تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۶۶۲۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد قیمت گندله و کنسانتره آهن در سایه کاهش هزینه‌ها

‌می‌متالز - قیمت گندله و کنسانتره آهن در سایه رشد قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به جمعه ۱ جولای افزایشی بودند؛ که به گفته برخی منابع این شتاب صعودی از کاهش تقاضای کلی به مواد اولیه خام با عیار بالا نیز نشات میگیرد.

به گزارش می‌متالز، رشد قیمت گندله و کنسانتره آهن در سایه افزایش قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به جمعه ۱ جولای رقم خوردند که به گفته برخی منابع این شتاب صعودی از کاهش تقاضای کلی به مواد اولیه خام با عیار بالا نیز نشات میگیرد.

کارشناسان بازار آرتان پرس اینطور تحلیل میکنند که فولادسازان در شانگ‌های با توجه به حاشیه‌های جدید بازار مجبور به کنترل هزینه‌ها و پایین نگه داشتن هزینه تولید شده اند؛ لذا این امر موجب شده است تقاضای کلی برای مواد خام با عیار بالا کاهش پیدا کند؛ لذا آخرین آمار از جریان معاملات نشان میدهد تنها دوکارخانه در جنوب چین تمایل به خرید کنسانتره سنگ آهن نشان داده اند.

به گفته فولادسازان شمال چین: ” در حال حاضر قیمت کنسانتره آهن از مبدا استرالیا در حدود ۹ دلار در هر تن بالاتر از شاخص سنگ آهن ۶۵ درصد است و این رقم برای خرید جذابیتی ندارد. با این حال فعالان بازار چین با توجه به روند نسبتا صعودی سنگ آهن در هفته اخیر، انتظار رشد قیمت کسنانتره سنگ آهن را نیز بعید نمیدانند. ”

در گزارشات افزایش قیمت هفتگی سنگ آهن آمده است که قیمت این محصول از مبدا برزیل در طی هفته گذشته ۵.۸ دلار در هر تن که معادل ۴.۴ درصد افزایش است، همراه بوده است و به ۱۳۶.۷۰ دلار در هر تن رسیده است.

همچنین اخیر تعرفه‌های صادراتی اعمال شده بر محموله‌های وارداتی دریایی از هند تقاضای کنسانتره سنگ آهن از این کشور به مقصد چین را محدود کرده است.

به گفته برخی منابع معتبر در چین، هر چند پیشنهادات محدودی از سوی کارخانه‌های چینی برای گندله سنگ اهن به گوش میرسد، اما به طور کلی تمایل برای واردات در بازار چین به شدت افت کرده است و انتظار میرود تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ که زمان تجدید فصلی خوراک مستقیم فولادسازان فرا میرسد، همچنان شاهد حجم پایینی از معاملات در بازار گندله سنگ اهن باشیم.

شنیده‌های بازار سنگ آهن چین

در هفته گذشته اکثر فعالان بازار اتفاق نظر دارند که بازار پایین دستی محصولات فولادی شاهد نوعی بهبود در قیمت‌ها و افت موجودی بوده است؛ لذا اکثر آن‌ها در راستای هدف کاهش تولید فولاد در نظر دارند از ذخایر ارزان‌تر سنگ آهن با عیار پایین استفاده کنند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده