تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۷۱۷۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

شفافیت؛ حلقه مفقوده حوزه معدن

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود شفافیت در میزان استخراج و سپس بارگیری جهت فروش و فرآوری مواد معدنی در کشور بیداد می‌کند.

به گزارش می‌متالز، حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مافیا بر معادن ما دست گذاشته است و نمی‌دانیم این افراد به طئر مشخص چه افرادی هستند. نبود شفافیت در میزان استخراج و سپس بارگیری جهت فروش و فرآوری مواد معدنی، بیداد می‌کند. متولیان امر، زمانی در ابتدای معادن، باسکول گذاشتند تا شفاف و واقعی همگان بدانند چه میزان مواد معدنی از معدن خارج شده است. ما در اصل نمی‌دانیم آیا همه مواد استخراج شده است به دست کارخانه‌دار می‌رسد یا خیر.

وی افزود: افراد ذی‌ربط، فقط گاهی به صورت تقریبی آماری ارائه می‌دهند و سپس روند خود را دنبال می‌کنند. این رویکرد، هم بی‌اعتمادی را در جامعه گسترش می‌دهد و هم اقتصاد کشور را در دست‌انداز می‌اندازد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از ضعف مدیریت در حوزه معدن در استفاده از تکنولوژی روز، عنوان کرد: ایران در حوزه معدن، از تکنولوژی دنیا عقب افتاده است و توان رقابت با بسیاری از کشور‌های معدنی را ندارد. البته در این بین، نبود نظارت هم مزید بر علت شده است.

لطفی تصریح کرد: تا زمانی که تکنولوژی معدنی با سود مافیای معدنی در تعارض باشد، کار پیشرفت نخواهد کرد. به همین علت آن طور که باید، اجازه فعالیت به شرکت‌های دانش‌بنیان داده نمی‌شود.

وی در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از رانت و فساد در حوزه معدن چه باید کرد، اذعان کرد: ما به جای تغییر آدم‌ها، باید ساختار اداری کشور را اصلاح کنیم. اینکه مافیا باشد و سود حداکثری ببرند، ترمز پیشرفت در عرصه معدن است. اگر دست سوء استفاده‌گران کوتاه شود و با نظارت اصولی و بدون تعارف عدالت را برقرار کنیم، هر مدیری که در این جایگاه قرار بگیرد، خود را موظف به اجرای نقشه راه می‌داند.

بر اساس گزارشی از انجمن سنگ آهن ایران، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان یادآور شد: برخی تصور می‌کنند اگر مدیران تغییر کنند، کار درست می‌شود. به این افراد باید گفت تا ریشه‌های فساد که دهه‌ها رشد کرده است، خشکانده نشود، امیدی به آینده نیست. مدیران باید در قالب سیستم و زیر چتر حمایتی قانون به مبارزه با فاسدان بروند و اگر همکاری همه جانبه دستگاه‌های نظارتی نباشد، کاری از دست مدیر پاک دست هم بر نمی‌آید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده