تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۷۰۱۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

خریداران اصلی صنعت فولادسازی چه کسانی هستند؟

‌می‌متالز - بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در بهار سال جاری، میزان مصرف فولاد نسبت به بهار سال گذشته رشد ۹درصدی داشته که می‌تواند بیانگر افزایش تولیدات صنعتی فولادبر باشد.

به گزارش می‌متالز، بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در بهار سال جاری، میزان مصرف محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش مواجه شده است.

مهر گزارش داد، موضوعی که می‌تواند بیانگر افزایش تولیدات صنعتی در بخش‌هایی همچون قطعه‌سازی، خودرو، لوازم خانگی و صنایع فولادبر باشد.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بالغ بر ۲۹میلیون تن از انواع اقلام فولادی در کشور تولید شده است؛ که از این میزان ۳.۲میلیون تن صادر و مابقی صرف مصارف داخلی شده است. بر این اساس مصرف ظاهری فولاد کشور در این مدت نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ رشد بیش از ۹درصدی داشته است.

خریداران اصلی صنعت فولادسازی چه کسانی هستند؟

به صورت جزئی‌تر باید اشاره شود که در بهار امسال در مجموع ۸میلیون و ۵۷۵هزار تن شمش فولاد (فولاد میانی) تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۶درصدی داشته است. از این میزان ۶میلیون و ۶۷۲هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به بهار پارسال رشد ۳درصدی داشته است. در این بخش وارداتی نداشتیم.

همچنین در این بازه زمانی ۲میلیون و ۵۲۱هزار تن مجموع مقاطع تخت فولادی تولید شده که رشد ۲درصدی را نسبت به بهار پارسال تجربه کرده است. از این میزان ۲میلیون و ۴۸۹هزار تن به مصرف داخلی اختصاص یافته که نسبت به ۳ ماه نخست سال گذشته رشد ۶درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش میزان واردات ۱۴۱هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۷۴ هزار تن)، ۱۹درصد کمتر شده است.

خریداران اصلی صنعت فولادسازی چه کسانی هستند؟

در بهار سال جاری تولید محصولات فولادی ۵میلیون و ۶۷۳هزار تن ثبت شده که ۵میلیون و ۲۲۱هزار تن آن در داخل مصرف شده است که حکایت از رشد ۱۲درصدی نسبت به بهار پارسال دارد. در بخش واردات نیز واردات شاهد واردات ۱۵۷هزار تن محصولات فولادی بودیم که نسبت به مدت مشابه پارسال (۱۹۴هزار تن) ۱۹درصد کاهش یافته است.

همچنین در این بازه زمانی ۳میلیون و ۱۵۲هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و… تولید شده که رشد ۲درصدی نسبت به بهار پارسال دارد؛ از این میزان ۲میلیون و ۶۶۱هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴درصد رشد داشته است.

در این بخش مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده ۱۶هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (۱۶هزار تن) ۲۰درصد کاهش یافته است.

در بهار امسال ۹میلیون و ۹۱۷هزار تن آهن اسفنجی تولید که بالغ بر ۹میلیون و ۸۲۲هزار تن در داخل مصرف شده است. میزان مصرف این محصول داخلی این محصول نسبت به بهار پارسال رشد ۱۶درصدی یافته است. در این بخش وارداتی نداشتیم.

وضعیت صادرات فولاد در بهار

اگرچه مصرف داخلی اقلام فولادی افزایش یافته، اما صادرات با افت قابل توجهی مواجه شده است. به گونه‌ای که در بهار امسال ۳میلیون و ۲۱۶هزار تن صادرات اقلام فولادی داشتیم که در مجموع محصولات نسبت به بهار پارسال روند کاهشی داشته است.

خریداران اصلی صنعت فولادسازی چه کسانی هستند؟

بر این اساس بیشترین محصول صادر شده مربوط به شمش فولادی (فولاد میانی) با یک میلیون و ۹۰۳هزار تن می‌شود که نسبت به بهار پارسال رشد ۱۸درصدی را نشان می‌دهد.

پس از شمش، مقاطع تخت فولادی بیشترین صادرات را داشته که نسبت به ۸۹هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۱۵درصد افزایش داشته و به ۱۰۲هزار تن رسیده است.

در مقابل شاهد کاهش صادرات مجموع مقاطع طویل، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در ۳ ماه نخست سال جاری بودیم.

بر این اساس کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در سه ماهه امسال به ۵۰۷هزار تن رسیده که نسبت به ۷۸۴هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۳۵درصد کاهش یافته است.

همچنین در بهار امسال برابر ۶۰۹هزار تن محصولات فولادی صادر شده که در مقایسه با ۸۷۳هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد کمتر شده است.

در بهار امسال ۹۵هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که حکایت از کاهش ۷۰درصدی صادرات نسبت به بهار پارسال (۳۲۱هزار تن) دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده