تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۶۸۴۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آرامش نسبی معاملات نیکل

‌می‌متالز - بازار فلز نیکل پس از یک‌دوره جنب و جوش در اوایل سال میلادی جاری به دلایلی همچون کاهش عرضه به‌خاطر تکانه‌های جنگ روسیه و اوکراین و همچنین خرید‌های هیجانی، روز‌های آرامی را سپری می‌کند. در هفته گذشته، بهای این فلز در بورس‌های جهانی نزدیک به سطح قیمتی خود در اوایل سال میلادی جاری شد. بیم از رکود از دلایل مهم افت قیمتی نیکل بود.

به گزارش می‌متالز، باوجود اینکه نگرانی از تحریم اروپا برای واردات این فلز از روسیه وجود دارد؛ خبر‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا قصد اعمال تحریم بر فلزات صنعتی صادرشده از سوی روسیه را ندارد.

نیکل نسبت به باقی فلزات صنعتی، بازار جهانی کوچک‌تری دارد. در سال گذشته میلادی معاملات این فلز تنها به ۲/ ۲میلیون تن رسید؛ اما بازار نیکل به دلیل کاربرد وسیع آن در ساخت خودرو‌های برقی به‌سرعت در حال رشد است. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای نیکل‌سولفات که در ساخت باتری‌های لیتیومی به کار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ رشد زیادی داشته باشد و به یک‌میلیون تن برسد. علاوه بر این نیکل در ساخت فولاد ضدزنگ کاربرد دارد و حدود ۷۰‌درصد بازار آن را تشکیل می‌دهد. حال در دوران پس از همه‌گیری تقاضا برای فولاد ضدزنگ نیز افزایش زیادی داشته است. روز جمعه گذشته، فلز نیکل در بورس فلزات آمریکا با افزایش ۵/ ۱درصدی به ارزش حدود ۲۲‌هزار دلار به ازای هر تن رسید؛ سطحی که از اوایل سال میلادی جاری مشاهده نشده بود.

افزایش عرضه و واهمه از رکود جهانی از عوامل افت قیمتی در بازار فلز نیکل است. به گزارش نورونیکل، تولید نیکل اولیه در سال میلادی جاری ۱۹‌درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت و به ۲۱/ ۳میلیون تن در سال خواهد رسید. همچنین دورنمای نزولی بازار باتوجه به افزایش نرخ‌های بهره در کشور‌های توسعه‌یافته با محوریت فدرال‌رزرو بر رکود در بازار فلزات صنعتی بسیار تاثیر گذار بوده است.

بهای نیکل در ابتدا سال میلادی جاری روند صعودی بی سابقه‌ای را تجربه کرد. تهاجم روسیه به اوکراین یکی از عوامل رشد قیمتی شدید بوده است؛ چراکه روسیه حدود ۱۰‌درصد تقاضای نیکل جهانی را تامین می‌کند. همچنین این کشور عرضه ۲۰‌درصد از نیکل نوع‌یک را که در ساخت خودرو‌های برقی نقش کلیدی دارند، برعهده دارد. در حالی که بازار کالایی جهانی پس از تکانه‌های جنگ در اواخر فوریه امسال به دنبال بازگشت به روند سابق خود بود، تقاضای بی سابقه از سمت گروه هلدینگ تسینگشان چین، هرج‌ومرج را به بازار فلز نیکل بازگرداند. این شرکت با خرید‌های هیجانی موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها شد؛ به‌طوری که بهای این فلز در ماه مارس رشد حدود ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد. به دلیل جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها، بورس فلزات لندن معاملات نیکل ۸ مارس را ابطال کرد و از انجام هر معامله در بازار نیکل به مدت بیشتر از یک‌هفته جلوگیری به عمل آورد. حال فعالان بازار فلزات صنعتی نگران هستند که اعمال تحریم‌های جدید از سمت اروپا علیه روسیه بر بهای فلز نیکل نیز تاثیر بگذارد؛ چراکه هرگونه تلاطم در عرضه می‌تواند موجب جهش قیمتی دوباره این فلز شود.

البته خبر‌ها حاکی از آن است که اروپا قصد تحریم نورونیکل، بزرگ‌ترین شرکت تولیدی نیکل در روسیه را ندارد. کانادا، استرالیا و انگلستان در ماه‌های گذشته تحریم‌هایی را بر ولادیمیر پوتانین که مالک ۳۷‌درصد از سهام نورونیکل و از نزدیکان کرمیلین به شمار می‌رود، اعمال کرده‌اند. اما در روز‌های اخیر، بورس کالای لندن به کمیته خود اعلام کرده است که قصد تحریم شرکت نورونیکل و حذف این کمپانی از معاملات جاری خود را ندارد؛ چراکه انگلستان باوجود تحریم بزرگ‌ترین سهامدار آن، پوتانین، علیه خود این شرکت تحریمی اعمال نکرده است. باوجود اعمال تحریم بر بانک‌ها، صنایع استراتژیک و اشخاص بلند مرتبه روسی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، اروپا تاکنون تحریمی بر فلزات صنعتی این کشور اعمال نکرده است.

اندونزی نیز از دیگر صادرکنندگان مهم نیکل است. این کشور صادرکننده ۲۸‌درصد از نیکل استخراج‌شده از معدن است. البته نیکل صادرشده از این کشور نقش مهمی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و افزایش زباله‌های صنعتی دفع‌شده در آب‌های جهانی دارد. قوانین اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش گاز‌های گلخانه‌ای موجب شده است تا خودروسازان اروپایی تمایلی به تامین نیکل موردنیاز خود از کشور‌هایی مانند اندونزی نداشته باشند و بیشتر به عرضه روسیه وابسته هستند؛ به‌ویژه در زمانی که تولید در سایر نقاط جهان با رکود مواجه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده