تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۶۷۶۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

طرح نمایندگان مجلس برای بهینه‌سازی و افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان

‌می‌متالز - متن طرح نمایندگان مجلس با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان کشور منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان کشور را تهیه و تدوین کرده اند که اخیرا از سوی هیئت رئیسه مجلس در صحن علنی اعلام وصول شد.

متن طرح «بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش راندمان کارخانه‌های سیمان کشور» به شرح زیر است:

ماده واحده - کلیه کارخانه‌های سیمان کشور مکلفند از محل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی که با کمک بانک مرکزی و وزارت صمت تامین و پرداخت میشود و منابعی که از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر با تصویب شورای اقتصاد اختصاص می‌یابد:

۱- انرژی تمامی بخش‌های اداری و نگهبانی و محوطه کارخانه را از انرژی‌های تجدید پذیر (خورشیدی، بادی و ...) تامین نمایند.

۲- با اجرای طرح‌های بهینه سازی (تعویض سیستم گرمایش و آجر‌های نسوز کوره دوار و همچنین جایگزینی سیستم غلطک به جای سیستم آسیاب‌های قدیمی)، مصرف گاز و برق خود را مطابق الگوی‌های نرم استاندارد کاهش دهند.

تبصره ۱- کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت بر اجرای این طرح‌ها و نحوه اجرای آن‌ها در کارخانجات سیمان بر بهینه سازی مصرف انرژی در سه بخش مورد اشاره (بهسازی کوره دوار – بهسازی آسیاب به سیستم غلطک و تجدید پذیر نمودن بخش اداری و ...) نظارت داشته و پرداخت وام و کمک‌های دولتی منوط به تایید این کمیته می‌باشد.

تبصره ۲- اجرای این طرح از زمان ابلاغ این قانون در دو سال اول برای تمامی کارخانه‌های سیمان تشویقی بوده و از سال سوم به بعد مشمول جریمه‌های مرتبط با پرداخت قیمت صادراتی حامل‌های انرژی (برق، گاز و مازوت) میگردد.

تبصره ۳- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند گاز و برق کارخانجاتی را که طرح بهینه سازی را اجرا نموده اند را در زمستان و تابستان (ماه‌های سرد و گرم سال) را قطع ننماید.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده