در حالی که ظرفیت تولید ورق آلومینیوم برای ساخت خودرو در حال حاضر کمتر از ۲ میلیون تن است پیشبینی میشود که این عدد تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۴ میلیون تن در جهان برسد .
اما کاربرد آن همچنان در طیف وسایل نقلیه گرانقیمت است. آلومینیوم گرانتر از ورق فولاد است و تولید آن نگرانیهای زیستمحیطی را بر میانگیزد که بهدلیل انرژی مورد نیاز برای تولید اولیه آن و فرایند کربن است.
در نتیجه تاکید زیادی بر روی کاهش هزینهها و کاهش اثرات کربن وجود دارد که با افزایش مواد بازیافتی مورد استفاده در ریختهگری و نورد، این هدف تامین میشود. ابتدا هدف اینست که ضایعات تولید شده در فرایند تولید به کارآمدترین شکل ممکن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.
آلیاژهایی که بهطور معمول در صنعت خودرو بهکار میروند از گروه آلیاژهای ۵xxx و۶xxx هستند. جداسازی این آلیاژها تضمین میکند که ویژگیهای شیمیایی کاهش پیدا نمیکنند و بیشترین حجم را میتوان از ضایعات برداشت کرد.
حجم چنین ضایعاتی زیاد و رو به رشد هستند. دیوید روزنبلام (David Rosenblum) نایب رئیس شرکت آمریکایی فراوری ضایعات و قراضه Omni Sources میگوید که در کارگاه اتو استمپینگ خودرو، به مقدار ۴۰ درصد از ورق مورد استفاده تبدیل به ضایعات و قراضه میشود که این مقدار در صنعت کنسرو ۱۸ درصد است.
وی میگوید: علاوه بر این ۲ الی ۳ کارخانه ورق خودرو در سالهای ۱۹-۲۰۱۸ آغاز بهکار میکنند و در فاز ramping-up اغلب مقدار بیشتری ضایعات حاصل از کارخانه را میبینیم که در هنگام رسیدن به مرحله خراش دادن ایجاد میشوند.
البته چالش بزرگتر برای بازیافت زمانی ایجاد میشود که وسایل نقلیه با محتوای آلومینیوم بالا (َAIV) که امروزه در خط تولید قرار میگیرند به انتهای عمر خود برسند. مور باور دارد که بعد از این واقعه بیشتر آلومینیوم قبل از خورد شدن، جداسازی میشود.
"دربها، ورودیها، حصارها؛ تمام اینها ارزشمند هستند. اما با وجود مواد ترکیب شده مثل شیشه، فولاد، پلاستیک و غیره و همچنین طیف گسترده آلیاژهای آلومینیوم بکاررفته در بخش خودرو، بازیافت مشکل میشود." اسکامانز باور دارد که AIVها سالهای زیادی در جادهها تردد کردند تا عمر آنها پایان یافت. به هر حال وقتی زمان اوراق شدن AIV ها فرابرسد، تا حدی اوراقسازی هوشمندانه روی آنها انجام میشود اما بیشتر آنها صرفاً نابود میشوند.
"ما باید قادر باشیم تا هر چه بیشتر از ضایعاتی که عمر آنها پایان یافته در بدنه خودرو استفاده کنیم که این نیاز به توسعه فناوری سنسور خودکار برای جداسازی انواع اصلی آلیاژها دارد که نه تنها در خودرو بلکه در لوازم خانگی نیز یافت میشوند."