تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۰۰۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چالکو، سهام آلومینیوم یوننان را خریداری می‌کند

‌می‌متالز - شرکت آلومینیوم چین (چالکو) اعلام کرد که قصد دارد ۱۹ درصد از سهام آلومینیوم یوننان را خریداری کند. پس از اینکه معامله به پایان برسد، چالکو به بزرگ‌ترین سهامدار آلومینیوم یوننان تبدیل خواهد شد که ۲۹.۱ درصد سهام آن را در اختیار خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «SMM»، طبق برنامه معامله، چالکو قصد دارد ۱۹ درصد از سهام را توسط گروه متالورژیک یوننان به صورت نقدی خریداری کند که از طریق توافق‌نامه غیر عمومی و محرمانه انجام می‌شود. قیمت معامله ۱۰.۱۱ یوان به ازای هر سهم پیشنهاد شده است که در مجموع رقمی برابر ۶، ۶۶۲ میلیارد یوان برآورد می‌شود. آخرین قیمت پایانی آلومینیوم یوننان در هر سهم با پریمیوم ۵.۵ درصدی، حدود ۹.۵۸ یوان بود.

براساس داده‌های بازار، در پایان تاریخ ۲۲ جولای، ارزش کل سهام چالکو برابر ۶۹.۲ میلیارد یوان بود و ارزش کل سهام شرکت آلومینیوم یونلو برابر ۳۳.۲ میلیارد یوان بود که آن‌ها را از نظر ارزش بازار در زنجیره صنعت آلومینیوم به ترتیب در جایگاه اول و سوم قرار داد.

در این اطلاعیه آمده است که این معامله بیشتر برای حل مشکل رقابت افقی با شرکت آلومینیوم یوننان و به طور مؤثر کاهش معاملات روزانه شرکت کمک می‌کند. پس از مالکیت و اتمام معامله، وضعیت شرکت در صنعت و سودآوری آن بیشتر ارتقا خواهد یافت. با توجه به مزایای شرکت آلومینیوم یوننان در انرژی پاک، این شرکت قادر خواهد بود با تمرکز بر توسعه سبز و کم کربن و تولید محصولات با کیفیت بالا، تولید آلومینیوم سبز را افزایش دهد.

در عین حال، این موضوع منجر به هم‌افزایی بین شرکت چالکو و آلومینیوم یوننان می‌شود. یکپارچگی و مدیریت متمرکز صنعت آلومینیوم را تحقق می‌بخشد و بازدهی سرمایه‌گذاری پایدار را به همراه می‌آورد. در سال‌های اخیر، آلومینیوم یوننان عملکرد برجسته‌ای را داشته است. بنابراین، این کسب و کار عملکرد مالی چالکو را به همراه قدرت رقابت و اندازه ارزش بازار آن را بهبود خواهد بخشید که مطابق با منافع کلی شرکت و سهامداران آن خواهد بود.

در همان روز، آلومینیوم یوننان در مورد تغییر سهام‌ها، اعلامیه‌ای صادر کرد. پس از اتمام معامله و انتقال سهم، سهامدار کنترل کننده به چالکو تغییر خواهد یافت و سهامدار کنترل کننده غیر مستقیم همچنان چین‌آلکو (شرکت آلومینیوم چین) خواهد بود؛ در حالی‌که کنترل کننده واقعی همان سرپرست نظارت بر دارایی‌های دولتی و کمیسیون مدیریت شورای دولتی است.

بر اساس داده‌های منتشر شده در پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت آلومینیوم یوننان، گروه یوننان متالورژی است که سهام ۳۲ درصدی دارد. چالکو نیز با سهم معادل ۱۰.۱۰ درصدی، دومین سهامدار بزرگ این شرکت است.

راه حل رقابت افقی از سال‌ها پیش در حال برنامه‌ریزی است

پیش از این، به دلیل رقابت افقی بین آلومینیوم یوننان و چالکو در بخش‌هایی از جمله آلومینا و آلومینیوم، چین‌آلکو، به عنوان سهامدار کنترل کننده غیر مستقیم آلومینیوم یوننان و سهامدار کنترل کننده مستقیم چالکو، قول داد که از آغاز سال ۲۰۱۹ راه حل‌های مؤثری در نظر گیرد و مشکل رقابت افقی بین این دو شرکت را طی پنج سال برطرف کند.

در دسامبر سال ۲۰۱۹، چالکو بیش از ۳۱ میلیون سهم غیر عمومی (خاص) صادر شده از شرکت آلومینیوم یوننان را با قیمت ۴.۱ یوان به ازای هر سهم خریداری کرد. این معامله با ارزش کل حدود ۱.۲۹ میلیارد یوان، حدود ۱۰.۰۴ درصد از کل سهام آلومینیوم یوننان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۲۱، چالکو بار دیگر در خرید و فروش سهام آلومینیوم یوننان شرکت کرد و بعد از آن، سهام چالکو به ۱۰.۱ درصد رسید.

بر اساس گزارش سالانه سال ۲۰۲۱ شرکت چالکو، آلومینا و تولید آلومینیوم این شرکت به ترتیب برابر ۱۶.۲۳ میلیون تن و ۳.۸۶ میلیون تن بود. ظرفیت تولید آلومینا شرکت و آلومینیوم گرید خلوص بالای شرکت، هر دو در رتبه نخست جهان قرار دارند و همچنین از نظر تولید آلومینیوم اولیه، این شرکت در رتبه دوم جهان جای دارد.

بر اساس گزارش سالانه سال ۲۰۲۱ آلومینیوم یوننان، ظرفیت تولید آلومینیوم آن ۳.۰۵ میلیون تن بوده، و بزرگ‌ترین تامین کننده آلومینیوم سبز و کم کربن در چین است.

داده‌ها نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۱، کل ظرفیت آلومینیوم چین برابر ۴۳.۲۵ میلیون تن بود. به عبارت دیگر، ظرفیت ترکیبی چالکو و آلومینیوم یوننان ۱۷.۵ درصد از کل ظرفیت موجود در چین را تشکیل می‌دهد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده