تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۶۵۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پای استارت‌آپ‌ها را به صنعت فولاد باز کنیم

می متالز - در شرایط تحریم، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به خوبی می‌توانند به کمک واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنعت فولاد بروند.
پای استارت‌آپ‌ها را به صنعت فولاد باز کنیم

به گزارش می متالز، در این بین اگر واحدهای تولیدی بتوانند خود را با علم مطابقت دهند، راه پیشرفت بر آنها بسته نخواهد بود.
در حاشیه نمایشگاه ملی فولاد ایران که از ۱۷ تا ۲۰ دی در برج میلاد برگزار شد،  با محمدباقر حسین‌زاده، مدیر بازرگانی و لجستیک شرکت صنعت ورق آریان پاژ، به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه اندازه می‌توانند به صنعت فولاد کمک کنند و تعامل این دو بخش چگونه است؟

یک معادله مشخص و ساده‌ وجود دارد که اگر واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کنند و به سمت علم و تحلیل بروند، به پیشرفت قابل توجهی دست خواهند یافت.
البته نیاز به سرمایه‌گذاری است که واحدهای فولادی باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
نباید هیچ‌گاه علم و صنعت را از یکدیگر جدا کنیم. این اتفاق خوشایند نیست و پیامدهای بدی دارد اما اگر این اتصال را برقرار وکارها را تخصصی کنیم، پیشرفت قابل توجهی رخ خواهد داد.
هر صنعتی اگر برنامه‌ریزی کند و در کنار آن، علم را به خدمت بگیرد و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند موفق باشد.
برای مثال کشور در صنعت موشک سرمایه‌گذاری کرده و شاهد هستیم به پیشرفت قابل توجهی رسیده، در صنعت نانو و سلول‌های بنیادی نیز کار و هزینه شده که شاهد پیشرفت در این صنایع نیز هستیم.
ما باید در مسیری پیش برویم که آنچه در ذهن و روی کاغذ است را به معادلات و نقشه‌ها و در نهایت به سمت تولید پیش ببریم. اگر چنین نکنیم پیشرفت نخواهیم کرد. از این رو باید به شرکت‌های دانش‌بنیان بها داد.
با توجه به ورود استارت‌آپ به صنعت فولاد درباره شرکت خود توضیحاتی دهید.
شرکت صنعت ورق آریان پاژ، مجموعه دانش‌بنیانی است که در زمینه تولید و بازرگانی ورق فعالیت می‌کند. البته حدود ۴ سال است که شرکت را وارد فاز جدیدی کرده‌ایم، به این شکل که تمام ایده‌های علمی را در بخش تحقیق و توسعه شرکت جمع‌آوری کرده و آنها را پایش و تحلیل می‌کنیم سپس در اختیار صنعت قرار می‌دهیم.
در کنار مباحث تحقیقاتی، موضوع بازرگانی را نیز پیش می‌بریم، به این شکل که واحد بازرگانی شرکت، بازار را مورد بررسی قرار داده و حتی نیازسنجی می‌کند، سپس آن را جمع‌آوری کرده و نگهداری می‌کند که این مخزن از سوی واحد علم و صنعت مجموعه مورد پایش قرار می‌گیرد و خروجی آن قطعه‌ای خواهد شد که بیشتر شرکت‌های لوازم خانگی به آن نیاز دارند. با این روش، تمام نیازهای بازار را بررسی می‌کنیم و گروه روی آن کار می‌کند.
مطمئن باشید علمی در اختیار متخصصان قرار دارد که اگر زمینه بروز آن وجود داشته باشد بسیاری از قطعات مورد نیاز واحدها را می‌توان بومی‌سازی کرد.
از آنجا که شرکت‌های فولادی به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه چندانی ندارند، توانایی بسیاری از این دانش‌ها پنهان می‌ماند و قدرت بروز نمی‌یابد. البته شرکت ما به سمتی پیش رفته که دانش را در خدمت صنعت قرار می‌دهد.

 

مهم‌ترین ایده شرکت شما چیست؟

شرکت ما یک ایده هایپرمارکت فولادی را مطرح کرده که می‌تواند یک ایده بومی باشد. این ایده در حقیقت عنوان می‌کند در شرایط فعلی به شرکت‌هایی تبدیل می‌شویم که با علم پیش می‌روند و دانشگاه را در خدمت صنعت می‌گیریم.
مشکل یک هایپرمارکت فولاد، بر اساس این ایده است. فولادی‌ها به استارت‌آپ‌ها دیر ورود کرده‌اند اما اگر درحال‌حاضر هم ورود پیدا کنیم، دیر نخواهد بود.
در زمینه فولاد تا چند سال پیش به هیچ عنوان استارت‌آپ‌های فولادی معنایی نداشتند اما امروز این گفتمان وارد حوزه فولاد نیز شده است.
دیر وارد این حوزه شدیم اما هایپرمارکت فولادی منطقه هم نشات گرفته از استارت‌آپ‌هاست.

 

نظر شما درباره برگزاری نمایشگاه ملی فولاد چیست و این نمایشگاه تا چه اندازه با نمایشگاه‌های مشابه خود متفاوت بود؟

تمام کسانی که در نمایشگاه ملی فولاد شرکت کرده‌اند، همگی به نوعی کارکشته این صنعت هستند. حسن دیگر این نمایشگاه این بود که انجمن تولیدکنندگان فولاد متولی این کار بود.
موضوع دیگر وجه علمی قضیه است. در این جشنواره، دانشگاه‌های بسیاری حضور داشتند.
یقین دارم اگر این نمایشگاه در سال‌های آینده نیز برگزار شود، به پختگی مورد نظر خواهد رسید و امیدوارم به بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی کشور تبدیل شود چراکه این ظرفیت را دارد.
نمایشگاه متافو در مقایسه با این نمایشگاه، ضعف بزرگی داشت و آن حضور نداشتن دانشگاهیان در نمایشگاه بود که می‌تواند یک زنگ خطر به شمار‌اید زیرا هرگاه علم از صنعت فاصله بگیرد، مشکل‌ساز خواهد شد. یکی از ضعف‌های دیگر نمایشگاه متافو، تبلیغات آن بود. البته بیشتر شرکت‌های تولیدی در آن حضور داشتند اما وقتی یک نمایشگاه پویا می‌شود که مورد استقبال صاحب‌نظرها قرار گیرد.
نمایشگاه متافو بیشتر در زمینه عرضه محصولات فعالیت می‌کند اما این نمایشگاه بیشتر برای تبادل و آگاهی از توانمندی‌ بخش‌های مختلف است.
البته در هر دو نمایشگاه، مباحث عرضه و تبادل اطلاعات وجود دارد. این توانمندی‌ها ممکن است بحث‌های دانش‌بنیان و تحقیقاتی یا بحث‌های تجاری باشند.
نمایشگاه متافو و همچنین این نمایشگاه، جایگاه عرضه توانمندی است که می‌تواند در بخش تولید، تحقیقات، بازاریابی و تجارت باشد، البته این جشنواره بیشتر بر تولیدات بومی تاکید دارد.
با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شرکت‌ها انجام می‌دهند ممکن است برخی شرکت‌ها در متافو شرکت نکنند یا در این نمایشگاه حضور نیابند، چراکه همپوشانی بسیاری با همدیگر دارند اما چون متولی نمایشگاه ملی فولاد، انجمن تولیدکنندگان است، بهتر از نمایشگاه متافو خواهد بود.

 

و سخن پایانی...

به خوبی شعار می‌دهیم اما زمانی که این حرف‌ها را به عمل تبدیل کنیم، ارزشمند خواهد بود. اگر هزار نمایشگاه را برگزار کنیم، تا زمانی که عملگرا نباشیم، فایده‌ای نخواهد داشت.

عناوین برگزیده