تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۶۴۹۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین با وجود چشم انداز نامشخص بازار

‌می‌متالز - به گزارش منابع خبری، در شرایطی که قیمت محموله‌های سنگ آهن چین در روز دوشنبه (۲۷ ژوئن) به دنبال افزایش در معاملات آتی و ماهانه، مسیر صعود را دنبال کرد، اما تخفیف‌ها برای سنگ آهن با عیار پایین و با درصد آهن کم شروع به افزایش کرده است و برخی از فعالان بازار انتظار دارند در صورت تداوم روند فعلی قیمت، پیشنهاد‌هایی از برند‌های کمتر متعارف سنگ آهن ظاهر شود.

رویداد‌های کلیدی بازار/ سنگ آهن با عیار پایین، گزینه اول خریداران

به گزارش می‌متالز، پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن برای ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در روز دوشنبه با افزایش ۵٫۳ درصدی نسبت به قیمت پایانی روز جمعه یعنی ۷۳۶ یوان (۱۱۰ دلار) در هر تن به پایان رسید.

در همین حال، روند مشابهی در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور (SGX) منعکس شد و تا ساعت ۵:۲۸ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد جولای ۶٫۰۷ دلار در هر تن در مقایسه با قیمت تسویه قبلی یعنی ۱۱۴٫۱۳ دلار در هر تن افزایش یافت.

علاوه بر این، افزایش در بازار‌های ورق به دنبال بهبود عوامل بنیادی بازار در زنجیره فولاد همراه با بهبود تقاضای میلگرد ناشی از طوفان چند هفته گذشته روی داد. یک منبع معامله گر مستقر در سنگاپور در این زمینه گفت:

«با وجود شرایط فوق، هنوز برای انجام هرگونه پیش بینی قطعی در مورد تقاضای فولاد در ماه‌های آینده خیلی زود است، زیرا فعالان بازار مشابه هفته قبل همچنان مراقب هرگونه نوسانات بیشتر در بازار‌های ورق هستند».

همچنین، تمایل خرید در بازار سنگ آهن دریایی مربوط به آگوست در لایکان برای محموله‌های سنگ آهن با عیار پایین‌تر از سنگ آهن متوسط مانند فاین مخلوط بندر پیلبارا بازتابی از تغییر تمایل کارخانه‌های چینی به سمت محموله‌های با محتوای آهن پایین بود.

به گفته یک منبع تاجر مستقر در نینگبو، چندین پیشنهاد برای سنگ آهن با عیار متوسط ​​ارائه شد، اما میزان پیشنهادات محدود بود.

همان منبع تاجر در ادامه خاطرنشان کرد: در پاسخ به افزایش تقاضا از سوی کارخانه‌های چینی، تخفیف‌ها برای سنگ آهن با عیار پایین و با محتوای آهن کم شروع به افزایش کرده است و برخی از فعالان بازار انتظار دارند در صورت تداوم روند فعلی قیمت، پیشنهاد‌هایی از برند‌های کمتر متعارف سنگ آهن ظاهر شود.

باید گفت تمایل به سمت سنگ آهن کم عیار از دو دلیل تمایل کارخانه‌ها به استفاده از سنگ آهن ارزان‌تر و همچنین کاهش تولید کلی فولاد ناشی می‌شود. اما با افزایش قیمت فولاد در هفته‌های آتی، مشخص نیست که آیا کارخانه‌ها می‌توانند در ماه‌های آینده به استفاده از فاین‌های درجه متوسط ​​بیشتری روی آورند یا خیر.

یک منبع معامله گر مستقر در شانگ‌های معتقد است، خرید داخلی در بازار چین به طور قابل توجهی در مقایسه با هفته قبل کمتر بود، با توجه به اینکه جو نوسانی قیمت، همچنان بازار را آزار می‌دهد، برخی از خریداران نگران خرید محموله‌ها با قیمت‌های موجود هستند.

ارزیابی شاخص قیمت‌های سنگ آهن در بازار

بر اساس داده‌های منتشر شده، شاخص قیمت برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد و سنگ آهن فاین ۶۲ درصد کم آلومینا ۱۲۰٫۲۵ دلار و ۱۲۳٫۶۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شد که به ترتیب با رشد ۴٫۸۱ دلاری و ۶٫۶۰ دلاری همراه بودند.

علاوه بر این، شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۵۸ درصد با گرید بالا و سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدأ برزیل ۱۰۹٫۱۴ دلار و ۱۳۶٫۴۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شد که افزایش ۶٫۰۲ دلاری و ۵٫۵۰ دلاری را تجربه نمود.

همچنین، پریمیوم لامپ سنگ آهن خشک فاین ۶۳ درصد با مبدا استرالیا ۰٫۱۰۰۰ دلار به ازای هر واحد متریک cfr چینگدائو ارزیابی شد که ۰٫۰۱۰۰ دلار افزایش یافته است.

شاخص قیمت برای سنگ آهن مرطوب فاین ۶۲ درصد ۸۵۴ یوان به ازای هر تن متریک فوت کینگدائو تخمین زده شد (البته قیمت سنگ آهن فاین خشک ۶۲ درصد در بندر چین ۱۱۷٫۹۳ دلار در هر تن محاسبه گردید) که با رشد ۲۵ یوانی در هر تن همراه بود.

نقل قول روز

در حال حاضر حاشیه سود کارخانه‌ها به حدی کاهش یافته است که به فولادسازان آسیب می‌زند، بنابراین اکثر کارخانه‌ها داوطلبانه برای کاهش تولید فولاد شرکت کرده‌اند.

همچنین، این امر به طور قطع بر اختلاف بین قرارداد مبادله ماهانه ۶۵/۶۲ تأثیر گذاشته است، به طوری که دو هفته پیش هنوز در حدود ۲۲ تا ۲۳ دلار در هر تن مشاهده می‌شد، اما اکنون حدود ۱۲ تا ۱۳ دلار در هر تن است.

ارزیابی شاخص‌های بازار

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده برای شاخص قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد، قیمت فاین‌های مخلوط بندر پیلبارا، نیومن، مک و جیمبلبار به ترتیب ۱۱۸٫۰۰ تا ۱۲۱٫۰۰ دلار، ۱۱۸٫۴۳ تا ۱۲۰٫۳۰ دلار، ۱۱۵٫۷۳ تا ۱۱۶٫۲۵ دلار و ۱۰۹٫۶۵ تا ۱۱۲٫۷۳ دلار در هر تن Cfr کینگدائو تخمین زده شد.

قیمت‌های بندری/ بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین مخلوط بندر پیلبارا در روز دوشنبه ۸۳۰ – ۸۳۵ یوان به ازای هر واحد متریک در استان شاندونگ و شهر تانگشان معامله شد، در حالی که این میزان در جمعه گذشته ۷۹۸ – ۸۱۲ یوان ارزیابی شد و آخرین محدوده معادل حدود ۱۱۵ دلار در هر تن در بازار دریایی است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن در ماه سپتامبر نیز با ۷۷۵ یوان (۱۱۶ دلار) در هر تن بسته شد که ۳۹ یوان (۶ دلار) در هر تن نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی قبل افزایش یافت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده