تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۶۴۰۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توقف مزایده غیر قانونی برای ۹٠٠ معدن استان اصفهان

‌می‌متالز - رئیس منطقه ۶ سازمان بازرسی کل کشور گفت: در پایان دولت قبل، در استان اصفهان ۹٠٠ معدن را به یکباره برای واگذاری به مزایده گذاشتند که با توجه به بررسی همکاران مشخص شد روند قانونی در این مزایده‌ها طی نشده که فرآیند آن‌ها متوقف شد.

به گزارش می‌متالز، سید محمدمهدی طباطبایی، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه درباره اینکه بیش‌ترین شکایات مردمی مربوط به کدام دستگاه‌ها است، مطرح کرد: حدود ۴٠ درصد از شکایات مربوط به شهرداری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۴۱ فقره نامه هشدار و ۱۴۱ بازدید سرزده توسط این سازمان انجام شده است افزود: با توجه به شرایط موجود و شعار سال، عمده فعالیت‌هایمان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی بوده است و در این راستا ۲۴۵ بازدید و جلسه برای حمایت از این شرکت‌ها و ۶۸ مکاتبه داشته‌ایم که با پیگیری‌های انجام شده منجر به احیا، تجدید فعالیت، افزایش ظرفیت و پیشگیری از تعطیلی ۷۵ شرکت شده است.

بسیاری از معضلات استان و کشور ناشی از تصمیمات اشتباه است

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۴٠ هزار میلیارد ریال وصول مطالبات و معوقات دولت صورت گرفته است افزود:بسیاری از معضلاتی که در استان و کشوربا آن روبه رو هستیم ناشی از تصمیمات اشتباه، اجرای نادرست تصمیمات و عدم نظارت مستمر بوده است و در این راستا تذکر لازم را به دستگاه‌ها دادیم، زیرا این موارد و معضلات با آسیب‌شناسی و بررسی میدانی حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آب چند معضل داریم که تا رفع نشود، این موضوع حل نخواهد شد، گفت: اول اجرای سریع طرح‌های معوق است که از سال‌های گذشته باقی مانده است یعنی در این زمینه عقب هستیم و نیاز است تلاش کنیم تا خود را به حد استاندارد برسانیم، مشکل بعدی بارگذاری‌های جدید در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت است.

طباطبایی پیرامون طرح‌های آبی استان گفت: یکی از دلایل معطل ماندن طرح‌های موجود در بخش آب این است که ابتدای کار مطالعه کافی و جامعی انجام نشده و این مورد باعث می‌شود در ادامه مسیر با توقف روبرو شود که بخشی از آن مربوط به نبود اعتبار، عدم دقت نظر و نظارت دقیق کارفرما است.

معضل واگذاری‌های بی رویه و بدون انجام فرآیند‌های قانونی درمعادن

وی با یادآوری اینکه از دیگر دغدغه‌های ما در حوزه معدن واگذاری‌های بی رویه و بدون انجام فرآیند‌های قانونی است، بیان داشت: نیاز است استعلام‌های لازم را از دستگاه‌های متولی انجام دهیم و در ادامه فرآیندها انجام شود، اما در بسیاری از مواقع شاهد این موضوع نیستیم.

بازرس کل استان اصفهان افزود: برای توسعه نیازمند ارائه تسهیلاتی هستیم، اما زمانی که این موارد را در چارچوب ارائه ندهیم و نظارتی نداشته باشیم، نتیجه مورد نظر به‌دست نخواهد آمد.

وی مهمترین دغدغه‌های این سازمان را در حوزه مسکن دانست و افزود: اگر در واگذاری‌ها به اهلیت سرمایه‌گذار و طرح توجه نشود، بلاتکلیف رها می‌شود و بعضا تغییر کاربری صورت می‌گیرد که منجر به ساخت‌و ساز‌هایی خلاف قانون و در نهایت تخریب خواهد شد.

در حال پیگیری برای ایمن‌سازی بازار اصفهان هستیم

رئیس منطقه ۶ سازمان بازرسی کل کشور پیرامون دلایل مشکل آب استان بیان داشت: مشکل‌مان صرفا مربوط به بالادست نیست بلکه به مواردی از جمله کاهش بارندگی، تصمیمات نادرست، بارگذاری‌ها و… نیز باز می‌گردد که فقط هم مختص اصفهان نیست.

وی درباره اقدامات سازمان بازرسی برای وضعیت ناایمن بازار‌های اصفهان اظهار داشت: برای موضوع ساختمان‌های ناایمن در سال ۹۸ اولین نامه هشدار را ارسال کردیم و اقداماتی انجام شد، اما باز در سال ۱۴٠٠ در نامه‌ای آمار ساختمان‌های فرسوده را به دستگاه‌های متولی اعلام کردیم و در حال پیگیری برای ایمن‌سازی هستیم.

طباطبایی پیرامون افزایش تعرفه قبوض توضیح داد: افزایش تعرفه‌ها به‌صورت ملی انجام شده، اما اگر توسط شهروندان نسبت به افزایش خارج از عرف درخواستی صورت بگیرد و در مراجعات و سازمان‌ها اعلام شود، همکاران پیگیری و اصلاح می‌کنند.

رئیس منطقه ۶ سازمان بازرسی کل کشور افزود:بیش از ۴ هزار و ۵٠٠ میلیارد ریال برای عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها تخصیص پیدا کرد.

زهرا نصیری

منبع: پایگاه خبری ربیع

عناوین برگزیده