تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۶۸۴۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات غیرنفتی عربستان با ۲۷ درصد افزایش به ۷.۴ میلیارد دلار رسید

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های اصلاح شده‌ای که روز دوشنبه توسط اداره کل آمار عربستان سعودی منتشر شد، صادرات غیرنفتی این کشور از جمله صادرات مجدد، در ماه می ۲۶.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۷.۹ میلیارد ریال سعودی (۷.۴۲ میلیارد دلار) رسید.

به گزارش می‌متالز، بر اساس داده‌های اصلاح شده‌ای که امروز (دوشنبه) توسط اداره کل آمار عربستان سعودی منتشر شد، صادرات غیرنفتی این کشور از جمله صادرات مجدد، در ماه می ۲۶.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۷.۹ میلیارد ریال سعودی (۷.۴۲ میلیارد دلار) رسید.

بر اساس گزارش این اداره، صادرات غیر نفتی عربستان در مدت مشابه سال گذشته ۲۲ میلیارد ریال سعودی ثبت شده بود.

رشد صادرات غیرنفتی این کشور ناشی از محصولات شیمیایی و صنایع وابسته بوده است که ۳۵.۳ درصد از کل صادرات کالا‌های غیرنفتی را به خود اختصاص داده است و پس از آن محصولات پلاستیکی و لاستیک قرار دارند.

مجموع صادرات کالای عربستان، از جمله نفت خام و پالایش شده، ۸۳.۴ درصد رشد کرد و به ۱۴۴.۱ میلیارد ریال در ماه مه ۲۰۲۲ رسید که نسبت به ۷۸.۶ میلیارد ریال که در می ۲۰۲۱ ثبت شده بود، افزایش نشان می‌دهد.

داده‌های GASTAT نشان می‌دهد که این افزایش عمدتاً ناشی از صادرات نفت بوده که در مدت مشابه به میزان ۵۹.۷ میلیارد ریال یا ۱۰۵.۵ درصد افزایش یافته است.

سهم صادرات نفت از کل صادرات این کشور از ۷۲ درصد در می ۲۰۲۱ به ۸۰.۶ درصد در می ۲۰۲۲ افزایش یافت.

این در حالی است که واردات کالا‌های عربستان سعودی با ۲۱.۸ درصد افزایش به ۵۳.۹ میلیارد ریال در ماه مه ۲۰۲۲ در مقایسه با ۴۴.۲ میلیارد ریال در ماه می ۲۰۲۱ رسیده است.

این امر به عربستان کمک کرد تا به مازاد تجاری دست یابد چرا که نسبت صادرات غیرنفتی به واردات ۵۱.۸ درصد در ماه مه امسال بوده در حالی که این رقم در می ۲۰۲۱، ۴۹.۸ درصد بوده است.

با این حال، در مقایسه ماه به ماه، صادرات غیرنفتی این کشور نسبت به آوریل ۲۰۲۲، ۰.۰۳ میلیارد ریال یا ۰.۱ درصد کاهش یافت.

چین با ۱۹.۲ میلیارد ریال که ۱۳.۳ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده، بزرگترین واردکننده عربستان سعودی است و پس از آن هند و ژاپن که به ترتیب ۱۴.۷ میلیارد و ۱۲.۵ میلیارد ریال کالا در ماه مه از عربستان وارد کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده