تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۶۴۹۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«کگل» در افق ۱۴۰۱

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی است که در ابتدای زنجیره ارزش تولید فولاد کشور، نقش مهمی در حوزه استخراج و تولید سنگ‌آهن و گندله بازی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، به‌طور دقیق تر، موضوع فعالیت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر براساس ماده «۲» اساسنامه عبارت است از اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی، از جمله سنگ‌آهن و تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، کنسانتره، گندله، فولاد و انواع محصولات فولادی. بازار‌های اصلی این شرکت مشتمل بر صنعت استخراج کانه‌های فلزی و تامین مواد اولیه در بخش صنعت فولاد کشور است. مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هم شامل شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر هستند.

شخصیت حقوقی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۸۲ به استناد مجمع عمومی عادی فوق‌العاده مورخ ۱۳/ ۰۹/ ۱۳۸۲ از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل شد و این شرکت به‌عنوان سیصد و نود و پنجمین شرکت پذیرفته‌شده در بورس در فهرست نرخ‌های سازمان بورس در تالار فرعی با نماد «کگل» درج شد و در تاریخ ۰۸/ ۰۶/ ۱۳۸۳ سهام آن برای اولین بار مورد معامله قرار گرفت. براساس آمار منتشرشده، میزان تولید کنسانتره سنگ‌آهن معادن بزرگ و عمده در کشور در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۴/ ۴۹ میلیون تن بوده که از این میزان ۳/ ۱۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تولید شده و از این حیث با کسب سهم ۳۱ درصدی، رتبه اول تولید این محصول را در کشور داشته و نسبت به سال ۱۳۹۸ از رشد ۲ درصدی برخوردار بوده است.

براساس آمار منتشرشده، میزان تولید گندله در مجتمع‌های فولادی و معدنی کشور طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۶ میلیون تن بوده که سهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از این میزان ۲/ ۱۲ میلیون تن بوده و با کسب سهم ۲۹ درصدی رتبه اول تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بیش از ۳۰ شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه صنایع فولادی و در راستای تکمیل زنجیره ارزش شرکت، همچنین در راستای تکمیل زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه شرکت انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی سودآوری مناسبی از محل سرمایه‌گذاری‌های فوق عاید شرکت شود. این شرکت در سال ۱۴۰۰ از محل سرمایه‌گذاری‌ها به میزان ۸/ ۳‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته و پیش‌بینی شده است که این رقم در سال‌جاری به ۴/ ۵‌هزار میلیارد تومان برسد.

محصولات قابل فروش توسط شرکت شامل کنسانتره و گندله سنگ‌آهن است که علاوه بر فروش به مشتریان داخلی به بازار‌های جهانی نیز صادر می‌شود. فرآیند فروش محصولات کنسانتره و گندله به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قرارداد‌های فروش سالانه و با نرخ مشخصی براساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان در دوره‌های سه‌ماهه انجام می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در خصوص فروش صادراتی کنسانتره و گندله طبق برنامه ریزی انجام‌شده و بررسی قیمت‌های جهانی اقدام به برگزاری مزایده می‌کند و برنده از این طریق مشخص می‌شود. روند تغییرات نرخ فروش هر تن محصولات این شرکت طی پنج‌سال گذشته در جدول گزارش آمده است. همان‌طور که این جدول نشان می‌دهد، روند رشد قیمت این محصولات خیلی سریع بوده است.

عملکرد «کگل» در سال ۱۴۰۰

طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ میزان جمع تولید کنسانتره و گندله ۷/ ۲۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۸/ ۰ درصد افزایش داشته است. طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ میزان تولید کنسانتره ۴/ ۱۵ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ به میزان یک درصد افزایش داشته است. با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود میزان تولید کنسانتره و گندله تولیدی شرکت تا پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب به ۵/ ۱۵ میلیون تن و ۱/ ۱۲ میلیون تن برسد. ضمنا تولید نهایی کنسانتره و گندله تولیدی شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵/ ۱۵ میلیون تن و ۳/ ۱۲ میلیون تن بوده است.

برآورد سود ۱۴۰۱ شرکت

ارزش شرکت براساس قیمت سهام در بورس در حال حاضر ۶/ ۲۷۳‌هزار میلیارد تومان است که از این حیث در جمع پنج شرکت بزرگ بورسی قرار می‌گیرد. باید گفت که قیمت هر سهم این شرکت در پایان روز گذشته ۱۳۷۰ تومان بود و نسبت قیمت به سود (براساس سود چهار فصل قبل) آن روی ۲۶/ ۱۳ واحد قرار گرفت. سود چهار فصل گذشته این شرکت به ۲/ ۱۰۳ تومان رسیده است و آن‌طورکه کارشناسان شرکت برآورد کرده اند این رقم در پایان امسال به ۸/ ۱۱۶ تومان خواهد رسید؛ رقمی که با توجه به قیمت پایانی این سهم به نسبت P/ E ۸/ ۱۱ واحدی می‌رسد. برآورد سود این شرکت با پیش فرض نرخ هر تن بیلت ۵۳۳ دلاری، دلار ۲۵‌هزار تومانی، ظرفیت تولید ۵/ ۸ میلیون تن سنگ‌آهن و تورم ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است. البته کارشناسان شرکت در گزارش سالانه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ پیش‌بینی دیگری از سود شرکت داشته اند. جدول حساسیت این برآورد در گزارش حاضر آمده است. لازم به توضیح است که مبالغ ارائه‌شده در این جدول براساس پیش‌بینی شرایط احتمالی بدبینانه و خوش‌بینانه نسبت به شرایط پایه تهیه شده است و نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود؛ بنابراین تفاوت‌های حاصل می‌تواند بااهمیت باشد.

در گزارش تحلیل حساسیت سود هر سهم سال ۱۴۰۱، نرخ شمش فولاد خوزستان به‌ازای هر تن مبلغ ۱۴۵ میلیون ریال و ضرایب فروش گندله داخلی ۲۷ درصد، کنسانتره داخلی ۵/ ۱۹‌درصد و گندله ریزدانه داخلی ۱۷/ ۱۱‌درصد به عنوان نرخ پایه و پیش‌بینی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است (تحلیل حساسیت نرخ پایین‌تر و بالاتر نیز محاسبه شده است.). همچنین برای فروش صادراتی نرخ هرتن گندله ۱۵۵ دلار، کنسانتره ۱۴۰ دلار و گندله ریزدانه ۱۱۰ دلار با نرخ تسعیر هر دلار ۲۵‌هزار تومان به عنوان نرخ پایه و پیش‌بینی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. درآمد سرمایه‌گذاری‌های سال ۱۴۰۱ در همه حالات و مفروضات ثابت در نظر گرفته شده است. براساس این مفروضات هر سهم این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۵۵ ریال سود خواهد برد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده