکل پیچیده است و نیازمند عزم جدی است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده