تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۴
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۶۹۵۰۴
سرویس خبر : انرژی

مصوبات مجمع تشخیص مصلحت برای افزایش برداشت نفت و گاز در میادین مشترک

‌می‌متالز - افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در اکتشاف و استخراج مخازن، از مصوبات امروز مجمع در موضوع تولید در میادین مشترک و مستقل بود.

به گزارش می‌متالز، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه فوق العاده امروز صبح دوشنبه (۱۰مرداد) که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور روسای قوای مقننه و قضاییه، دبیر و اکثریت اعضای مجمع برگزار شد، به بحث و بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را ادامه داد.

این جلسه در مورد بند‌های مربوط به «مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب» و «امنیت انرژی» در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند، اعضای مجمع، مقرر کردند: علاوه بر «استقرار نظام مدیریت یکپارچه در منابع و مصارف بر اساس حوضه‌های شش گانه آبریز کشور با لحاظ ارزش آب»، «کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آب خوان داری حداقل ۲۰میلیون هکتار از اراضی با ایجاد مشوق و جلب مشارکت بخش‌های غیر دولتی» در سال‌های برنامه هفتم محقق گردد.

اعضای مجمع در این مورد همچنین در ادامه بررسی بند مربوط به مواجهه موثر با پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود آب، «نمک زدایی آب‌های شور و بازیابی و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب» و «تقویت دیپلماسی آب با کشور‌های همجوار برای تامین و صیانت از حقوق آبی کشور» را از تصویب گذراندند.

در ادامه جلسه موضوع بند الحاقی محیط زیست پیشنهاد شده از سوی کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع، مورد بحث قرار گرفت که رئیس مجلس پیشنهاد کرد موضوعات عوارض تغییر اقلیم و آلودگی هوای کلانشهر‌ها از یکدیگر تفکیک شوند و در دو بند سیاستی جداگانه تصمیم‌گیری شوند که مقرر شد در جلسه بعد مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

اعضای مجمع سپس به بررسی بند امنیت انرژی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه پرداختند و سه ماده از این بند را از تصویب گذراندند. «افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک با سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی در اکتشاف و استخراج مخازن»، «افزایش تولید صیانتی و ضریب بازیافت میادین مستقل» مصوبات امروز مجمع در موضوع تولید در میادین مشترک و مستقل بود.

خاطر نشان می‌شود، ادامه بررسی‌های مواد و بند‌های سیاست‌های کلی هفتم در جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز‌های آینده ادامه خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده