تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۶۷۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان توسعه تجارت:

استخدام رسمی؛ مهم‌ترین مانع اعزام رایزنان بازرگانی/ تدوین بسته‌ای برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

‌می‌متالز - رییس کل سازمان توسعه تجارت از تدوین بسته‌ای برای حمایت از توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان اولین رشته مهم در حوزه صادرات خبر داد و گفت: این بسته که با کمک بیش از ۱۵ نفر از اعضای اتاق بازرگانی تدوین شده برای تصویب به دولت ارسال خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا پیمان پاک صبح امروز (سه‌شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، افزود: یکی از مشکلات جدی ما در تعیین رایزنان بازرگانی در کشور‌های هدف این است که در اولین بند می‌گوید رایزن باید کارمند رسمی دولت باشد.

وی توضیح داد: کارمندان رسمی اطلاعات و تجربه کافی از تجارت ندارند و اگر کار تجاری کرده باشند، تخلف کرده‌اند لذا بدنبال آن هستیم تا این موضوع را تغییر دهیم، ولی این تغییرات نیاز به زمان دارد.

معاون وزیر صمت به ایجاد هفت مرکز تجاری در کشور‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای تجارت با روسیه و کشور‌های اوراسیا، بنادر شمالی را تجهیز و خطوط کشتیرانی مرتب با کانتینر‌های یخچال‌دار را تعریف کرده‌ایم.

وی به موضوع کانتینر‌های یخچال‌دار اشاره کرد و گفت: در کشور و به منظور حمایت از تولید داخل اجازه واردات کانتینر‌های یخچال‌دار را نمی‌دهند و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به ویژه در حوزه کشاورزی از این موضوع ضرر می‌کنند، زیرا تولیدکننده داخلی توان تولید میزان مورد نیاز را ندارد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت:در حال حاضر کانال‌های بانکی در حوزه تجارت با برخی از کشور‌ها ایجاد شده، ولی برای استفاده از آن باید سازوکار مشخصی را ایجاد کنیم.

وی افزود: به طور شخصی چندین صرافی مطمئن را به بانک‌های کشور در برخی از کشور‌ها متصل کرده‌ام که از آن‌ها هیچ کارمزدی بیشتر از هشت در هزار نمی‌گیرند و مزیت آن این است که صادرکنندگان در اینجا به جای صرافی با بانک طرف حساب می‌شوند.

معاون وزیر صمت خواستار اطلاع‌رسانی تمام ذی‌نفعان در اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون از تسهیلات در نظر گرفته شده برای تجارت شد و افزود: بعضا شاهد هستیم که اطلاع رسانی درستی در اتاق‌ها و تشکل‌ها به اعضا صورت نمی‌گیرد.

محدودیت کمکی به تنظیم بازار نمی‌کند

رییس سازمان توسعه تجارت به تجربه شخصی خود در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: هیچ‌گاه محدودیت به تنظیم بازار کمکی نمی‌کند و اتفاقا اگر دیوار‌ها و محدودیت‌ها را برداریم، تنظیم بازار راحت‌تر خواهد شد که نمونه آن گوشت قرمز است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برداشته شدن سقف و سابقه برای واردکنندگان با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: این موضوع حذف شده، ولی زیرساخت‌های لازم برای آن همچنان مشکل دارد.

معاون وزیر صمت در این رابطه توضیح داد: زمانی که سقف و سابقه از واردات حذف شد، شاهد بودیم که ثبت سفارش برای واردات موبایل از ۳ میلیارد دلار به ۹ میلیارد دلار رسید که دلیل آن نیز اختلاف نرخ دلار در سامانه نیما و بازار بود؛ ما نظام رتبه بندی درستی برای حذف سقف و سابقه از واردات نداریم و بار دیگر بانک مرکزی و وزارت صمت ناچار شدند برای واردات، ضریبی را در اعتبارسنجی واردکنندگان قرار دهند.

پیمان پاک درباره نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: در گذشته عده‌ای با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسبی می‌کردند و سفارشی بود. وقتی ما مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها را به اتاق تعاون می‌دهیم، اما سازمان بازرسی می‌گوید که در اساسنامه آن‌ها این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیش از این فردی به مدت ۶۰ سال در بخشی از زمین نمایشگاه بین‌المللی زندگی می‌کرد و کسی هم جرات نداشت او را بیرون کند که ما او را بیرون کردیم.

معاون وزیر صمت درباره مخالفت‌های وزارت بهداشت با صادرات دارو گفت: باید سازوکاری را با وزارت بهداشت ایجاد کنیم تا هم نگرانی آن‌ها نسبت به تامین نیاز‌های داخلی برطرف شود و هم دغدغه تولیدکنندگان برای صادرات. این تجربه را در زمینه آزادسازی صادرات اقلام کرونایی در ابتدای دولت داشتیم.

وی همچنین در خصوص استفاده از رمزارز‌ها در تجارت گفت: با وجود تمام مقاومت‌ها، بحث رمزارز‌ها را در تجارت خارجی جلو بردیم؛ در حال حاضر مسائل مربوط به آن طرف مرز‌ها حل شده است. تلاش داریم تا در قالبی محرمانه این موضوع را پیش ببریم.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده