تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۶۵۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تلاش برای تقویت بعد گردشگری معادن

می متالز - گردشگری معدنی، یکی از شاخه‌های ژئوتوریسم است. ژئوتوریسم رسته‌های مختلف دارد و گردشگری معادن در ارتباط با معادنی است که کارکرد اقتصادی خود را از دست داده‌اند و جزو معادن متروک به شمار می‌روند اما این محدوده‌های زیبا، قابلیت اینکه به طرح‌های گردشگری تبدیل شوند را دارند.
تلاش برای تقویت بعد گردشگری معادن

به گزارش می متالز، در واقع هدف گردشگری معدن، آشنایی عمومی با پدیده معدنکاری است. این نوع گردشگری، این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که با پدیده اکتشاف و استخراج مواد معدنی از نزدیک آشنا شوند. در واقع گردشگری معدنی، جایگزین مناسبی برای حرکت و زندگی معادن پس از استخراج کامل ماده معدنی است. بسیاری از مردم این ذهنیت را دارند که کارویژه اصلی معادن، استخراج فرآورده‌های معدنی است. فعالان معدنی، برای تغییر این بینش تلاش می‌کنند و سعی دارند معادن را از بعد زیباشناسی مورد بررسی قرار دهند اما پرسش اصلی این است که کدام معادن قابلیت تبدیل شدن به مناطق گردشگری را دارند. در پاسخ به این پرسش باید بگویم معادن متروک، ظرفیت زیادی در این زمینه دارند و می‌توانند به محلی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند اما لازم است پیش از تبدیل معادن به محدوده‌های گردشگری، زیرساخت‌ها را در این مناطق آماده کرد. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی، عهده‌دار وظایف حاکمیتی در زمینه بررسی‌های زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی در کشور است. یکی از وظایف این سازمان، تولید اطلاعات پایه در زمینه زمین‌شناسی است. همچنین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی، از ۲ دهه گذشته در زمینه شناسایی ژئوپارک و ژئوتوریسم، تلاش کرده است. از این‌رو این سازمان در زمینه کشف سایت‌های جدید زمین‌شناسی و گردشگری توانسته به موفقیت‌های قابل توجهی دست بیابد. نخستین اطلس ملی پدیده‌های زمین‌شناسی ژئوتوریسم در ایران در سال ۱۳۸۸ از سوی سازمان منتشر شد. ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه ترسیم اطلس‌های ملی و سایت‌هایی است که ارزش زمین‌شناختی دارند.
سازمان زمین‌شناسی، دارای کرسی بین‌المللی ژئوپارک‌ها در یونسکو است. پس از ژئوپارک ارس و طبس که هم‌اکنون در مسیر جهانی شدن قرار دارد، در حال شناسایی ژئوپارک‌های خوزستان هستیم.

رضا جدیدی - مدیر دفتر فناوری اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی

عناوین برگزیده