تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۶۶۰۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متاز - به گزارش منابع خبری، نوسانات قیمتی و کاهش قرارداد‌های آتی و سوآپ ماهانه در بازار معاملات آتی باعث کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین نسبت به روز گذشته شد.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه (۱ ژوئیه) کاهش یافت. بررسی‌ها نشان داد این کاهش قیمت همسو با کاهش قرارداد‌های آتی و قرارداد‌های سوآپ ماهانه در بازار معاملات آتی بود. باید توجه داشت که نوسانات قیمتی علاقه به واردات را در هفته منتهی به روز جمعه مهار کرده است.

عوامل کلیدی مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی صبح روز جمعه (۱ ژوئیه) قبل از پایان معاملات کاهش یافت.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنج شنبه که در محدوده ۷۹۱ یوان (۱۱۸ دلار) در هر تن بود کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است.

فعالان بازار گزارش دادند روند مشابهی در قرارداد‌های سوآپ ماه آینده در بورس سنگاپور نیز منعکس شد و در روز جمعه کاهش یافت.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۱۷:۴۶ بعدازظهر روز جمعه (۱ ژوئیه) به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه ژوئیه نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۱۸.۹۷دلار در هر تن بود حدود ۴.۳۲ دلار در هر تن کاهش یافته است.

یک منبع معامله گر مستقر در سنگاپور اظهار کرد: کاهش قیمت سنگ اهن دریایی چین در بازار معاملات آتی مطابق با افت شدید بازار‌های مالی چین در روز جمعه (۱ ژوئیه) بوده است، اما واضح است که تأثیر آن در بازار مواد خام بیشتر بوده است. این امر نشان دهنده این واقعیت است که فعالان بازار احساس می‌کنند قیمت مواد خام، چه در بازار‌های کاغذی و چه در بازار‌های فیزیکی تحت فشار قیمت‌ها در بازار‌های پایین دستی است.

این منبع در ادامه تصریح کرد: بیشتر شرکت کنندگان در بازار به احتمال افزایش بلند مدت قیمت مواد خام با نرخی بیشتر از محصولات پایین دستی فولاد خوشبین نیستند.

یک منبع تاجر مستقر در نینگبو گفت: علاقه به خرید برای محموله‌های سنگ آهن دریایی مربوط به ماه آگوست ضعیف بوده است و بازار سنگ آهن همچنان تحت سلطه چشم انداز نامشخص برای ماه‌های آینده قرار دارد. باید توجه داشت که نوسانات قیمت در بازار‌های کاغذ بر این موضوع تاثیرگذار بوده است.

یک منبع مستقر در یکی از کارخانه‌های استان هبی گفت: علیرغم کاهش قیمت‌های پیشنهادی سنگ آهن فاین با عیار پایین تر، مانند سنگ آهن فاین نوع Jimblebar، فعالیت معاملاتی در بازار داخلی چین در روز جمعه (۱ ژوئیه) ثابت مانده است.

این منبع در ادامه تصریح کرد: شکاف قیمتی بین سنگ آهن فاین با عیار بالاتر مانند سنگ آهن نوع کاراجاس و سایر انواع سنگ آهن فاین متوسط ۶۲ درصدی در روز جمعه (۱ ژوئیه) ​​به طور چشمگیری کاهش یافته است که بازتابی از کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن با عیار بالاتر از طرف کارخانه‌های چینی بوده است.

منابع خبری اعلام کردند که در مورد محدود کردن تولید فلز داغ در استان هبی بین فعالان بازار صحبت شده است، اما تا زمان انتشار این خبر این موضوع تایید نشده است.

شاخص‌های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% در روز جمعه (۱ ژوئیه) حدود ۱۱۴.۹۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۶.۲۱ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد در روز جمعه (۱ ژوئیه) حدود ۱۱۷.۳۸ دلار در هر تن CFR چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۶.۱۷ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد درجه بالا در تاریخ ۱ ژوئیه در حدود ۱۰۴.۰۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۵.۹۸ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل در روز جمعه در حدود ۱۳۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۹.۶ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۱ ژوئیه پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۱۳ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۳ دلار در هر تن متریک خشک افزایش یافته است.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز جمعه (۱ ژوئیه) حدود ۸۶۲ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۱۹.۰۴ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت: قرارداد‌های آتی سنگ آهن دریایی چین و سوآپ‌های ماه اول هر دو به دلیل رکود در بازار تضعیف شده اند. تقاضای فیزیکی برای سنگ آهن در هفته متتهی به روز جمعه (۱ ژوئیه) واقعاً افزایش نیافته است، زیرا کارخانه‌ها هنوز به طور داوطلبانه تولید فولاد را کاهش می‌دهند و برخی کارخانه‌ها به پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید متوسل شده اند که این منجر به افزایش موجودی در بنادر شده است.

معاملات سنگ آهن شنیده شده در بازار

معامله گران اعلام کردند گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) حدود ۱۱۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۵٪ نوع Jimblebar را در روز جمعه (۱ ژوئیه) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه آگوست به اضافه تخفیف ۸.۹ دلار در هر تن مورد معامله قرار داد. این محموله در ماه اگوست به مقصد تحویل داده خواهد شد.

به نقل از منابع خبری، در ریوتینتو مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس) و در بستر تجاری Globalore حدود ۸۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۱ ژوئیه) با میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲% مربوط به ماه آگوست به اضافه پرمیوم ۰.۱۳ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱۲ تا ۲۱ اگوست می‌باشد.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۱ ژوئیه) در محدوده قیمت ۱۱۴ تا ۱۱۶ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه (۱ ژوئیه) در محدوده قیمت ۱۱۶ تا ۱۱۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در روز جمعه (۱ ژوئیه) شاخص در حدود قیمت ۱۱۳.۴۵ تا ۱۱۴.۹۴ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Mac در روز جمعه در محدوده قیمت ۱۱۱.۷۸ تا ۱۱۲.۱۷ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز جمعه (۱ ژوئیه) در محدوده قیمت ۱۰۴.۵۳ تا ۱۰۷.۶۸ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در تاریخ ۱ ژوئیه در محدوده قیمت ۱۲۸ تا ۱۳۲.۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز جمعه (۱ ژوئیه) در استان شاندونگ، شهر تانگشان و شهر تیانجین با قیمت ۸۰۹– ۸۳۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۸۳۵ – ۸۷۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز جمعه در محدوده ۱۲۸ تا ۱۳۲.۱۰ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه سپتامبر در تاریخ ۱ ژوئیه با قیمت ۷۴۷.۵ یوان (۱۱۲ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۴۳.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده