تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۱۷۶۱
کد خبر: ۲۷۲۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«گلی و گهر» خواهرانی چشم انتظار گل‌گهر

می متالز - معدن سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان جزو معادن بزرگ کشور است که امروزه توانسته یکی از قطب‌های اصلی و اثرگذار در بخش معدن و صنایع معدنی کشور باشد. بی‌تردید تاریخچه کشف این معدن باید خواندنی و جالب باشد و اینکه چطور این معدن نام «گل گهر» را برگزید.
«گلی و گهر» خواهرانی چشم انتظار گل‌گهر

به گزارش می متالز، در ادامه گزارشی از کاشفان اصلی این معدن را می خوانید.

در روزگاران قدیم در دوران قبل از انقلاب اسلامی، پدربزرگ من روی این زمین کار می‌کرد و در آن زمان دو دختر داشت به نام گلی و گهر. این جملات را احمد نژاد منساری فرزند گلی به «عصرمعدن» گفت و اظهار کرد: پدربزرگ بنده ( به نام حبیب الله شاهمرادی) سال‌های بسیاری روی زمین مشغول دامداری بود. او نیز مانند دیگر عشایر استان کرمان به دامداری مشغول بود و نام دو دخترش یعنی گلی و گهر را روی دشتی که گله اش را برای چرا می آورد گذاشت.
فرزند گلی گفت: پدربزرگ بنده خیلی اتفاقی متوجه شد که در دشتی که کار می‌کنند، سنگ‌های باارزشی وجو دارد و در واقع آنجا یک معدن بزرگ از سنگ‌آهن است.
او ادامه داد: پدربزرگم با معدن آشنایی نداشت، اما دوستی داشت به نام آقای فتاحی که همیشه به دیدنش می‌آمد و به او می‌گفت که در اینجا سنگ‌های با ارزشی وجود دارد. از این ماجرا مدتی گذشت تا اینکه بعد از چند وقت فتاحی دوباره به پیش پدربزرگم می‌آید و به او می‌گوید تعدادی سنگ پیدا کرده و آنها را آزمایش می‌کند و متوجه می‌شود این سنگ‌ها ارزشمند هستند.
فرزند گلی می‌گوید: پیش از این پدربزرگم سال‎‌های بسیاری روی این زمین کار می‌کرد و اکنون نیز بسیاری از مردم قدیمی منطقه در جریان داستان این معدن، نامگذاری و کشف سنگ‌های معدنی آن هستند. بعد از این اتفاق‌ها پدربزرگم دیگر دارایی نداشت و از کار افتاده شده و پیگیر معدن نشد.
(اینجا باید اشاره کنیم که معادن بزرگی که از ذخیره بالایی برخوردار هستند انفال به حساب آمده و در اختیار دولت قرار می گیرند تا بهره برداری از آن انجام شود. )
اکنون دولت این معدن را در اختیار دارد و البته اکنون در بخشی از این معدن شرکت‌های خصوصی مشغول فعالیت هستند.
فرزند گلی گفت: البته در کنار پدربزرگ من بسیاری دیگری از مردم منطقه بودند که در کنار ایشان روی دشت گل‌گهر کار می‌کردند. مادر من خانم گلی و خاله ام خانم گهر اکنون در روستا زندگی می‌کنند و زندگی بسیار ساده‌ای دارند.
به گفته او، اقدامات بسیاری از سوی خانواده‌اش برای اینکه بتواند حداقل زندگی راحتی را برای این دو خواهر فراهم کنند، انجام شده و نامه‌نگاری هایی نیز با سازمان ایمیدرو صورت گرفت تا اینکه در سال 91 بنده و پسرخاله ام مشغول کار شدیم.
فرزند گلی معتقد است معدن گل‌گهر به عنوان یکی از بزرگترین معادن بزرگ در ایران بوده و با توجه به بحث درآمدزایی این معدن می‌توان شرایط نسبتا مناسبی برای گلی و گهر و خانواده آنها فراهم کرد. یکی از اقداماتی که می‌توان برای افراد خانواده گلی و گهر انجام داد همان اشتغالزایی و گرفتن حقوق و بیمه شدنشان است که آنها بتوانند در این مسیر به ما کمک کنند.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده