تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۷۰۶۳۷
سرویس خبر : انرژی

بحران آب شرب در منبع آب ایران! / قطعی آب شرب مردم شهرکرد وارد ششمین روز شد/ وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری رفت

‌می‌متالز - قطعی آب شرب مرکز استان چهارمحال و بختیاری وارد ششمین روز شد.

به گزارش می‌متالز، شاید عبارات بحران آب شرب در چهارمحال و بختیاری یکی از محال‌ترین ترکیب واژگانی بود که می‌توانست در کنار هم قرار بگیرند، اما امروز یک شنبه ۲۳ مرداد ششمین روز متوالی است که مردم شهرکرد برای دسترسی به آب شرب با سختی‌های زیادی مواجه شده اند. بحرانی که حالا دامنه‌های آن به شهرستان فارسان این استان نیز رسیده است و در روز گذشته آب برخی مناطق آن جیره بندی شد.

بحران آب شرب در چهارمحال و بختیاری آنجا عجیب‌تر میشود که منابع آبی این استان در ارتفاعات زردکوه بختیاری دو حوزه آب ریز زاینده رود و کارون را تشکیل می‌دهند، در پی طرح‌های انتقال آب جهت استفاده در صنعت و کشاورزی استان‌های دیگر خارج از حوزه آب ریز نیز استفاده می‌شود.

اگر چه بحران آب شرب در روستا‌های یکی از قطب‌های منابع آبی کشور چیز جدیدی نیست، اما آنچه که به عنوان علت ماجرای قطعی آب شهرکرد تاکنون مطرح شده است، گل آلود شدن منبع اصلی تامین آب این شهر در چشمه کوهرنگ است در عین حال شهروندان، ناکارآمد بودن تصفیه خانه این شهر و رها شدن توسعه آن در سال‌های اخیر را عامل مشکل می‌دانند، مساله‌ای که مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری، در رابطه با آن در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: شدت کدورت آب چشمه کوهرنگ به حدی است که هیچ تصفیه‌خانه‌ای قادر به تصفیه آب آن نیست.

در پی قطعی‌های طولانی آب، آب رسانی به مردم با تانکر در حال انجام است. صبح امروز معاون امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری از افزایش تانکر‌های آب رسان در این شهر خبر داده است، اما رسانه‌های محلی در گزارش‌های خود می‌گویند که تغییری در تعداد تانکر‌ها دیده نمی‌شود. علاوه بر این اخباری از اتصال چند حلقه چاه کشاورزی به مدار آب رسانی این شهر نیز منتشر شده است.

همچنین ادامه دار شدن مشکل آب شرب شهرکرد موجب شد که محرابیان وزیر نیرو بالاخره عازم سفر به این استان شود. پیگیری‌های خبرنگار جماران تا لحظه ارسال این خبر نشان می‌دهد که دسترسی محلات شهرکرد به آب شرب هنوز میسر نشده است این در حالی است که برخی رسانه‌ها روز گذشته از حل مشکل ۹۵ درصد مناطق شهرکرد خبر داده بودند.

چشمه کوهرنگ متهم ردیف اول و بی دفاع

این روز‌ها مشکل قطعی آب به گردن چشمه کوهرنگی افتاده است که نمی‌تواند از خود دفاع کند. چشمه کوهرنگ که منابع آن از یخچال‌های طبیعی و عظیم تشکیل می‌شد، قبلا از طریق تونل‌های کوهرنگ ۱ و ۲ بخش بزرگی از منابعش را به مقصد صنایع فلات مرکزی در خارج از حوزه آب ریز منتقل کرده بودند به گونه‌ای که سال گذشته برای اولین بار در تاریخ خود به طور کامل خشکید.

حال که در اثر گرمای سال‌های اخیر بخش اعظم یخچال‌های زردکوه آب شده است، با بارندگی‌هایی نظیر سامانه اخیری که وارد کشور شد، آب گل آلود در مدار این چشمه قرار گرفته است و باعث پدید آمدن مشکلات این روز‌های شهرکرد شده است. این در حالی است که سال‌ها است خط انتقال تونل کوهرنگ سه برای برداشت به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب دیگر از این چشمه علی رغم مخالفت‌های مکرر علاقه‌مندان محیط زیست و برخی دولت‌ها در حال پیگیری است.

حل مشکل آب شرب شهرکرد حالا به سیاست‌های بالادستی در حوزه مدیریت منابع آبی و نگرش‌های محیط زیستی گره خورده و مادامی که سیاست هایی، چون انتقال‌های فراحوزه‌ای آب در دستور کار باشد، آثار مخرب تری نیز مشاهده خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده