تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۶۵۳۶۵
سرویس خبر : انرژی

معمای درآمد نفتی ایران در ۱۰ سالِ تحریمی/ پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - طبق پیش بینی قانون بودجه، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود که تقریبا با میانگین درآمد نفتی در دولت قبل برابری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، به طور کلی دو راهبرد متفاوت در مواجهه با تحریم نفتی در کشور مطرح شده است؛ راهبرد اول که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرایی شد، معتقد بود که شکست تحریم‌ها از مسیر مذاکره با آمریکا و رفع تحریم میسر می‌شود.

راهبرد دوم نیز معتقد است که تنها راه شکست تحریم‌های نفتی، بی‌اثر کردن آن با بازارسازی برای نفت ایران و رهایی از خام‌فروشی نفت است.

تنها دستاورد مذاکره با آمریکا در صادرات نفت چه بود

تصویر ۱، میزان صادرات نفت ایران در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم را نشان می‌دهد. راهبرد اصلی دولت روحانی برای فروش نفت ایران بر توافق با آمریکا متمرکز شده بود.

اجرای این راهبرد در حوزه فروش نفت ایران یک «فایده» و یک «هزینه» را در پی داشت. طبق تصویر، پس از اجرای برجام صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز رسید، اما پس از شکست برجام صادرات نفت ایران نه به یک میلیون بشکه قبل از پذیرش برجام بلکه به روزانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

معمای درآمد نفتی ایران در ۱۰ سالِ تحریمی/ پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲


این موضوع موجب شد که در مجموع هزینه و فایده راهبرد توافق با آمریکا برای افزایش فروش نفت ایران سر‌به‌سر شود و میانگین صادرات نفت ایران در دولت روحانی به ۱.۱ میلیون بشکه در روز برسد، رقمی که قبل از پذیرش برجام و در شرایط فعلی نیز توسط دولت سیزدهم به فروش می‌رسد.

در واقع تنها دستاورد مذاکره با آمریکا در فروش نفت ایران، این بود که نمودار صادرات نفت را از حالت خطی به حالت سینوسی با همان میانگین تغییر داد به طوری که در مجموع هزینه و فایده سربه‌سر شد (تصویر ۲).



معمای درآمد نفتی ایران در ۱۰ سالِ تحریمی/ پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲

معمای درآمد نفتی ایران در ۱۰ سال تحریمی

این اتفاق تقریبا در حوزه درآمد‌های نفتی ایران نیز رقم خورد. تصویر ۳ درآمد‌های نفتی ایران از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ را طبق آمار اوپک نشان می‌دهد. طبق تصویر، میانگین درآمد‌های نفتی ایران در ۸ سال دولت روحانی معادل ۳۷.۵ میلیارد دلار بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و افزایش صادرات نفت ایران به چین، درآمد نفتی ایران ۲۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسید.
معمای درآمد نفتی ایران در ۱۰ سالِ تحریمی/ پیش‌بینی درآمد ۳۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲


طبق پیش بینی‌ها، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود که تقریبا با میانگین درآمد نفتی در دولت قبل برابری می‌کند.

ضمن اینکه باید توجه داشت هنوز راهکاری دولت سیزدهم ذیل راهبرد بی‌اثر کردن تحریم نفتی با بازارسازی نفت و رهایی از خام‌فروشی نفت هنوز به طور کامل اجرایی نشده است که در صورت اجرا برآورد‌ها حاکی از درآمد سالانه ۵۰ میلیارد دلاری ایران نیز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده