تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۷۰۷۸۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کاهش اجاره مسکن در شهرها:

مستاجران به روستاها پناه بردند

می متالز - بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، اجاره مسکن در شهرها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۵ کاهش داشت. بیگدلی، کارشناس مسکن در این مورد می‌گوید: «مستاجران توان پرداخت اجاره‌ها را ندارند و برخی به روستاها می‌روند. مهاجرت معکوس از شهر به روستا سال به سال افزایش وحشتناک خواهد داشت.»

به گزارش می‌متالز، حدود یک سوم از ایرانیان مستاجر هستند. افزایش هزینه زندگی شهری مانند اجاره مسکن از یک سو و مشکلات محیط زیستی از سوی دیگر، برخی از آن‌ها را از شهر‌ها به روستا‌ها و حواشی شهر‌ها راند.

افزایش اجاره خانه در یکی دو سال اخیر نگرانی زیادی برای مستاجران داشت. حالا یک کارشناس مسکن می‌گوید با این وضعیت اقتصادی و هزینه‌ها، مهاجرت مستاجران به روستا‌ها افزایش می‌یابد.

مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها در سال‌های اخیر بار‌ها مطرح شد. حالا هم داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان از کاهش اجاره خانه در شهر‌ها می‌دهد. پیش‌بینی کارشناس‌ها هم چشم‌انداز روشنی از کاهش اجاره خانه نمی‌دهد.

کاهش اجاره‌نشینی شهری در ۵ سال گذشته

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۵ درصد خانوار‌های اجاره‌نشین شهری، ۲۵٫۲۱ درصد بود. در سال ۱۴۰۰، اما به ۲۳٫۱۶ درصد رسید. این در حالی است که حدود یک سوم ایرانیان مستاجر هستند. سال گذشته بیش از ۶۸ درصد ایرانیان در شهر‌ها صاحب ملک بودند.

در همین حال، اما اجاره مسکن در روستا افزایش داشت. اگرچه محسوس نیست، اما باز هم می‌تواند ردی از تمایل به اجاره ملک در روستا‌ها باشد. در سال ۱۳۹۵، اجاره مسکن در روستا ۴٫۴۲ بود، اما در سال ۱۴۰۰ به ۴٫۹۴ رسید.

نهضت ملی مسکن هم تاکنون چندان گره‌گشای نیاز مسکن نبوده است. پروژه‌ای که هنوز در گام‌های ابتدایی است و مشخص نیست چه زمانی این واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهند.

۱۰ میلیون واحد مسکن، نیاز کشور

مجتبی بیگدلی، کارشناس مسکن درباره این وضعیت می‌گوید: «نزدیک ۱۰ سال است که در قالب یک طرح ملی یک واحد مسکونی هم ساخته نشد.»

بیگدلی ادامه می‌دهد: «در کشور حدود هشت تا ۱۰ میلیون واحد مسکن، نیاز تلنبار شده داریم. با جمعیتی مواجه هستیم که مسکن مستقل می‌خواهند و این یک بحران جدی است.»

این کارشناس مسکن می‌گوید: «بانک‌ها نه تنها به صنعت مسکن کمکی نمی‌کنند بلکه در عرصه مسکن معامله‌گر شده‌اند. از سوی دیگر خلق پول هم می‌کنند. اگر بخواهیم وضعیت اجاره را درست کنیم محکوم به تولید مسکن هستیم، اما متاسفانه فقط در این زمینه شعار شنیدیم.»

اجاره مسکن در روستا افزایش پیدا می‌کند

بیگدلی می‌گوید با توجه به این موضوع صد درصد برخی از مستاجران به اجاره مسکن در روستا روی می‌آورند. هر چند تاکنون هم این مهاجرت معکوس صورت گرفته است، زیرا اجاره مسکن در روستا راحت‌تر از شهرهاست.

این کارشناس مسکن می‌گوید: «در یکی دو سال اخیر برخی از مستاجران در محله‌های مطرح تهران سکونت داشتند حالا در اطراف تهران یا روستا‌های اطراف تهران زندگی می‌کنند. مردم دیگر توان پرداخت اجاره مسکن را ندارند.»

او می‌گوید: «هر سال مهاجرت از شهر به روستا زیاد می‌شود، زیرا مسکن تولید نشد و مردم هم نمی‌توانند اجاره خانه در شهر‌ها را بپردازند. سال به سال این رقم به صورت وحشتناک افزایش پیدا می‌کند.»

در کنار مهاجرت به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، مهاجرت اقلیمی نیز در کشور در جریان است. به طوری که سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴۱ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی مانند سیل و گرد و غبار در داخل کشور آواره شدند.

موازنه جمعیتی در کشور بهم خورد

مجموع این وضعیت، اما موزانه جمعیتی در ایران را بهم می‌زند. از یک سو مقاصد مهاجرتی سرریز می‌شود و از سوی دیگر برخی از شهر‌ها خالی از سکنه.

پیش‌تر نیز محمود مشفق، مدیرگروه جمعیت‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «موازنه جمعیتی در کشور بهم ریخته است. اگر فکری به حال این وضعیت نشود مهاجرت‌های داخلی به شدت افزایش می‌یابد. دیگر نمی‌توان از این موضوع غافل ماند چرا که با امنیت ملی گره خورده است.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده