تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۶۲۵۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علیزاده:

وزارت تعاون سطح اقتصادی خانوار را براساس اطلاعات ناقص دهک‌بندی کرده است

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون نتوانسته از دستگاه‌های مربوطه اطلاعات دقیق را دریافت کند بنابراین با اطلاعات ناقص سطح اقتصادی خانوار را دهک‌بندی کرده است.

به گزارش می‌متالز، محسن علیزاده با انتقاد از شیوه دهک‌بندی خانوار‌ها برای پرداخت یارانه، گفت: پس از اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت و واریز یارانه کالا‌های اساسی به دهک‌های یک تا نه جامعه، اعتراضات بسیاری از سوی مردم نسبت به نحوه دهک‌بندی‌ها به نمایندگان مجلس واصل شد.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآور شد: این نشست با حضور وزیر تعاون و نمایندگان دستگاه‌هایی که ملزم به همکاری با این وزارتخانه برای تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان بودند، برگزار شد که براساس بررسی‌های ما، دهک‌بندی خانوار به دقت و به درستی انجام نشده است.

وی اضافه کرد: پس از برگزاری نشست مذکور، نگرانی ما تشدید شد، زیرا براساس توضیحات ارائه شده، بیش از نیمی از دستگاه‌ها هنوز اطلاعات لازم را به سامانه جامع رفاه ایرانیان ندادند، حتی برخی از دستگاه‌ها نیز اطلاعات را به صورت ناقص ارائه داده‌اند و عده‌ای دیگر نیز اطلاعات قدیمی خود را بارگذاری کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته اطلاعات دقیق را دریافت کند و با اطلاعات ناقص سطح اقتصادی خانوار را دهک‌بندی کرده، ادامه داد: بعد از برگزاری جلسه با وزیر تعاون، نگرانی ما بیشتر شد، بنابراین مقرر شد به دلیل تخلفات انجام گرفته در دهک‌بندی خانوار، ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس اعمال شود و متخلفان این حوزه، پس از تصویب در صحن علنی به قوه قضائیه معرفی شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مقدمات انجام ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس انجام شده و در جلسات آینده کمیسیون اقتصادی گزارش مربوط به این موضوع تدوین و در صحن علنی قرائت می‌شود.

ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید؛ هرگاه حداقل ده نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسوولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره ۱- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

تبصره ۲- درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۳۴ مکرر- هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۲۱۱)، (۲۱۴) و (۲۳۴) این قانون را پس از تصویب در مجلس تهیه و فوراً از طریق هیأت‌رئیسه حسب مورد به قوه قضائیه یا مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال می‌کند. گزارش‌های ارسالی به قوه قضائیه به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه‌ماه یک‌بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده