تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۶۶۷۶۱
سرویس خبر : انرژی

شیوه‌های رفع کمبود ۱۵ هزار مگاواتی تولید برق و حذف جداول خاموشی

‌می‌متالز - مدیرعامل توانیر گفت: سال گذشته فاصله ۱۵ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف ایجاد شد که باید تولید افزایش می‌یافت و مصرف مدیریت می‌شد در این راستان تلاش شد چندین راهکار را از شهریور پارسال در دستورکار قرار دهیم تا فاصله ۱۵ هزار مگاواتی جبران شود.

به گزارش می‌متالز، آرش کردی در نشستی درباره مدیریت مصرف انرژی و برق اظهار داشت: مدیریت مصرف انرژی چارچوب و ضابطه دارد و شعار در این باره هم این است که «بدون آنکه در رفاه و نوع خدمت محصول، کاستی رخ دهد، به سمتی برویم که با قاعده مصرف کنیم».

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف در محصولات انرژی نظیر گاز، بنزین، برق و آب امروز تخصصی شده است، افزود: اینکه ما بگوییم فقط دارنده دومین منابع انرژی دنیا هستیم پس می‌توانیم زیاد مصرف کنیم، خطرناک است. در حال حاضر بسیاری از کارخانجات تولید تجهیزات برقی در داخل و همچنین منازل ما، در موضوع بهینه سازی انرژی شرایط خوبی ندارند، در فصل تابستان مصرف بالایی داریم، این روز‌ها بین ساعات ۱۲ تا ۱۸ اوج بار شبکه است.

کردی با بیان اینکه ۹۵ درصد از انرژی ما از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود گفت: در دنیا، به علت گران بودن انرژی، خانواده‌ها به سمت مدیریت مصرف روی آورده‌اند، اما در کشور ما، چون انرژی ارزان است باید به سمت مصرف بهینه حرکت کنیم.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: برای تامین برق موردنیاز مردم باید تولید و مصرف را به هم نزدیک کنیم و تولید بیش از مصرف باشد، سال گذشته فاصله ۱۵ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف ایجاد شد که باید تولید افزایش می‌یافت و مصرف مدیریت می‌شد.

وی افزود: در این راستان تلاش کردیم چندین راهکار را از شهریور سال گذشته در دستور کار قرار دهیم تا فاصله ۱۵ هزار مگاواتی جبران شود.

کردی گفت: طبق دستور وزیر نیرو از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال قرار بود ۶ هزار مگاوات وارد مدار شود که هزار مگاوات آن از محل آپ‌گرید سازی نظیر خنک کردن هوای توربین‌ها بود، ۴۵۰۰ مگاوات از محل نیروگاه‌های در دست ساخت و ۵۰۰ مگاوات از محل تجدیدپذیر‌ها برنامه‌ریزی شده؛ طی برنامه‌ریزی دولت تا پیش از پیک مصرف ۲۵۰۰ مگاوات از این میزان تامین شد.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: متوسط رشد مصرف برق ما سالانه ۴.۵ تا ۵ درصد است، ضمن آنکه این متوسط رشد مصرف نسبت به رشد جمعیت همسان نیست، زیرا الگو‌های مصرف ما تغییر کرده است، مثلا برخی خانواده‌ها امروزه از کولر گازی به جای کولر آبی استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال درباره شیوه کاهش فاصله ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در پیک مصرف سال جاری نسبت به پارسال و حذف جداول خاموشی، گفت: برای رفع این فاصله مهم‌ترین کار ما مدیریت ظرفیت و پتانسیل برقابی‌ها بود به طوری که برنامه‌ریزی شد در ایام پیک برقابی‌ها کاملا در خدمت شبکه باشند و این مهم‌ترین مسئله ما بود؛ شرط این مو‌ضوع آن بود که در مدیریت سوخت زمان انرژی از سیستم‌های حرارتی بهره ببریم نه برقابی. این موضوع همدلی همه بخش‌های دولت را می‌خواست که این همدلی رخ داد و وزارت نفت هم پای کار آمد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: همچنین مدیریت بهینه سوخت را انجام دادیم، ضمن آنکه تعمیرات پیش از آغاز فصل پیک انجام شد؛ در این باره تلاش کردیم از ۶ ماه قبل پروتکل‌ها و ضوابط را تدوین و مرور کنیم تا در ایام پیک خاموشی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اتصال شبکه برقی ایران و روسیه گفت: ما از لحاظ تولید برق، برق نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کنیم و می‌توانیم هاب انرژی در منطقه باشیم؛ تلاش کرده‌ایم توسعه مبادلات الکتریکی را در منطقه انجام بدهیم، اتصال به شبکه برق روسیه هم یکی از این اهداف است که جزو برنامه‌های آتی است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده