به گزارش میمتالز، گزیدهای از مصاحبه آلسیرکل با گلامف را در ادامه میخوانیم:
سال ۲۰۲۱ ازنظر تولید و فروش سال پرسود و پررونقی برای شرکت ما بود. مهمترین عامل این رشد چشمگیر، عملکرد ازبکستان در شرایط کرونا بوده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، دولت ازبکستان موضوع شیوع کرونا را دردست گرفت تا بتواند از رکود اقتصادی بیش از پیش جلوگیری کند.
حاصل عملکرد سریع دولت، جلوگیری از شیوع کرونا بود. از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۱، فروش اکسترودهای آلومینیومی و محصولات نهایی شرکت بسیار موفقیتآمیز بود.
در این بین باید به افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نیز اشاره کنم. در سال ۲۰۲۱ علیرغم اینکه ما از رکورد فروش و سود خود عبور کردیم، با افزایش قیمت آلومینیوم روبرو شدیم. از سهماهه سوم ۲۰۲۱، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نرخی افزایشی به خود گرفت و لذا سوددهی ما اندکی کاهش یافت.
علیرغم افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن ما نتوانستیم قیمت محصولات خود را چه در بازار داخلی و چه بازار خارجی افزایش دهیم.
با توجه به شرایط بوجود آمده ما سعی کردیم بین حجم تولید و قیمت تعادل برقرار کنیم؛ لذا میتوان گفت که مزایا و معایب بسیاری وجود داشت. اگر بخواهم از یک تا ده به عملکردمان در سال ۲۰۲۱ امتیاز دهم، امتیاز ۸ را میدهم.
بهنظر من هر سال به مشکلات صنعت آلومینیوم افزوده میشود. این مشکلات و چالشها تنها مربوط محیط زیست نیست. برای مثال میتوان به جنگ روسیه و اوکراین اشاره نمود که در سال ۲۰۲۲ بازار آلومینیوم را متحول ساخت. علاوه بر ماهیت جنگ، تحریمهای اعمالشده علیه روسیه بازار آلومینیوم را دگرگون کرد چراکه شرکت روسی روسال بهعنوان یکی از بزرگترین تأمینکنندگان آلومینیوم اولیه در بازار تحریم شد. این به مفهوم کاهش موجودی آلومینیوم اولیه در بازار بود.
علاوه بر جنگ اوکراین، سیاستهای اخیر چین برای مهار کرونا بود که هر نوع زنجیره توزیع آلومینیوم از این کشور را مختل ساخت.
با توجه به شرایط حاکم بر جهان که از ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد آن بودهایم، چالشهایی نظیر محیط زیست در پیشزمینه قرار گرفتهاند. علاوه بر موارد مذکور، باید به بحران انرژی اشاره نمود که اروپا، آمریکا و آسیا را گرفتار خود ساخته است. این بحران نیز به مجموعه بحرانهای تولید آلومینیوم افزوده شده است.
من معتقدم در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش تأثیر پارامترهای زیستمحیطی بر تولید آلومینیوم خواهیم بود. قرارگرفتن در چارچوب قواعد زیستمحیطی منجر به افزایش هزینه تولید، ناشی از افزایش قیمت انرژی خواهد شد.
بهنظر من در سال ۲۰۲۲ با نوعی ایستایی یا حتی رکود مواجه خواهیم بود؛ حال آنکه بازار برای رشد و افزایش تقاضای بیش از پیش ۲۰۲۳ آماده میشود.
این قبیل مشکلات برای شرکت ما از سهماهه سوم ۲۰۲۱ آغاز شد. از سهماهه سوم سال ۲۰۲۱ ما با کمبود شدید فلز آلومینیوم روبرو شدیم.
ازآنجاییکه قیمت آلومینیوم از آن زمان بهطور ناگهانی سهبرابر شد، ما با مشکل افزایش هزینه تولید مواجه شدیم و لذا مقادیر بالایی از فروش خود را از دست دادیم. از سوی دیگر افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن زنجیره مواد اولیه ما را تحتتأثیر قرار داد.
ازنظر تنشهای نظامی، تمامی خطوط راه آهن برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گرفتند و لذا جابجایی مواد اولیه برای ما بسیار دشوار شد. البته تمامی موارد ذکرشده بدون درنظرگرفتن تأثیر چین برروی بازار است که خود این مقوله، بسیار جای صحبت دارد.
ما تنها تحتتأثیر کمبود آلومینیوم بازار قرار گرفتیم و بهدلیل آنکه اقتصاد ما تحتتأثیر اقتصاد روسیه نیست، شرایط روسیه تأثیری منفی به اقتصاد ما نداشت چراکه از سال ۲۰۰۸ تاکنون ما بهعنوان اقتصادی جدا از روسیه فعال بودهایم.
رکود اقتصادی ناشی از کرونا که تمامی جهان را تحتتأثیر قرار داد، اقتصاد ازبکستان را نیز متحول ساخت و ما نیز با بحران اقتصادی مواجه شدیم. از سوی دیگر صنایعی نظیر صنعت ساختمان که از مشتریان ما محسوب میشوند، با بحران و کاهش بودجه و عدم امکان بازپرداخت وام روبرو شدند که همگی بر شرایط اقتصادی ما تأثیرگذار بود چراکه با کاهش تقاضا روبرو شدیم.
شرکت آکفا محصولات خود را به کشورهای آلمان، اروپای شرقی و منطقه بالتیک صادر میکند.
امروزه در اروپا حمایت بیش از پیش دولتها مشاهده میشود. این حمایت در زمینه راهاندازی پروژههای جدید است لذا تقاضا برای انواع فلز و از آن جمله فلز آلومینیوم علیرغم شیوع کرونا تداوم دارد. همین افزایش تقاضا فرصتهای زیادی را برای ما بهوجود آورده است. البته با توجه به بیثباتی بازار، ما انتظار داریم که در بحث صادرات با اندکی مشکل روبرو شویم.
با توجه به شرایط نامشخص کنونی ژئوپلیتیکی و اقتصادی حال حاضر، گروه آکفا بخشی از سرمایهگذاری خود را در تولید متوقف کرده است. درحالحاضر تمرکز ما بر افزایش رقابت میان کارمندان، بازاریابی، بهینهسازی تولید و هزینههای تولید است.
برنامه آتی ما افزایش سرمایهگذاری در رشد بخش اکستروژن و تولید پروفیلهای آلومینیومی است. البته این برنامهریزی یک برنامهریزی بلندمدت برای سالهای ۲۰۲۴-۲۰۲۳ خواهد بود.
بگذارید ابتدا به موضوع محیط زیست و پایداری برگردیم. درصورتیکه آلومینیوم به روش "محیط زیست دوست" تولید شود، بسیار مفید خواهد بود و ضرری به محیط زیست وارد نمیکند. درواقع آلومینیوم ۱۰۰ درصد بازیافتپذیر است و همین مسأله این فلز را کاندید مناسبی برای "ماده اولیه سبز کرده است"؛ لذا من معتقدم که فلز آلومینیوم، بهترین فلز ازنظر زیستمحیطی برای صنعت ساختمان خواهد بود.
براساس این تئوری، مرکز D&R در شرکت آکفا بهدنبال تولید محصولات جدید و مناسب برای صنعت ساختمان است. در واقع ما در شرکت آکفا سعی داریم محصولات پایدار آلومینیومی برای بهبود تولید، به بازار عرضه نماییم.
نگاهی کوتاه به صنعت خودروسازی نشان میدهد که جامعه خودروسازی بهسمت تولید خودروهای الکتریکی حرکت میکند. همین امر موجب حرکت بهسمت خودروهای سبکوزن و افزایش مصرف آلومینیوم شده است. این مسأله فرصت جدیدی را برای فلز آلومینیوم بهوجود آورده است.
ما در صنعت ساختمان با حرکت این صنعت و دستاندرکاران آن به سوی تکنولوژیهای جدید و برتر مواجه هستیم. در زمینه فلز آلومینیوم هم شرایط به همین منوال است. یعنی صنعت ساختمان علاقه دارد بهسمت استفاده از محصولات جدید آلومینیومی حرکت کند.
میتوان حرکت به سمت محصولات جدید آلومینیومی را بهوضوح در صنعت ساختمان اروپا مشاهده کرد. درواقع امروزه صنعت ساختمان اروپا معتقد است که فلز آلومینیوم تنها ماده بهکار رفته در ساختمان است که میتوان گفت ارزش هزینهکردن دارد چراکه قابلیت استفاده مجدد دارد.
همیشه شرایط جامعه تعیینکننده روند حرکت یک شرکت تولیدی است. برای ما هم شرایط به همین منوال بوده است.
شرایط حاکم بر جامعه روند تولید و بهعبارتی زنجیره تولید را در شرکت ما کاملاً تغییر داده است. مسیر اکستروژن از ریختهگری گرفته تا تولید اکسترود برای صنعت درب و پنجره در این شرکت طی سالهای اخیر متحول شده است.
ما خودمان را با شرایط بازار هماهنگ کردهایم. یکی از اقدامات مهم صورتگرفته، برقراری ارتباط مستقیم با مشتری است. سیاست برقراری ارتباط نزدیک و رو در رو با مشتری موجب حذف واسطه شده است. همین مسأله، یعنی حذف واسطه، تجارت ما را بهبود بخشیده چراکه امروزه هم با توجه به ارتباط مستقیم با مشتری، خواستههای مشتری را میدانیم و هم اینکه میتوانیم محصول موردنظر مشتری را بدون واسطه و با قیمت مناسبتر بهدست او برسانیم.
بهنظر من یکی از مهمترین راههای پیشرفت و رشد یک شرکت در بازار امروزی، اطلاع داشتن از نیازهای مشتری است. بهترین راه جهت اطلاع از شرایط مشتری، برقراری ارتباط رو در رو با اوست. تماس با مشتری از مهمترین راههای کشف نیاز مشتری است.
اگر چند سال قبل تنها تأمین محصولات نیمهنهایی به مشتری کافی بود، امروزه شرایط بهگونهای است که لازم است ما به نیاز مشتری گوش دهیم، حس او را درک کنیم و درنهایت متوجه نیاز او باشیم. درحالحاضر مسیر حرکت شرکت آکفا در این راستا قرار گرفته است.
در بخش صنعتی، ما بهدنبال گسترش تنوع محصولات و پروفیلهای موردنیاز این بخش هستیم.
سیاست بلندمدت شرکت آکفا، تمرکز بیش از پیش برروی سایر بخشهای صنعتی است. برای مثال میتوان گفت سعی داریم تولید را بهسمت پروفیلها و اکسترودهای این صنعت سوق دهیم.
منبع: باشگاه آلومینیوم