تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۷۲۴۵
معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

جزئیات فاینانس منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال/ پیشرفت ۷۱ درصدی آزادراه اصفهان - شیراز

می متالز - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیشرفت ۷۱ درصدی آزادراه اصفهان - شیراز در ۷ قطعه گفت: با پیش‌بینی کمبود منابع مالی تلاش می‌کنیم برای ساخت منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال فاینانس خارجی اخذ کنیم.
جزئیات فاینانس منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال/ پیشرفت ۷۱ درصدی آزادراه اصفهان - شیراز

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی با اشاره به اینکه هدفگذاری شده است آزادراه تهران - شمال در منطقه یک پس از تکمیل نهایی زیر بار عبور ترافیک برود، پیشرفت منطقه یک را ۹۴ درصد اعلام کرد. 

وی افزود:‌ تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در منطقه یک آزادراه تهران - شمال، ۳۰۰ میلیارد تومان در منطقه ۴ آزادراه تهران - شمال و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در منطقه دوم آزادراه تهران - شمال هزینه شده است و جمع اعتباری که تاکنون از سوی دولت و بنیاد در این پروژه هزینه شده است، ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیشرفت منطقه دو آزاد راه تهران - شمال را ۲۶ درصد اعلام کرد و گفت: منطقه سه آزادراه طبق پیش‌بینی‌ها حدود پنج سال برای تکمیل زمان لازم دارد. 

وی ادامه داد:‌ امروز تکمیل منطقه ۳ آزادراه تهران شمال ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد و چون مشمول زمان می‌شود، هزینه این پروژه تا ۷ هزار میلیارد تومان در منطقه ۳ افزایش می‌یابد. 

خادمی اضافه کرد: از آن نظر ممکن است برای آزادراه تهران - شمال خصوصا در منطقه ۳ دچار کمبود منابع شویم، سراغ فاینانسرهای خارجی رفتیم که دولت و بنیاد به صورت مشترک از رقم فاینانس استفاده کند و سهم خود را طرفین متعهد شوند. 

وی توضیح داد: در این راستا بنیاد مستضعفان به عنوان شریک پروژه با چند شرکت مختلف چینی (۵ شرکت) و یک شرکت اروپایی صحبت‌های اولیه را داشته است تا با تأیید ما مناقصه برگزار شود. 

* تکمیل راه‌آهن خواف - هرات تا مرز افغانستان 

وی درباره راه ‌آهن خواف - هرات گفت:‌قرار بود این پروژه پایان سال ۹۷ به پایان برسد،‌ در این راستا از خواف تا مرز ایران و افغانستان توسط ما ساخته شد، ضمن آنکه ۶۰ کیلومتر را باید در داخل خاک افغانستان اجرایی می‌کردیم و ۴۰ کیلومتر هم در این خط اجرایی در تعهد افغانستان است. 

وی با بیان اینکه این خطر ریلی از خواف تا مرز تکمیل شده است، گفت:‌ بخش ۶۰ کیلومتری بعدی که از مرز آغاز می‌شود توسط ما در حال اجرا است که زیرسازی و ریل‌گذاری آن در حال تمام شدن است. 

* آسفالت ۲ قطعه از ۴ قطعه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران یکی از حلقه‌های مفقوده کریدورهای ترانزیتی اطراف پایتخت است، گفت: این پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است و معارض آن برطرف شده است.

خادمی ادامه داد:‌ در سه هفته گذشته تونل زیرگذر از زیر آزادراه کرج - قزوین برای آزادراه کنارگذر جنوبی تهران بازگشایی شد. 

وی ادامه داد:‌ این پروژه ۱۵۸ کیلومتری چهار قطعه دارد که دو قطعه آن آسفالت شده است، در دو قطعه زیرسازی در حال انجام است و در حال تأمین قیر برای پروژه هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در حال ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح پروژه روی آزادراه‌های تهران - قم و  تهران - ساوه هستیم که هرکدام حدود ۱۰ کیلومتر رمپ و لوپ دارد.

* پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصدی آزادراه اصفهان - شیراز در ۷ قطعه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه یک هزار و ۷۴ پروژه عمرانی فعال در شرکت داریم، اظهار داشت:‌ یکی از پروژه‌های بزرگ ما احداث آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۲۲۳ کیلومتر است.

خادمی با بیان اینکه آزادراه اصفهان - شیراز برای استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان، کرمان و  بندرعباس مزیت دارد،‌گفت: با تکمیل این آزادراه ۱۵۰ کیلومتر مسیر نسبت به جاده موجود کوتاه‌تر می‌شود. 

وی پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان - شیراز در ۷ قطعه را ۷۱ درصد اعلام کرد. 

* پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد ادامه آزادراه همت تا کرج

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: یکی از پروژه‌هایی که موجب تسهیل ارتباط پایتخت با کرج و قزوین و رفع گلوگاه‌های مسیر را انجام می‌دهد، پروژه ادامه آزادراه همت به کرج است. 

خادمی با بیان اینکه این مسیر آزادراهی در حال حاضر ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با تکمیل این مسیر، ارتباط جدیدی بین پایتخت و شهر کرج ایجاد می‌شود، این مسیر در ادامه به جاده کرج - چالوس متصل می‌شود که در ادامه آن هم کنارگذر شمالی کرج وجود دارد که شهرداری کرج آن را در قالب آزادراه می‌سازد.

وی ادامه داد: مقرر شد این آزادراه کنارگذر شمالی هم با تزریق اعتبارات دولتی تکمیل شود و هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا بدین ترتیب مسیر آزادراهی مناسبی بین تهران، کرج و قزوین داشته باشیم. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه حدود یک کیلومتر از مسیر انتهای آزادراه همت باید رفع معارض شود، گفت:‌برای تملک اراضی این مسیر حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

وی افزود: ما تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان در این آزادراه شش خطه هزینه کرده‌ایم.

عناوین برگزیده