تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۶۶۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برنامه چین برای مقابله با تنش‌های تجاری

چین به‌سوی آتش‌بس تجاری با آمریکا

می متالز - به نظر می‌رسد چین به دنبال عملی کردن پیشنهاد صلح تجاری با آمریکا باشد؛ چیزی که در دیدار روسای دولت 2 کشور در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین در مورد آن بحث شده‌ بود.
چین به‌سوی آتش‌بس تجاری با آمریکا

به گزارش می متالز، در اجلاس کمیته ملی حزب کمونیست چین برای بحث در مورد برنامه‌های اقتصادی 2019، رهبران بزرگ چین توافق کردند که برای مشکلات باید آماده باشند و البته در جهت حفظ ثبات اقتصاد کشور تلاش کنند. رهبران چینی در این نشست با احتیاط در مورد آینده صحبت می‌کردند و لحن ملایمی در مذاکرات داشتند. این چرخشی 180 درجه نسبت به نشست سال گذشته بود که طی آن رهبران چینی از اتخاذ سیاست مقابله به مثل در برابر اقدامات آمریکا دفاع می‌کردند.

این عقب‌گرد تاکتیکی، بعد از یک‌سال نبرد تمام عیار در عرصه تجارت نشان می‌دهد چین در حال تلاشی آشکار جهت پایان دادن به جنگ تجاری با آمریکا است. سال گذشته، این دیدگاه در بین چینی‌ها رایج بود که می‌توانند در نبرد خردکننده تعرفه‌ها پیروز شوند؛ اما اکنون با وضعیت فعلی اقتصاد چین، رهبران این کشور تصمیم گرفتند راه عاقلانه‌تری در پیش بگیرند. به نظر می‌رسد رشد بدهی دولت چین، همزمان با افت شاخص‌های تجاری و اقتصادی نظیر کاهش ارزش پول ملی از مهم‌ترین عوامل این تصمیم بوده است. در نمودار 1 کاهش ارزش یوان در برابر دلار نشان داده شده است. در نتیجه کاهش ارزش یوان، صنایع واردکننده مواد اولیه نظیر صنعت فولاد تحت تأثیر قرار گرفتند؛ تا جایی که در برهه‌هایی مصرف‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد همچون سنگ آهن، از خرید منصرف شدند. با توجه به چشم‌انداز نه‌چندان روشن اقتصادی، تحلیل‌گران اکنون درباره احتمال ارایه مشوق‌های بزرگ مالیاتی از سوی دولت چین به‌منظور جهش مجدد رشد اقتصادی صحبت می‌کنند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، از پیشنهاد‌های قبلی چین در مورد خرید انرژی و محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا استقبال کرده بود اما در طرف دیگر، رابرت لایتزر نماینده تجاری دولت آمریکا از طرفداران سیاست شدت عمل علیه چین در آمریکا، بار دیگر چین را متهم کرده است که به طور عمد، در اعمال قوانین سرقت تکنولوژی از آمریکا سهل انگاری می‌کند.

به نظر می‌رسد چین اقداماتی را در راه اصلاحات بعدی اقتصادی انجام می‌دهد؛ از جمله می‌توان به باز کردن یشتر درهای اقتصاد این کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد. تسلا به‌زودی به اولین خودروسازی تبدیل می‌شود که به‌طور کامل مالک یک کارخانه تولید اتومبیل در چین خواهد بود. بانک UBS در سوئیس نیز به اولین بانک خارجی در چین تبدیل خواهد شود که سهم عمده‌ای در سیستم معاملات واسطه‌ای بازی می‌کند. شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل نیز تصمیم گرفت یک مجمتع بزرگ پتروشیمی در این کشور احداث کند و مالک آن باشد؛ چیزی که تا چندی پیش امکان‌پذیر نبود. دولت چین اخیرا قوانین حمایت‌کننده‌تری نسبت به دارایی‌های خارجی وضع کرده است که مدت‌ها مطالبه اصلی شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در این کشور بود.

عناوین برگزیده