به گزارش میمتالز، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در نشست خبری با نمایندگان رسانههای خارجی مقیم ایران، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این گروه صنعتی، برنامهها و اهداف ترسیمشده در حوزههای مختلف عملکردی را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران این رسانهها پاسخ داد. اهمیت این نشست، در اعلام قطعیت و جزئیات بازارهای هدف منطقهای و جهانی ایرانخودرو برای صادرات بود که از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای آسیایی تا شرق اروپا، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی را دربر میگیرد. مهدی خطیبی با بیان اینکه تحریمها به ما کمک کرد تا خودروساز شویم، گفت: «به منظور دستیابی به اهداف افزایش تولید، بهزودی به غرب آفریقا، آسیای میانه، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، ونزوئلا، شمال آفریقا و روسیه صادرات خواهیم داشت.» وی با بیان اینکه از بهمنماه سال گذشته، اهدافی را برای تولید و توسعه ایرانخودرو تعریف کردهایم، افزود: «مهمترین آن تبدیل شدن به یکی از پنج خودروساز رده دوم جهانی در پنج سال آینده و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش خودرو در ۱۰ سال آینده است.»
خطیبی تصریح کرد: «در بهمنماه سال گذشته بیشاز ۸۲هزار دستگاه خودرو ناقص در ایرانخودرو دپو شده بود، در حال حاضر تعداد کل خودروهای ناقص وارد کانال ۱۰هزار دستگاه شده و در سایتهای خزر، کرمانشاه، فارس و خراسان تعداد این خودروها صفر شده است و در سایت تهران ظرف چند روز آینده، ۱۹۲ دستگاه باقیمانده صفر خواهد شد و در سایت تبریز نیز در ۱۰ روز آینده به عدد صفر نزدیک خواهیم شد.» وی با بیان اینکه آمار تولید ایرانخودرو از ابتدای سال تا ۲۳ مردادماه، ۲۲۱هزار دستگاه است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۱درصد افزایش داشته، اظهار کرد: «سال قبل تولید تارا که محصولی بهروز و مدرن است، ۹هزار دستگاه بوده که امسال به تولید ۷۵هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.» وی افزایش ۲۵درصدی در کیفیت خودروها و کاهش هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی را ازجمله نتایج تولید عبورمستقیم دانست.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه امسال محصولات جدیدی مانند کشنده H۵، اتوبوس برقی، وانت آریسان دو رونمایی شده است، به طراحی و تولید نمونه اولیه محصول ریرا در سال جاری و طراحی محصول پروژه TF۲۱ و رونمایی از آن در سال آینده اشاره کرد و گفت: «خودرو ریرا، پلی است که ایرانخودرو را به خودروسازی جهانی بدل خواهد کرد.»
خطیبی با بیان اینکه راهاندازی ایرانخودرو پاورترین از برنامههای جدی این مجموعه صنعتی به شمار میرود، بیان کرد: «طی چندسال آینده ایرانخودرو باید بتواند درآمد خوبی از محل تولید و عرضه قوای محرکه کسب کند.» وی به امضای ۵۴ تفاهمنامه با شرکتهای دانشبنیان و همکاری چهارجانبه وزارت صمت، معاونت علمیفناوری ریاستجمهوری، وزارت عتف و ایرانخودرو برای راهاندازی پارک علم و فناوری صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: «در راستای افزایش کیفیت، ۲۷۹ پروژه در قالب برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با تاکید بر اینکه برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی، قطعا یکی از راهکارها، راهاندازی خطوط تولید مونتاژ در خارج از کشور است، بیان کرد: «تا پیش از این در کشورهای عراق، سوریه و آذربایجان این اقدام صورت گرفته است، اما درصدد توسعه و افزایش کیفیت در این سایتها هستیم.» بهگفته وی، صنعت خودرو کشور به درجهای از بلوغ و کیفیت رسیده که خود را با شرایط تحریم وفق داده و ادامه حیات داده است، به هیچ عنوان توسعه و رشد خود را به برجام گره نزدهایم.»
خطیبی در پاسخ به سوالی درباره سطح همکاریهای ایرانخودرو و کشور آذربایجان، بیان کرد: «محصولات تولیدی و مونتاژشده در سایت آذربایجان، مورد وثوق و استقبال کشور همسایه قرار گرفته است، اما برنامههای توسعهای برای این سایت در نظر گرفتهایم که شامل افزایش تنوع و تیراژ تولید است و قرار است این کشور به عنوان پایلوتی برای صادرات به کشورهای عضو CIS در نظر گرفته شود.» وی افزود: «با اینکه محصولات ایرانخودرو به دلیل قیمتگذاری دستوری سازمانهای خارج از این مجموعه، با بهایی کمتر از قیمت تمامشده عرضه میشوند، در بازار شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم. این در حالی است که میزان عرضه ایرانخودرو نسبتیبه مدت مشابه سال گذشته، حدود ۳۰درصد و صدور فاکتور نسبتبه مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۵درصدی داشته است، بنابراین این افزایش قیمت خودرو در بازار مرتبط با ایرانخودرو و میزان عرضه آن نیست، باید دلایل آن را در خارج از این خودروساز جستوجو کرد.» مدیرعامل ایرانخودرو با تاکید بر اینکه همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس را در دستور کار خواهیم داشت، در پاسخ به این سوال که آیا قصد همکاری با شرکتهای دانشبنیان جهانی و بهویژه کشور چین را دارد، گفت: «اگر میخواهیم جزو خودروسازهای برتر رده دوم جهان قرار گیریم، حتما باید همکاریهای معتبر و موثری با شرکتهای فناورپایه خارجی بهویژه در حوزه برق و الکترونیک و پلتفرم داشته باشیم.»
خطیبی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامههای صادراتی ایرانخودرو گفت: «در سالهای گذشته، صادرات قابلتوجهی به کشور عراق صورت گرفته است، برنامه ایرانخودرو برای امسال صادرات ۷ هزار دستگاه خودرو به این کشور است که شامل تارا و دنا نیز میشود.» وی افزود: «از ماه آینده شاهد تفاوت و افزایش کیفیت محصولات ایرانخودرو در کشور عراق ارتقا خواهد یافت.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درخصوص برنامههای این خودروساز برای حضور در بازارهای روسیه اظهار کرد: «صادرات به بازار روسیه از برنامههای موردتوجه ایرانخودرو است و تاکنون کلینیکهایی برای برخی محصولات در این کشور برگزار شده است و در هفته آینده نیز نمایشگاهی مربوط به صنایع خودرو و قطعهسازی در این کشور برگزار میشود که ایرانخودرو نیز با محصولات خود در آن حضور خواهد داشت.» وی ادامه داد: «خودرو تارا بهزودی به این کشور صادر خواهد شد و بر اساس مطالعات میدانی صورتگرفته از این خودرو استقبال خوبی به عمل خواهد آمد. در زمینه صادرات خودروهای تجاری و سنگین نیز توافقات خوبی با این کشور صورت گرفته است.» خطیبی تصریح کرد: «در افق ۱۴۰۳ روسیه از بازارهای صادراتی ما خواهد بود و از امسال صادرات به این کشور آغاز خواهد شد.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره واگذاری سهام درونشرکتی ایرانخودرو عنوان کرد: «یکی از سیاستهای درست ما واگذاری سهام درونشرکتی ایرانخودرو به بخش خصوصی است و در این راستا اقدامات مربوط به ارزشگذاری قیمت سهام انجام و آگهی شده است.» وی افزود: «پیشنهادهایی در این زمینه دریافت کردهایم که به دولت منتقل کردهایم و در انتظار اقدامات بعدی هستیم. اما بهطور کلی تحقق یا عدم تحقق این امر بستگی به کیفیت کار پیشنهاددهندگان و نیز تایید مقامات ذیصلاح دارد.»