تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۶۹۶۹۲
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

قراضه ترکیه؛ تحت فشار صعود نرخ برق

‌می‌متالز - افزایش بهای انرژی در ترکیه و کاهش بهای جهانی محصولات فولادی با سیگنال افول بازار فولاد در چین باعث شده است تا قراضه وارداتی به این کشور تحت فشار کاهش بیشتر قیمت قرار گیرد. تضعیف بازار فولاد در چین، کاهش نرخ زغال سنگ کک شو و سنگ آهن وارداتی به این کشور را نیز در پی داشته است.

به گزارش می‌متالز، در روز ابتدایی ماه اوت بهای هر تن زغال سنگ کک شو تحویل بنادر چین به زیر ۳۰۰دلار به ازای هر تن سقوط کرد. نشریه پلتس در گزارش خود، پایین‌ماندن تقاضا برای زغال سنگ را عامل افت نرخ زغال سنگ عنوان و ابراز کرد که بهای هر تن زغال سنگ کک شو تحویل بنادر چین در روز دوشنبه اول اوت، کاهش ۳۳/ ۰درصدی داشت و با نرخ ۲۹۹دلار به‌ازای هر تن معامله شد.

فرصت آربیتراژی در بازار زغال سنگ داخلی چین

در حالی که زغال سنگ کک شوی وارداتی به چین همچنان در مسیر افت نرخ قدم برمی دارد، بازار داخلی این محصول وارد مرحله ثبات شده است. به این ترتیب، شرکت زغال سازی Shanxi’s coking coal روز دوشنبه اول اوت فرصت پیدا کرد تا محصول خود را با نرخی بالاتر از قیمت پایه اعلامی در ابتدای روز نیز به فروش برساند. فولادسازی در چین ظرف ماه‌های گذشته کاهشی بود؛ اما اغلب برآورد‌ها از بازگشت فولادسازی در چین به مسیر رشد در ماه اوت خبر می‌دهد. تحقق این پیش‌بینی باعث شده است تا بازار زغال سنگ داخلی چین از مسیر سقوط نرخ فاصله گیرد و افزایشی شود. ثبات در بازار زغال سنگ داخلی چین و احتمال رشد قیمت‌ها با توجه به بهبود فولادسازی در ماه اوت باعث شد تا پنجره آربیتراژی مثبتی در بازار آتی بازگشایی شود. در این شرایط، برخی تجار با برآورد رشد نرخ در میان‌مدت به خرید روی آورده اند.

توقف مسیر رشد نرخ سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی به چین نیز در اولین روز ماه اوت همچنان در مسیر افت نرخ قدم برداشت، به نحوی که هر تن سنگ آهن عیار ۶۲‌درصد معیار پلتس با افت یک‌درصدی قیمت نسبت به روز پایانی هفته قبل با نرخ ۱۱۲دلار و ۹۰سنت معامله شد. کاهش حجم معاملات در بازار سنگ آهن وارداتی به چین و عدم‌استقبال معامله گران از معاملات ثانویه سنگ آهن باعث شد تا مجددا سنگ آهن وارد سراشیبی افت نرخ شود. در این شرایط با توجه به بالا بودن حجم موجودی سنگ آهن در بنادر چین و کاهش حاشیه سود فولادسازی در این کشور، بازگشت مجدد سنگ آهن به مسیر رشد نرخ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قراضه وارداتی ترکیه، تحت فشار صعود نرخ انرژی

بهای قراضه آهن وارداتی به ترکیه نیز در روز ابتدایی ماه اوت ثابت ماند. در حالی که فولادسازان ترکیه‌ای با توجه به افزایش هزینه انرژی درصدد بودند تا قیمت کمتری برای خرید قراضه پیشنهاد دهند، خریداران بر قیمت اعلامی خود یعنی ۳۵۰دلار به ازای هر تن پافشاری کردند. به این ترتیب، در حالی که قیمت‌های ابتدایی پیشنهادی برای خرید قراضه ۳۳۰دلار به ازای هر تن بود، این محصول با نرخ ۳۴۷دلار و ۵۰سنت معامله شد. تعطیلات تابستانی در ترکیه، افزایش گرما و رشد مصرف انرژی در ترکیه و اثرات منفی افول بازار فولاد در چین باعث شد تا نرخ قراضه وارداتی به ترکیه تحت فشار کاهش قیمت قرار گیرد. همزمان با افول بخش فولاد در چین، سایر بازار‌های جهانی از جمله بازار‌های اروپا و آمریکا نیز وارد فاز رکودی می‌شوند و این موضوع فولادسازان ترکیه‌ای را در فروش محصول خود با چالش روبه‌رو می‌کند. در عین حال، رشد نرخ انرژی در ترکیه بر چالش فولادسازان این کشور افزوده است. اگر نوردکاران این کشور نتوانند هر تن میلگرد خود را با نرخی بیش از ۶۵۰دلار به فروش برسانند، خرید هر تن قراضه با نرخ ۳۵۰دلار به‌ازای هر تن نیز فاقد توجیه اقتصادی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده